آمینو اسیدهای شاخه دار (BCAA) به سه آمینو اسید اشاره دارد: لوسین، ایزولوسین و والین.

برای افرادی که پروتئین دریافتی کم دارند، مکمل BCAA می تواند سنتز پروتئین عضلانی را تقویت کند و رشد عضلانی را در طول زمان افزایش دهد. همچنین می توان از مکمل ها برای جلوگیری از خستگی در ورزشکاران تازه کار استفاده کرد.

لوسین نقش مهمی در سنتز پروتئین ماهیچه ایفا می کند، در حالی که ایزولوسین باعث جذب گلوکز به سلول ها می شود. تحقیقات بیشتری برای تعیین نقش والین در مکمل BCAA مورد نیاز است.

مکمل های BCAA از کاهش BCAA سرم که در حین ورزش رخ می دهد، جلوگیری می کند. کاهش سرم معمولاً باعث هجوم تریپتوفان به مغز و به دنبال آن تولید سروتونین می شود که باعث خستگی می شود.

مصرف BCAA به صورت روزانه مهم است، اما بسیاری از منابع پروتئینی مانند گوشت و تخم مرغ از قبل BCAA را تامین می کنند. مصرف مکمل برای افرادی که پروتئین کافی دریافت می کنند (1-1.5 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز یا بیشتر) غیر ضروری است.

نحوه مصرف

سه BCAA عبارتند از لوسین، ایزولوسین و والین. آنها آنابولیک ترین در بین 9 آمینواسید ضروری در نظر گرفته می شوند و بنابراین به عنوان یک مکمل ورزشی به بازار عرضه شده اند. با این حال ممکن است فقط لوسین به خصوص آنابولیک باشد و لوسینی که به تنهایی مصرف می‌شود به دلیل رقابت برای جذب در روده و ورود به بافت عضلانی در واقع نسبت به لوسینی که با ایزولوسین و والین مصرف می‌شود آنابولیک‌تر باشد،.

دوز استاندارد لوسین 2 تا 10 گرم است. دوز استاندارد ایزولوسین 48 تا 72 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، با فرض افراد غیر چاق است. دوز ترکیبی 20 گرم BCAA ترکیبی با نسبت متعادل لوسین و ایزولوسین است.

ایزولوسین برای افزایش جذب گلوکز به سلول ها استفاده می شود، در حالی که لوسین برای بهبود سنتز پروتئین ماهیچه ها استفاده می شود.

اگر BCAA کافی از طریق رژیم غذایی تامین شود، مکمل BCAA ضروری نیست. تحقیقات بیشتری برای تعیین دوز بهینه والین و دلیل مکمل مورد نیاز است.

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید عضو سایت باشید ورود