فهرست مقاله

اسلیو معده
      

کاهش وزن با جراحی اسلیو معده

یکی از راه‌های مقابله با چاقی، جراحی چاقی است. این نوع جراحی شامل برداشتن یا کاهش اندازه معده شما است. جراحی چاقی معمولاً به کاهش وزن سریع می انجامد.

جراحی اسلیو معده یکی از انواع روش جراحی چاقی است. متخصصان پزشکی معمولاً آن را گسترکتومی آستین عمودی (vertical sleeve gastrectomy) می‌نامند چون برش آن شبیه آستین است.

فیتیتو در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به آنچه در جراحی اسلیو معده شامل اثربخشی و عوارض احتمالی آن وجود دارد، می‌اندازد.

جراحی اسلیو معده شامل چه مواردی است؟

جراحی اسلیو معده تقریباً همیشه به عنوان یک روش کم تهاجمی با استفاده از لاپاراسکوپ انجام می‌شود. این بدان معنی است که یک لوله بلند و نازک از طریق چندین برش کوچک به شکم شما وارد می‌شود. این لوله دارای یک چراغ و یک دوربین کوچک و همچنین ابزارهای مختلف است.

جراحی اسلیو معده با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می‌شود، یعنی دارویی که شما را به خواب بسیار عمیقی می‌برد و نیاز به یک دستگاه تنفس مصنوعی برای شما در حین جراحی دارد.
جراحی شامل تقسیم معده شما به دو قسمت نابرابر است. حدود ۸۰ درصد از قسمت منحنی بیرونی معده شما بریده شده و برداشته می‌شود. سپس لبه‌های ۲۰ درصد باقیمانده به هم منگنه یا بخیه زده می‌شود. با این کار یک معده موزی شکل ایجاد می‌شود که تنها حدود ۲۵ درصد اندازه اصلی آن است.

حدود یک ساعت در اتاق عمل خواهید بود. پس از اتمام جراحی، برای مراقبت‌های بعد از عمل به اتاق ریکاوری منتقل می‌شوید. زمانی که از بیهوشی بیدار می‌شوید، یک ساعت دیگر یا بیشتر در اتاق ریکاوری خواهید بود.

برش‌های کوچک در شکم معمولاً به سرعت بهبود می‌یابند. ماهیت کم تهاجمی این جراحی به شما کمک می‌کند سریعتر از روشی که شکم شما با یک برش بزرگتر باز می‌شود بهبود پیدا کنید.

مگر اینکه عوارضی وجود داشته باشد، باید بتوانید ظرف ۲ یا ۳ روز پس از جراحی به خانه بروید.

آیا اسلیو معده موثر است؟

جراحی اسلیو معده به دو روش به کاهش وزن کمک می‌کند:

  • معده شما به طور قابل توجهی کوچکتر می‌شود، بنابراین احساس سیری می کنید و زودتر غذا نمی خورید. این بدان معناست که شما کالری کمتری دریافت می کنید.
  • بخشی از معده شما که گرلین تولید می‌کند – هورمونی که با گرسنگی مرتبط است – برداشته شده است، بنابراین گرسنه نیستید.

با توجه به انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا، شما می‌توانید انتظار داشته باشید که حداقل ۵۰ درصد از وزن اضافی خود را طی ۱۸ تا ۲۴ ماه پس از جراحی اسلیو معده کاهش دهید. برخی از افراد ۶۰ تا ۷۰ درصد را از دست می‌دهند (۱،۲).

مهم است به خاطر داشته باشید که این تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که شما متعهد به رعایت رژیم غذایی و برنامه ورزشی توصیه شده توسط جراح خود باشید. با اتخاذ این تغییرات سبک زندگی، به احتمال زیاد وزنتان را در درازمدت کاهش خواهید داد.

مزایای کاهش وزن
از دست دادن مقدار قابل توجهی از وزن اضافی می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد و انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه را آسان تر کند. یکی دیگر از مزایای مهم کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی است. این شامل:

  • دیابت نوع ۲
  • کلسترول بالا (هیپرلیپیدمی)
  • فشار خون بالا (هایپرتنشن)
  • آپنه انسدادی خواب

چه کسی کاندیدای مناسب برای این جراحی است؟

جراحی چاقی از هر نوع، از جمله جراحی اسلیو معده، تنها زمانی یک گزینه در نظر گرفته می‌شود که تلاش‌های شدید برای بهبود رژیم غذایی و عادات ورزشی و استفاده از داروهای کاهش وزن مؤثر واقع نشده باشد.

حتی در این صورت، برای واجد شرایط بودن برای عمل چاقی، باید معیارهای خاصی را رعایت کنید. این معیارها بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) و اینکه آیا شما شرایط سلامتی مرتبط با چاقی دارید یا خیر است.

شرایط احراز صلاحیت:

  • چاقی شدید (بیماری) (نمره BMI 40 یا بالاتر)
  • چاقی (نمره BMI از ۳۵ تا ۳۹) با حداقل یک بیماری مهم مرتبط با چاقی

چه خطرات و عوارضی دارد؟

جراحی اسلیو معده یک روش نسبتاً ایمن در نظر گرفته می‌شود. با این حال، مانند تمام جراحی‌های بزرگ، خطرات و عوارضی نیز وجود دارد.

برخی از عوارض تقریباً پس از هر جراحی ممکن است رخ دهد. این شامل:

  • خونریزی. خونریزی از زخم جراحی یا داخل بدن شما می‌تواند در صورت شدید بودن منجر به شوک شود.
  • ترومبوز ورید عمقی (DVT). جراحی و روند بهبودی می‌تواند خطر تشکیل لخته خون را در ورید شما، معمولاً در ورید پا، افزایش دهد.
  • آمبولی ریه. آمبولی ریه زمانی رخ می‌دهد که بخشی از لخته خون پاره شود و به سمت ریه‌های شما حرکت کند.
  • ضربان قلب نامنظم. جراحی می‌تواند خطر ضربان قلب نامنظم، به ویژه فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد.
  • ذات الریه. درد می‌تواند باعث شود که نفس‌های سطحی بکشید که می‌تواند منجر به عفونت ریه مانند ذات الریه شود.


جراحی اسلیو معده می‌تواند عوارض دیگری داشته باشد. برخی از عوارض جانبی احتمالی که مختص این جراحی هستند عبارتند از:

  • نشت معده. مایعات معده ممکن است از خط بخیه در معده، جایی که دوباره به هم دوخته شده است، نشت کند.
  • تنگی مجرا. بخشی از آستین معده شما می‌تواند بسته شود و باعث ایجاد انسداد در معده شما شود.
  • کمبود ویتامین. بخشی از معده شما که برداشته می‌شود تا حدودی مسئول جذب ویتامین‌های مورد نیاز بدن شما است. مگر اینکه مکمل‌های ویتامین مصرف کنید، این می‌تواند منجر به کمبود شود.
  • سوزش سر دل (GERD). تغییر شکل معده می‌تواند باعث سوزش سر دل شود یا آن را بدتر کند. این معمولاً با داروهای بدون نسخه قابل درمان است.

مهم است که به یاد داشته باشید که تغییر رژیم غذایی و عادات ورزشی برای کاهش وزن و حفظ آن پس از جراحی اسلیو معده ضروری است. بازگشت وزن ممکن است اگر:

  • بیش از حد غذا بخورید
  • یک رژیم غذایی ناسالم داشته باشید
  • خیلی کم ورزش کنید

نگرانی‌های دیگر

یکی دیگر از نگرانی‌های رایج، به خصوص زمانی که به سرعت وزن زیادی از دست می‌دهید، مقدار زیادی پوست اضافی است که ممکن است با از بین رفتن وزن با آن باقی بماند که یک عارضه جانبی رایج جراحی اسلیو معده است.

اگر این پوست اضافی شما را آزار می‌دهد، می‌توان آن را با جراحی برداشت. اما به خاطر داشته باشید که پس از جراحی اسلیو معده می‌تواند تا ۱۸ ماه طول بکشد تا بدن شما به ثبات برسد. به همین دلیل است که معمولاً بهتر است قبل از بررسی روش برداشتن پوست صبر کنید. تا آن زمان، ممکن است بخواهید تکنیک‌هایی را برای سفت کردن پوست شل امتحان کنید.

نکته دیگری که قبل از تصمیم به انجام جراحی اسلیو معده باید در نظر گرفت این است که بر خلاف برخی از جراحی‌های چاقی دیگر، جراحی اسلیو معده غیر قابل برگشت است. اگر از نتیجه راضی نیستید، معده شما نمی‌تواند به حالت قبل برگردد.

رژیم غذایی شما بعد از جراحی اسلیو معده چگونه تغییر می‌کند؟

قبل از انجام جراحی اسلیو معده، معمولاً باید با تغییرات خاصی در سبک زندگی توصیه شده توسط جراح موافقت کنید. این تغییرات به منظور کمک به کاهش وزن و حفظ آن است.

یکی از این تغییرات شامل خوردن یک رژیم غذایی سالم برای بقیه عمر است. جراح شما بهترین رژیم غذایی اسلیو معده را قبل و بعد از جراحی به شما توصیه می‌کند. تغییرات رژیم غذایی که جراح شما پیشنهاد می کند ممکن است مشابه دستورالعمل های غذایی کلی زیر باشد.

تغییرات رژیم غذایی

  • دو هفته قبل از جراحی. پروتئین را افزایش دهید، کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید و قند را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  • دو روز قبل و هفته اول بعد از عمل. فقط مایعات شفاف بدون کافئین و کربناته مصرف کنید.
  • برای سه هفته آینده. می‌توانید غذای پوره شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

معمولاً حدود یک ماه پس از جراحی می‌توانید غذای منظم و سالم بخورید. متوجه خواهید شد که کمتر از قبل از عمل غذا می خورید زیرا به سرعت سیر می‌شوید و احساس گرسنگی نمی‌کنید.

رژیم غذایی محدود و وعده‌های غذایی کوچکتر ممکن است باعث برخی کمبودهای غذایی شود. مهم است که با مصرف مولتی ویتامین‌ها، مکمل‌های کلسیم، واکسن ماهیانه B-12 و موارد دیگر طبق توصیه جراح، این مشکل را جبران کنید.

حرف آخر

جراحی اسلیو معده یکی از چندین نوع گزینه جراحی چاقی است. این کار با کوچکتر کردن معده شما کار می‌کند تا کمتر غذا بخورید. از آنجایی که اندازه معده شما کاهش یافته است، همچنین متوجه خواهید شد که کمتر گرسنه هستید.

برای واجد شرایط بودن برای جراحی اسلیو معده، باید معیارهای خاصی را داشته باشید. باید ثابت کنید که روش‌های کاهش وزن دیگر – از جمله رژیم غذایی، ورزش و داروهای کاهش وزن – را بدون موفقیت امتحان کرده‌اید. سایر معیارهای واجد شرایط عبارتند از BMI شما و اینکه آیا شما شرایط بهداشتی مرتبط با چاقی دارید یا خیر.

اگر بعد از جراحی اسلیو معده به طور منظم از یک رژیم غذایی سالم و رژیم ورزشی پیروی کنید، ممکن است بتوانید بیش از ۵۰ درصد از وزن اضافی خود را در عرض ۲۴ ماه کاهش دهید.

با این حال، مانند بسیاری از روش‌های جراحی، خطر عوارض جانبی و عوارض وجود دارد. اگر به جراحی اسلیو معده علاقه دارید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا واجد شرایط این روش هستید و آیا این یک گزینه بی‌خطر برای شما است صحبت کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

امتیاز 5.00 از 1 رای

فهرست مقاله

 ۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

فعال باش و جایزه بگیر

با پیوستن به فیتیتو کلاب و انجام یک سری فعالیت ها در سایت فیتیتو، فیتی کوین جمع کن. با این فیتی کوین ها میتونی کلی جایزه و تخفیف بگیری. همین الان کلیک کن.

fitito club

 ۵ مقاله برتر

مقالات برتر فیتیتو را در این قسمت مشاهده کنید

نوشته های مشابه

چه مدت طول می کشد تا وزن کم کنید؟

الکل چقدر در بدن شما باقی می‌ماند؟

الکل چه اثراتی بر بدن دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید