فهرست مقاله

سیگار الکترونیکی
   

سیگارهای الکترونیکی

از زمانی که سیگارهای الکترونیکی (electronic cigarettes) در اوایل دهه ۲۰۰۰ وارد بازار شدند، محبوبیت و استفاده از آنها به ویژه در بین نوجوانان و جوانان افزایش یافت. در زمانی که تصور می‌شد روشی «ایمن‌تر» از سیگار کشیدن است، استعمال سیگار با سیگارهای الکترونیکی امروزه توسط بسیاری از گروه‌های بهداشتی یک بحران بهداشت عمومی نامیده می‌شود.

سیگارهای الکترونیکی وسایلی هستند که با باتری کار می‌کنند و برای نوعی سیگار کشیدن به نام ویپینگ (vaping) استفاده می‌شوند. آنها یک غبار تولید می‌کنند که به عمق ریه‌ها استنشاق می‌شود و حس کشیدن سیگار معمولی را تقلید می‌کند. بازار هدف اصلی سیگارهای الکترونیکی نوجوانان و جوانان هستند.

مانند سیگارهای سنتی، بیشتر سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند. مقدار دقیق بر اساس برند متفاوت است. برخی به اندازه یا بیشتر از سیگار کاغذی دارند. آنها همچنین ممکن است طعم‌های اضافه‌ای داشته باشند و حاوی انواع مختلفی از مواد شیمیایی دیگر باشند.

سیگارهای الکترونیکی چگونه کار می‌کنند؟

سیگارهای الکترونیکی از باتری یا الکتریسیته برای گرم کردن مایع استفاده می‌کنند تا زمانی که به بخار تبدیل شود. بخار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نیکوتین
  • طعم دهنده‌های شیمیایی
  • ذرات میکروسکوپی
  • ترکیبات آلی فرار (VOCs)
  • فلزات سنگین مانند سرب، قلع و نیکل

سیگارهای الکترونیکی می‌توانند شبیه سیگارهای معمولی، پیپ یا سیگار برگ باشند. همچنین ممکن است شبیه دستگاه‌های الکترونیکی براق باشند که آنها را برای کاربران جوان‌تر جذاب می‌کند.
علاوه بر نیکوتین، از سیگارهای الکترونیکی می‌توان برای استنشاق سایر مواد مخدر مانند ماری جوانا نیز استفاده کرد.

خطرات مصرف سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی هنوز نسبتاً جدید هستند، بنابراین اثرات طولانی مدت آنها هنوز مشخص نیست. اما ممکن است خطرات متعددی را به همراه داشته باشند. به طور کلی، سیگارهای الکترونیکی برای جوانان یا زنان باردار بی‌خطر نیستند. ویپینگ برای رشد جنین ایمن‌تر از کشیدن سیگار سنتی نیست.

ویپینگ ممکن است برای سیگاری‌هایی که آن را به عنوان یک جایگزین کامل برای استفاده از سایر محصولات تنباکو تغییر می‌دهند، فوایدی داشته باشد.

خطرات استفاده از سیگارهای الکترونیکی عبارتند از:

اعتیاد به نیکوتین

نیکوتین بسیار اعتیاد آور است و بیشتر سیگارهای الکترونیکی آن را به عنوان یک ماده اصلی تشکیل می‌دهند. برخی از برچسب‌های سیگار الکترونیکی ادعا کرده‌اند که محصول آنها نیکوتین ندارد در حالی که در واقع در بخار بوده است. به همین دلیل، مهم است که فقط از مارک‌های مورد اعتماد در صورت ویپ کردن استفاده کنید.

در ابتدا تصور می‌شد که استعمال سیگار ممکن است برای افرادی که سعی در ترک سیگار دارند مفید باشد. اما، این نظریه اولیه ثابت نشده است. برخی از افرادی که ویپ می‌کنند نیز علیرغم تمایل شدید به ترک سیگار به کشیدن سیگار معمولی ادامه می‌دهند.

اعتیاد به مواد مخدر و الکل

نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی ممکن است مغز را برای اعتیاد به چیزهای دیگر مانند الکل و کوکائین آماده کند. این به ویژه برای نوجوانان صادق است.

بیماری ریه

سیگارهای الکترونیکی حاوی طعم‌های اضافه‌ای هستند که جوانان از آن لذت می‌برند. برخی از این افزودنی ‌ا خطرات سلامتی دارند، مانند دی استیل که طعم کره‌ای دارد. مشخص شده است (۱) که دی استیل باعث یک بیماری شدید ریوی شبیه برونشیولیت ( bronchiolitis) می‌شود.

سینه‌مالدئید (Cinnemaldehyde)، که طعمی شبیه دارچین دارد، یکی دیگر از طعم‌های معروف ویپینگ است که ممکن است برای بافت ریه مضر باشد.

سرطان

سیگارهای الکترونیکی حاوی بسیاری از همان مواد شیمیایی سرطان‌زا هستند که سیگارهای معمولی دارند. تحقیقاتی منتشر شده در سال ۲۰۱۷ (۲) نشان داد که دمای بالای مورد نیاز برای تشکیل غبار برای بخار کردن می‌تواند ده‌ها ماده شیمیایی سمی مانند فرمالدئید ایجاد کند که تصور می‌شود باعث سرطان می‌شود.

انفجارها

سیگارهای الکترونیکی به طور خود به خود منفجر می‌شوند. این باعث آسیب دیدگی شده است. انفجار ویپ با باتری‌های معیوب دستگاه‌های بخار مرتبط است. در حالی که نادر است، انفجار بخار می‌تواند بسیار خطرناک باشد و می‌تواند باعث آسیب شدید شود.

نوجوانان و سیگارهای الکترونیکی

اکثر مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی جوان هستند. مغز آنها هنوز در حال رشد است و ساختار و ارتباطات لازم برای رفتار بالغ بزرگسالی را تشکیل می‌دهد.

در این مدت، مغز نوجوان به گونه‌ای رشد می‌کند که منجر به توانایی تصمیم‌گیری، درک پیامدها و پذیرش پاداش‌های تاخیری می‌شود. قرار گرفتن در معرض نیکوتین در این زمان حیاتی می‌تواند رشد مغز را به روش‌های ظریف و مهمی تحت تاثیر قرار دهد (۳).

احتمال معتاد شدن افراد جوانی که ویپ مصرف می‌کنند بیشتر از بزرگسالان است. یک گزارش در سال ۲۰۱۸ که در JAMA Pediatrics منتشر شد، نشان می‌دهد افرادی که سیگارهای الکترونیکی مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که سیگار نمی‌کشند، تمایل بیشتری به کشیدن سیگار معمولی دارند (۴).

ویپینگ: یک اپیدمی در نوجوانان
سازمان غذا و دارو، استفاده از سیگار الکترونیکی را به عنوان یک بیماری همه‌گیر در بین جوانان شناسایی کرده است (۵). شرکت‌های دخانیات ممکن است به این همه‌گیری دامن بزنند. بیشتر تبلیغات سیگارهای الکترونیکی برای جذابیت نوجوانان و جوانان طراحی شده است که اکثر کاربران آن را شامل می‌شود. بیش از ۱۸ میلیون جوان، از جمله دانش‌آموزان دبیرستانی و راهنمایی، در معرض تبلیغات سیگار الکترونیکی قرار گرفته‌اند (۶).

در سال ۲۰۱۸، در یک نظرسنجی ۳۰ روزه، ۳.۶ میلیون دانش‌آموز دبیرستانی و راهنمایی در ایالات متحده یک سیگار الکترونیکی مصرف کرده‌اند که آن را به رایج‌ترین محصول تنباکوی مورد استفاده در میان این گروه تبدیل کرده است (۷).

این یک افسانه است که سیگارهای الکترونیکی خطرناک نیستند. هر محصول حاوی نیکوتین و سموم دارای پتانسیل آسیب است و ایجاد مخاطره می‌کند. به این دلایل، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اکیداً توصیه می‌کنند که نوجوانان از ویپ استفاده نکنند.

آیا کشیدن سیگارهای الکترونیکی مزایایی دارد؟

سیگارهای الکترونیکی حاوی بسیاری از سموم مشابه سیگارهای معمولی هستند، اما ممکن است مقادیر کمتری داشته باشند. برخی از برندها نیز نیکوتین بسیار کمتری نسبت به سیگارهای معمولی دارند یا اصلا نیکوتین ندارند. این آنها را برای افرادی که قبلاً سیگار می‌کشیدند یا از سایر محصولات تنباکو استفاده می ‌کردند، انتخاب بهتری می‌کند.

آیا عوارض جانبی دیگری نیز وجود دارد؟

یکی از دلایلی که اپیدمی سیگار الکترونیکی در بین جوانان بسیار نگران کننده است این است که به نظر می‌رسد استفاده از سیگار الکترونیکی منجر به استفاده از سیگارهای سنتی می‌شود. اعتیاد به تنباکو و نیکوتین خطرات سلامتی به خوبی مستند شده است.
ویپینگ می‌تواند باعث تحریک چشم، گلو و بینی و همچنین تحریک در دستگاه تنفسی شود.

نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی می‌تواند باعث سرگیجه و حالت تهوع به خصوص در مصرف کنندگان جدید شود. نوشیدن مایع ویپینگ می‌تواند باعث مسمومیت با نیکوتین شود.

حرف آخر

ویپینگ به یک اپیدمی در بین جوانان جهان تبدیل شده است. سیگارهای الکترونیکی معمولا حاوی نیکوتین هستند و اعتیادآور هستند. آنها همچنین حاوی سمومی هستند که می‌تواند به ریه‌ها و سلامت کلی شما آسیب برساند.

سیگارهای الکترونیکی به شدت با مصرف مداوم تنباکو مرتبط است و برای جوانان توصیه نمی‌شود. برای جنین نیز مضر هستند. همچنین ممکن است برای سیگاری‌های فوایدی داشته باشند، به طوری که ممکن است باعث ترک سیگار شود.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

امتیاز 5.00 از 1 رای

فهرست مقاله

 ۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

فعال باش و جایزه بگیر

با پیوستن به فیتیتو کلاب و انجام یک سری فعالیت ها در سایت فیتیتو، فیتی کوین جمع کن. با این فیتی کوین ها میتونی کلی جایزه و تخفیف بگیری. همین الان کلیک کن.

fitito club

 ۵ مقاله برتر

مقالات برتر فیتیتو را در این قسمت مشاهده کنید

نوشته های مشابه

کاهش وزن با جراحی اسلیو معده

چه مدت طول می کشد تا وزن کم کنید؟

الکل چقدر در بدن شما باقی می‌ماند؟

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید