بسیاری از مردم به طور منظم هوس شکر را تجربه می‌کنند. متخصصان بهداشت بر این باورند که یکی از دلایل اصلی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم بسیار سخت است.
هوس، ناشی از نیاز مغز شما به “پاداش” است نه نیاز بدن شما به غذا. وقتی هوس کردید که کمی زیاده‌روی کنید، می‌توانید فقط یک لقمه بخورید و دست نگه دارید.
اما اگر به محض چشیدن طعم غذاهای شیرین تمایل به پرخوری دارید، تسلیم هوس‌های غذایی شدن، بدترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

فیتیتو در اینجا یک برنامه ۳ مرحله ای ساده برای جلوگیری از هوس شکر به شما معرفی می‌کند.

۱. اگرهوس شکر دارید و گرسنه هستید، یک وعده غذایی سالم و سیر کننده بخورید

خوردن غذای سالم برای جلوگیری از هوس شکر

این مهم است که بدانیم ولع خوردن با گرسنگی یکسان نیست. این بدن شما نیست که به انرژی نیاز دارد، بلکه مغز شما به دنبال چیزی است که مقدار زیادی دوپامین را در سیستم پاداش آزاد می‌کند.
وقتی در هنگام گرسنگی هوس می‌کنید، مقاومت در برابر این احساس دشوار است. در واقع، هوس همراه با گرسنگی، انگیزه قدرتمندی است که اکثر مردم برای غلبه بر آن مشکل دارند.

اگر در هنگام گرسنگی هوس کردید، یکی از بهترین ترفندها این است که فوراً یک وعده غذایی سالم بخورید. آشپزخانه خود را با میان وعده‌های سالم یا وعده‌های غذایی از قبل آماده کنید. غذاهای غنی از پروتئین، مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ به ویژه برای مهار گرسنگی مفید هستند (۱).

وقتی هوس خوردن غذاهای ناسالم شیرین دارید، خوردن غذای واقعی ممکن است خیلی اشتها آور و خوشمزه به نظر نرسد. اما اگر واقعاً نیاز به کاهش وزن دارید، انعطاف پذیری و کنترل در خوردن غذاهای حاوی شکر در دراز مدت ارزش آن را دارد.

وقتی هوس و گرسنگی را همزمان تجربه می‌کنید، خود را مجبور کنید که یک وعده غذایی سالم به جای غذای ناسالم مصرف کنید.

۲. اگر هوس شکر دارید، دوش آب گرم بگیرید

دوش آب گرم برای جلوگیری از هوس شکر

برخی از افرادی که هوس قند دارند دریافته‌اند که دوش آب گرم یا حمام آب گرم باعث تسکین آن می‌شود. آب باید داغ باشد اما نه آنقدر داغ که پوست شما را بسوزاند، بلکه تا حدی که در آستانه احساس ناراحتی باشد.

اجازه دهید آب از پشت و شانه‌های شما عبور کند تا شما را گرم کند. حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه در آنجا بمانید. زمانی که از حمام بیرون می‌روید، احتمالاً احساس «گیجی» خواهید داشت، گویی مدت زیادی در سونا نشسته‌اید. در آن مرحله، هوس شما به احتمال زیاد از بین خواهد رفت.

گزارش‌های حکایتی حاکی از آن است که دوش آب گرم یا حمام آب گرم ممکن است در توقف هوس موثر باشد.

۳. اگر هوس شکر دارید، برای پیاده روی سریع به بیرون بروید

دویدن برای جلگیری از هوس شکر

یکی دیگر از چیزهایی که می‌تواند موثر باشد این است که برای پیاده‌روی سریع به بیرون بروید. اگر دونده هستید، دویدن حتی بهتر خواهد بود.

این روش یک هدف دوگانه را دنبال می‌کند. اول، شما از غذایی که میل می‌کنید فاصله می‌گیرید. دوم، ورزش باعث آزاد شدن اندورفین یا مواد شیمیایی «احساس خوب» در مغز شما می‌شود که می‌تواند به از بین بردن ولع غذا کمک کند.

اگر نمی‌توانید بیرون بروید، چند ست طاقت‌فرسا برپی، شنا، اسکوات با وزن بدن یا هر ورزش دیگری با وزن بدن انجام دهید.

پیاده روی سریع یا دویدن ممکن است به کاهش هوس کمک کند.

چیزهای دیگری که ممکن است برای جلوگیری از هوس شکر مفید باشد

ما تقریباً مطمئن هستیم که سه مرحله بالا برای بسیاری از مردم برای از بین بردن ولع شکر مفید است. اما مطمئناً بهترین گزینه این است که در وهله اول از این هوس‌ها جلوگیری کنید.
برای انجام این کار، تمام غذاهای ناسالم را از خانه خود دور بریزید. اگر آنها را در دسترس و نزدیک نگه دارید، خود را در معرض خوردن شکر قرار می‌دهید. در عوض، غذاهای سالم را در دسترس قرار دهید.

همچنین، اگر غذای سالم بخورید و چندین بار در هفته ورزش کنید، این احتمال وجود دارد که تقریباً به همان اندازه هوس نکنید.

در اینجا ۱۱ نکته مفید دیگر برای جلوگیری از هوس شکر وجود دارد:

  • یک لیوان آب بنوشید. برخی افراد می‌گویند که کم آبی بدن می‌تواند باعث هوس شود.
  • یک میوه بخورید. افراد می‌توانند با خوردن یک تکه میوه به رفع هوس قند خود کمک کنند. موز، سیب، پرتقال عالی عمل می‌کنند.
  • از شیرین کننده‌های مصنوعی خودداری کنید. اگر احساس می‌کنید که شیرین‌کننده‌های مصنوعی میل به شما را تحریک می‌کنند، ممکن است بخواهید از آنها اجتناب کنید (۲).
  • پروتئین بیشتری بخورید. پروتئین برای سیری عالی است و ممکن است به کاهش هوس نیز کمک کند (۱).
  • با یک دوست صحبت کنید. با کسی تماس بگیرید یا با کسی ملاقات کنید که بفهمد در چه حالی هستید. توضیح دهید که هوس کرده‌اید و چند جمله برای حمایت و انگیزه از او بخواهید.
  • خوب بخوابید. داشتن خواب مناسب و با طراوت برای سلامت کلی مهم است و ممکن است به جلوگیری از ولع غذا کمک کند (۳).
  • از استرس بیش از حد خودداری کنید. مانند خواب، اجتناب از استرس می‌تواند به جلوگیری از هوس کمک کند (۴).
  • از محرک‌های خاص اجتناب کنید. سعی کنید از فعالیت‌های خاص یا مکان‌هایی که هوس‌تان را زیاد می‌کند، مانند قدم زدن در کنار مک‌دونالد، اجتناب کنید.
  • مولتی ویتامین بخورید. این به جلوگیری از هرگونه نقص و کمبود ویتامین کمک می‌کند.
  • لیست خود را بخوانید. به همراه داشتن فهرستی از دلایلی که می‌خواهید غذای سالم بخورید می‌تواند بسیار مفید باشد، زیرا باعث می‌شود هنگام خوردن غداهای حاوی شکر به یاد آورید که غذاهای مناسب‌تری هم برای خوردن وجود دارد.
  • به خود گرسنگی ندهید. سعی کنید بین وعده‌های غذایی از گرسنگی بیش از حد خود جلوگیری کنید.

روش‌های متعدد دیگری ممکن است به شما در غلبه بر ولع مصرف شکر کمک کند که شامل نوشیدن یک لیوان آب، داشتن خواب خوب و خوردن غذاهای پر پروتئین است.

حرف آخر

گاهی افراد هوس خوردن غذاهای محتوی شکر مثل انواع شیرینی و کوکی و دسرهای شیرین می‌کنند که باعث افزایش کالری دریافتی و اضافه وزن می‌شود. کنترل مصرف شکر با رعایت مواردی مثل خوردن غذاهای سالم و خواب خوب و نوشیدن آب فراوان، می‌تواند به کنترل هوش خوردن شکر کمک کند.

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید عضو سایت باشید ورود