ال-آرژنین (L-arginine) یک اسید آمینه است. آمینو اسیدها بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها هستند و به دو دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم می‌شوند. آمینو اسیدهای غیر ضروری در بدن ساخته می‌شوند، اما اسیدهای آمینه ضروری ساخته نمی‌شوند. به این ترتیب، آنها باید از طریق مصرف رژیم غذایی تامین شوند (۱).

ال-آرژنین نیمه ضروری یا در برخی شرایط ضروری در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که تحت شرایط و شرایط خاصی، از جمله بارداری، نوزادی، بیماری بحرانی، و تروما ضروری می‌شود (۲).

برای تولید اکسید نیتریک، یک مولکول سیگنالی که برای انواع فرآیندها و عملکردهای بدن، از جمله تنظیم جریان خون، عملکرد میتوکندری، و ارتباطات سلولی مورد نیاز است، ضروری است (۱،۳).

علاوه بر این، به عنوان پیش ساز سایر اسیدهای آمینه از جمله گلوتامات، پرولین و کراتین عمل می‌کند و برای سلامت و عملکرد سیستم ایمنی بدن شما ضروری است.

آرژنین برای رشد سلول‌های T ضروری است که گلبول‌های سفید خونی هستند که نقش اصلی را در پاسخ ایمنی ایفا می‌کنند (۲).

از آنجایی که ال-آرژنین نقش‌های حیاتی زیادی در بدن شما دارد، کمبود این اسید آمینه می‌تواند عملکرد سلولی و اندام‌ها را مختل کند و منجر به پیامدهای نامطلوب جدی برای سلامتی شود (۲).

ال-آرژنین به روش‌های مختلفی تولید می‌شود. می‌توان آن را از اسید آمینه سیترولین از طریق تجزیه پروتئین‌های بدن سنتز کرد، یا می‌توان آن را از طریق مصرف پروتئین در رژیم غذایی به دست آورد (۲).

این ماده در غذاهای غنی از پروتئین از جمله گوشت، مرغ، لبنیات، آجیل، محصولات سویا و ماهی متمرکز شده است. میانگین دریافت روزانه ال-آرژنین از غذاها ۴ تا ۶ گرم گزارش شده است (۴).

برای مرجع، تحقیقات نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی معمولی غربی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از کل آرژنین موجود در بدن را تامین می‌کند (۵).

علاوه بر این، ال-آرژنین را می‌توان با مصرف مکمل‌ها به دست آورد. مکمل‌های ال-آرژنین به طور گسترده در دسترس هستند و می‌توانند به صورت پودر، مایع، کپسول و قرص در فروشگاه‌های مواد غذایی، فروشگاه‌های مکمل و آنلاین یافت شوند.

فیتیتو در این مقاله عمدتاً بر روی فواید و استفاده از مکمل های ال آرژنین می‌پردازد.

مزایا و موارد استفاده

مکمل‌های ال-آرژنین به دلایل مختلف توسط بسیاری از جمعیت‌ها، از جمله ورزشکاران و کسانی که شرایط پزشکی خاصی مانند فشار خون بالا دارند، مصرف می‌شود. آنها همچنین در محیط بالینی برای درمان افراد بدحال یا کسانی که زخم دارند استفاده می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که ال-آرژنین ممکن است مزایای بالقوه مختلفی را در صورت استفاده به عنوان مکمل ارائه دهد. با این حال، نتایج مخلوط هستند و این مکمل ممکن است برای برخی از شرایط آنقدر که بسیاری از شرکت‌های مکمل ادعا می کنند موثر نباشد.

افزایش عملکرد ورزشی

شواهد محدود نشان می‌دهد که مکمل‌های ال-آرژنین ممکن است عملکرد ورزش را با افزایش اکسید نیتریک در بدن، که جریان خون و اکسیژن رسانی به عضلات را بهبود می‌بخشد، افزایش دهد.

به عنوان مثال، یک مطالعه تصادفی در سال ۲۰۱۷ روی ۵۶ بازیکن مرد فوتبال نشان داد که درمان با ۲ گرم ال-آرژنین روزانه به مدت ۴۵ روز به طور قابل توجهی عملکرد ورزشی را در مقایسه با گروه دارونما افزایش می‌دهد (۶).

یک مطالعه کوچک دیگر روی ۹ مرد نشان داد که افرادی که نوشیدنی حاوی ۶ گرم ال-آرژنین را ۱ ساعت قبل از ورزش شدید مصرف کردند، سطح اکسید نیتریک خون را به میزان قابل توجهی افزایش دادند و در مقایسه با گروه دارونما، مدت طولانی تری ورزش کردند (۷).

با این حال، اکثر مطالعاتی که این رابطه را بررسی می‌کنند نشان داده‌اند که ال-آرژنین برای بهبود عملکرد ورزشی مفید نیست (۸،۹،۱۰،۱۱).

ال سیترولین، پیش ساز ال-آرژنین که بعداً در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است، ممکن است انتخاب بهتری برای تقویت عملکرد ورزشی باشد.

تنظیم فشار خون

مکمل‌های ال-آرژنین ممکن است برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید باشد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های ال آرژنین ممکن است به کاهش فشار خون سیستولیک (عدد بالا) و دیاستولیک (عدد پایین) کمک کند.

ال-آرژنین برای تولید اکسید نیتریک، که برای شل شدن سلول‌های سازنده رگ‌های خونی و همچنین تنظیم فشار خون ضروری است، مورد نیاز است.

یک بررسی در سال ۲۰۱۶ از ۷ مطالعه نشان داد که مکمل ال-آرژنین با تجویز خوراکی و داخل وریدی (IV) به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا به ترتیب تا ۵.۴ میلی‌متر بر جیوه و ۳.۱ میلی‌متر بر جیوه کاهش می‌دهد. (۱).

مدیریت بیماری بحرانی

آرژنین زمانی ضروری می‌شود که بدن شما به دلیل شرایطی مانند عفونت و ضربه آسیب ببیند و نیاز به آرژنین به دلیل نیازهای فیزیولوژیکی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. در این شرایط، بدن شما دیگر نمی‌تواند نیاز شما به آرژنین را که باید از طریق منابع خارجی تامین شود، برآورده کند.

کاهش آرژنین در طول بیماری بحرانی یا پس از جراحی منجر به عوارض جانبی جدی از جمله اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و جریان خون می‌شود. برای جلوگیری از این عوارض احتمالی، مکمل‌های آرژنین اغلب در محیط بالینی برای درمان انواع شرایط استفاده می‌شوند.

به عنوان مثال، آرژنین خوراکی یا IV معمولاً برای درمان عفونت‌های جدی مانند انتروکولیت نکروزان در نوزادان، موارد سپسیس، سوختگی، بیماری‌های مزمن و زخم‌ها و همچنین در بیماران قبل و بعد از جراحی و تروما استفاده می‌شود (۵،۱۲).

تنظیم قند خون

تحقیقات نشان می‌دهد که ال-آرژنین ممکن است با بهبود متابولیسم گلوکز و حساسیت به انسولین برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد (۱۳).

ال-آرژنین برای تولید اکسید نیتریک مورد نیاز است. اکسید نیتریک نقش مهمی در عملکرد سلولی و نحوه پاسخ بدن شما به انسولین دارد، هورمونی که قند خون را از خون شما به سلول‌ها منتقل می‌کند، جایی که برای انرژی استفاده می‌شود.

بنابراین، افزایش در دسترس بودن نیتریک اکسید ممکن است به بهبود عملکرد سلول‌هایی که انسولین ترشح می‌کنند کمک کند و به بدن شما کمک می‌کند تا قند خون را به طور موثرتری مصرف کند.

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که درمان طولانی‌مدت با مکمل‌های ال-آرژنین ممکن است از دیابت در جمعیت‌های در معرض خطر جلوگیری کند (۱۴).

مطالعه ای روی ۱۴۴ فرد مبتلا به اختلال در تنظیم قند خون نشان داد که درمان با ۶.۴ گرم ال-آرژنین در روز به مدت ۱۸ ماه شانس ابتلا به دیابت را در یک دوره ۹۰ ماهه در مقایسه با گروه دارونما کاهش می‌دهد (۱۴).

سایر مزایای بالقوه

علاوه بر مزایای بالقوه ذکر شده در بالا، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌های ال-آرژنین ممکن است در موارد زیر مفید باشند:

  • درمان اختلال نعوظ. مروری بر ۱۰ مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که مصرف مکمل‌های آرژنین در دوزهای ۱.۵ تا ۵ گرم در روز به طور قابل‌توجهی اختلال نعوظ را در مقایسه با دارونما یا بدون درمان بهبود می‌بخشد (۱۵).
  • بهبود جریان خون. برخی شواهد نشان می‌دهند که مکمل‌های ال آرژنین ممکن است عملکرد رگ‌های خونی و جریان خون را در جمعیت‌های خاص بهبود بخشد. با این حال، نتایج مطالعه متناقض هستند و بسیاری دریافته‌اند که ال-آرژنین هیچ فایده‌ای ندارد (۱۶،۱۷،۱۸،۱۹).
  • درمان و پیشگیری از پره اکلامپسی. مطالعات نشان داده‌اند که درمان با ال-آرژنین در دوران بارداری ممکن است به پیشگیری و درمان پره اکلامپسی، یک وضعیت خطرناک که با فشار خون بالا و پروتئین در ادرار مشخص می‌شود، کمک کند (۲۰،۲۱).

این فهرست کامل نیست و ال-آرژنین به دلیل اثرات مفید بالقوه آن بر شرایط مختلف، از جمله چاقی، بیماری قلبی، سرطان، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، ناباروری و اضطراب یا در ترکیب با مکمل‌های دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است.

با این حال، تحقیقات در مورد اثرات ال-آرژنین در افراد مبتلا به این بیماری‌ها و بسیاری از شرایط دیگر محدود و بی نتیجه است و نیاز به مطالعات آینده را برجسته می‌کند (۲۲).

علاوه بر فواید و کاربردهای بالقوه فوق، بسیاری از افراد مکمل‌های ال-آرژنین را به دلایل مختلف دیگری از جمله کاهش خطر سرماخوردگی و افزایش کاهش وزن مصرف می‌کنند. با این حال، بسیاری از این مزایای ادعا شده توسط تحقیقات علمی پشتیبانی نمی‌شوند.

عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی

به طور کلی، تحقیقات نشان داده است که ال-آرژنین در صورت مصرف به صورت مکمل، ایمن است و به طور کلی به خوبی تحمل می‌شود، حتی زمانی که روزانه در دوره‌های طولانی یک ساله یا بیشتر مصرف شود (۱۴).

با این حال، می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی از جمله نفخ، درد شکم، حالت تهوع و اسهال ایجاد کند، به ویژه زمانی که در دوزهای بزرگ ۹ گرم یا بیشتر در روز مصرف شود (۱).

با این حال، یک مطالعه ۹۰ روزه روی ۱۴۲ بزرگسال نشان داد که دوز روزانه تا ۳۰ گرم به خوبی تحمل می‌شود و با هیچ گونه عوارض جانبی همراه نیست، که نشان می‌دهد حتی دوزهای بسیار بالای ال-آرژنین معمولاً حداقل در کوتاه مدت بی‌خطر هستند (۲۳).

حتی اگر آنها پروفایل ایمنی قوی داشته باشند، مکمل‌های آرژنین باید توسط جمعیت خاصی اجتناب شود. به عنوان مثال، افرادی که مبتلا به آسم، سیروز کبدی، بیماری کلیوی، فشار خون پایین و کمبود متیل ترانسفراز گوانیدینواستات هستند (یک اختلال ارثی که متابولیسم آرژنین را تحت تاثیر قرار می دهد)، باید از ال-آرژنین به دلیل احتمال عوارض جانبی اجتناب کنند (۲۲).

مقدار مصرف و نحوه مصرف

دوزهای ال-آرژنین بسته به آنچه که برای درمان استفاده می‌شود بسیار متفاوت است.

برای مثال، مطالعاتی که اثرات ال-آرژنین را بر فشار خون بررسی می‌کنند، از دوزهای ۶ تا ۳۰ گرم در روز به مدت ۲ تا ۲۴ هفته استفاده کرده‌اند (۲۲،۲۳).

در افراد مبتلا به اختلال نعوظ، تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه ۱.۵ تا ۵ گرم ال آرژنین ممکن است علائم را به طور قابل توجهی بهبود بخشد (۱۵،۲۲).

هنگامی که برای درمان پره اکلامپسی استفاده می‌شود، دوز معمولاً بین ۳ تا ۴ گرم در روز تا ۱۲ هفته یا تا زمان زایمان تحت نظارت پزشک متغیر است. ال-آرژنین همچنین ممکن است به صورت داخل وریدی به زنان باردار مبتلا به فشار خون بالا در شرایط بالینی داده شود (۲۲،۲۴).

اگرچه دوزهای بالاتر اغلب در محیط های تحقیقاتی و بالینی استفاده می‌شود، توصیه می‌شود که دوز روزانه ال-آرژنین کمتر از ۹ گرم در روز باشد تا از عوارض جانبی احتمالی گوارشی، از جمله تهوع، اسهال و نفخ جلوگیری شود.

مانند سایر آمینو اسیدهای منفرد، مصرف ال-آرژنین بین وعده‌های غذایی برای حداکثر جذب توصیه می‌شود (۲۵).

مصرف بیش از حد

همانطور که در بالا ذکر شد، آرژنین به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می‌شود، حتی اگر در دوزهای بالا استفاده شود.

با این حال، ممکن است آرژنین بیش از حد مصرف شود، که به ویژه برای کودکان خطرناک است. فیتیتو در ادامه این مقاله با جزئیات بیشتر توضیح داده است.

فعل و انفعالات

ال آرژنین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، از جمله (۲۲):

  • داروهای کاهش دهنده فشار خون: انالاپریل (Vasotec)، لوزارتان (Cozaar)، آملودیپین (Norvasc)، فوروزماید (Lasix) و غیره.
  • داروهای اختلال نعوظ: سیلدنافیل سیترات (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس) و غیره.
  • داروهای رقیق کننده خون: کلوپیدوگرل (Plavix)، انوکساپارین (Lovenox)، هپارین، وارفارین (Coumadin) و غیره.
  • داروهای ضد دیابت: انسولین، پیوگلیتازون (Actos)، گلیپیزید (گلوکترول) و غیره.
  • داروهایی که جریان خون را افزایش می دهند: نیتروگلیسیرین (Nitro-Dur، Nitro-Bid، Nitrostat)، ایزوسورباید (Sorbitrate، Imdur، Isordil) و غیره.
  • داروهای ادرارآور: آمیلورید (میدامور) و تریامترن (دیرنیم)، اسپیرونولاکتون (آلداکتون) و غیره.


علاوه بر این، ال-آرژنین ممکن است با مکمل ها و مواد خاصی تداخل داشته باشد، از جمله (۲۲):

  • گیاهان و مکمل های با اثرات کاهش دهنده فشار خون: کوآنزیم Q10، پنجه گربه، روغن ماهی، لیسیوم، گزنه، تیانین و غیره.
  • گیاهان و مکمل هایی که ممکن است قند خون را کاهش دهند: شنبلیله، جینسینگ پاناکس، جینسینگ سیبری، صمغ گوار و غیره.
  • گیاهان و مکمل‌های رقیق کننده خون: میخک، گلپر، سیر، جینکو بیلوبا، جینسینگ پاناکس، زردچوبه و غیره.
  • زایلیتول: تداخل با این الکل قند ممکن است باعث کاهش قند خون شود.

نگهداری و جابجایی

مکمل‌های ال-آرژنین را در یک منطقه خشک و خنک نگهداری کنید. از قرار دادن مکمل در معرض گرما یا رطوبت خودداری کنید.

بارداری و شیردهی

ال-آرژنین در بارداری تحت شرایط خاصی از جمله پره اکلامپسی استفاده می‌شود.

مکمل ال-آرژنین در دوران بارداری معمولاً به دلیل خاصی مانند پره اکلامپسی یا خطر پره اکلامپسی و محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR) توسط یک پزشک می‌شود (۲۲،۲۶).

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مکمل‌های ال-آرژنین ممکن است نتایج بارداری و همچنین سلامت جنین و مادر را در زنان از مناطق با منابع بالا و پایین بهبود بخشد.

این به این دلیل است که در دوران بارداری، به دلیل رشد جنین و رشد جفت، نیاز بدن به ال-آرژنین افزایش می‌یابد. این نیاز افزایش یافته ممکن است از طریق رژیم غذایی تامین نشود، به خصوص در زنانی که در محیط های کم منابع و بدون دسترسی به غذاهای غنی از پروتئین زندگی می‌کنند (۲۷).

علاوه بر این، اگرچه افزایش تقاضا برای آرژنین در دوران بارداری می‌تواند از طریق رژیم غذایی تامین شود، اما مکمل‌های پروتئینی یا اسید آمینه فردی ممکن است تحت شرایط خاصی ضروری باشند.

این ممکن است شامل زنانی باشد که از رژیم‌های غذایی محدود پیروی می‌کنند یا در دوران بارداری تهوع و استفراغ شدیدی را تجربه می‌کنند که باعث می‌شود آنها نتوانند نیازهای خود را از طریق دریافت رژیم غذایی برآورده کنند.

با این حال، مکمل‌ها در دوران بارداری همیشه باید توسط یک پزشک متخصص توصیه شوند. اگر باردار هستید و علاقه‌مند به مصرف مکمل ال آرژنین هستید، برای مشاوره با پزشک خود مشورت کنید.

مکمل‌های ال-آرژنین در زنان شیرده مورد تحقیق قرار نگرفته است. به همین دلیل، مهم است که از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف مکمل‌های ال-آرژنین برای نیازهای فردی شما در دوران شیردهی ایمن و ضروری است یا خیر.

استفاده در جمعیت‌های خاص

ایمنی ال-آرژنین در بسیاری از جمعیت‌ها از جمله زنان باردار و افراد مسن نشان داده شده است. با این حال، برخی از افراد، از جمله آنهایی که دارای شرایطی هستند که بر کبد یا کلیه ها تأثیر می‌گذارد، باید از ال-آرژنین اجتناب کنند (۲۲).

مکمل‌های ال-آرژنین گاهی اوقات در شرایط بالینی در کودکان استفاده می‌شود و در صورت تجویز در دوزهای مناسب، ایمن تلقی می‌شود. با این حال، مکمل آرژنین در کودکان همیشه باید توسط یک پزشک نظارت شود.

توصیه نمی‌شود به کودک ال-آرژنین بدهید، مگر اینکه از نظر پزشکی ضروری باشد و توسط یک پزشک توصیه شده باشد.

رعایت این توصیه بسیار مهم است، زیرا دادن دوز بسیار بالای ال-آرژنین به کودک ممکن است منجر به عوارض جانبی جدی شود و حتی می‌تواند کشنده باشد (۲۲).

جایگزین، گزینه‌ها

پس از مصرف، روده و کبد شما به سرعت ال-آرژنین را قبل از رسیدن به گردش خون سیستمیک متابولیزه می‌کنند. به همین دلیل، برخی استدلال می‌کنند که ال-سیترولین، پیش ساز ال-آرژنین، ممکن است انتخاب بهتری برای افزایش سطح آرژنین باشد.

ال-سیترولین یک اسید آمینه است که ممکن است به عنوان جایگزینی برای ال-آرژنین در صورت مصرف به عنوان مکمل استفاده شود.

ال سیترولین یک اسید آمینه غیر ضروری است که پیش ساز ال آرژنین است. ال-سیترولین از طریق یک سری واکنش‌های آنزیمی که عمدتاً در کلیه ها انجام می‌شود به ال-آرژنین تبدیل می‌شود (۲۸).

تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌های ال-سیترولین می‌توانند سطح ال-آرژنین بدن را افزایش دهند. در واقع، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ال-سیترولین در افزایش سطح آرژنین مؤثرتر از مکمل‌های ال-آرژنین است (۲۹،۳۰،۳۱،۳۲،۳۳).

تحقیقات به همین ترتیب نشان داده است که مکمل‌های ال سیترولین ممکن است مزایایی مشابه مکمل های ال-آرژنین داشته باشند.

به عنوان مثال، مشابه ال-آرژنین، ال سیترولین در برخی مطالعات به کاهش فشار خون و بهبود اختلال نعوظ کمک می‌کند ( ۳۴،۳۵).

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که وقتی ال-سیترولین به تنهایی یا در ترکیب با ال-آرژنین استفاده می‌شود، ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشد و ریکاوری عضلانی را در ورزشکاران افزایش دهد (۳۳،۳۶،۳۷،۳۸).

علاوه بر این، برخی از این مطالعات نشان دادند که مکمل‌های سیترولین ممکن است در افزایش عملکرد ورزشی مؤثرتر از مکمل‌های ال-آرژنین باشند (۳۹،۴۰).

بنابراین، ورزشکاران ممکن است از ال-سیترولین یا ترکیبی از ال-آرژنین و ال-سیترولین بیشتر از ال-آرژنین به تنهایی بهره مند شوند.

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید عضو سایت باشید ورود