گردن درد یک شکایت رایج است. عضلات گردن ممکن است به دلیل وضعیت نامناسب همچون خم شدن به جلو در وضعیت کار با رایانه یا خم شدن پشت میز کار تحت فشار قرار گیرند. آرتروز نیز یکی از علل شایع گردن درد است.
به ندرت، گردن درد می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر باشد. اگر گردن درد همراه با بی‌حسی یا از دست دادن قدرت در بازوها یا دست‌ها باشد یا اگر درد تیرکشنده به شانه یا پایین بازو دارید، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

علائم و نشانه های گردن درد

علائم و نشانه‌های گردن درد شامل دردی که اغلب با نگه داشتن سر در یک وضعیت برای مدت طولانی بدتر می‌شود، مانند هنگام رانندگی یا کار با کامپیوتر، گرفتگی و اسپاسم عضلانی و کاهش توانایی حرکت سر سردرد می‌باشد (1).

یکی از مشخص‌ترین علائم گردن درد، وجود درد در مهره‌های گردنی بوده که می‌تواند به سمت دست‌ها نیز کشیده شود.

چه زمانی باید بخاطر گردن درد به پزشک مراجعه کرد؟

اکثر گردن دردها با درمان خانگی به تدریج بهبود می‌یابند. اگر بهبودی حاصل نشد پیشنهاد می‌شود فرد به پزشک مراجعه کند.‌
اگر گردن درد شدید ناشی از آسیب دیدگی است، مانند تصادف با وسیله نقلیه موتوری، برخورد در غواصی یا سقوط، فرد فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشد (1).

در صورت درد گردن در وضعیت‌های زیر با پزشک تماس گرفته شود:

زمانی که شدید است، چندین روز بدون تسکین باقی می‌ماند، منجر به ضعف در بازوها یا پاها می‌شود، با سردرد، بی حسی، ضعف یا گزگز همراه است (1).

علل ایجاد گردن درد

گردن شما انعطاف پذیر است و وزن سر را تحمل می‌کند، بنابراین می‌تواند در برابر آسیب‌ها و شرایطی که باعث درد می‌شود و حرکت را محدود می‌کند آسیب پذیر باشد. ‌
علل گردن درد عبارتند از:
کشیدگی‌های عضلانی. استفاده بیش از حد، مانند خم شدن بیش از حد ساعت‌ها پشت رایانه یا تلفن هوشمند، اغلب باعث کشیدگی عضلات می‌شود. حتی چیزهای جزئی مانند مطالعه در رختخواب یا دندان قروچه کردن می‌تواند عضلات گردن را تحت فشار قرار دهد (2).
آسیب مفاصل. درست مانند سایر مفاصل بدن مفاصل گردن نیز با افزایش سن فرسوده می‌شوند. استئوآرتریت باعث از بین رفتن بالشتک‌ها (غضروف) بین استخوان‌ها (مهره‌ها) می‌شود. سپس در بدن شما زوائد استخوانی تشکیل شده که بر حرکت مفصل تأثیر می‌گذارد و باعث درد می‌شود (3).
فشرده سازی عصب. فتق دیسک یا خارهای استخوانی در مهره‌های گردن می‌تواند بر روی اعصاب منشعب شده از نخاع فشار بیاورد (4).
صدمات. برخوردهای خودکار از عقب اغلب منجر به آسیب ویپلش می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که سر به عقب و سپس به جلو حرکت می‌کند و بافت نرم گردن را تحت فشار قرار می‌دهد (5).
بیماری‌ها. برخی بیماری‌ها مانند آرتریت روماتوئید، مننژیت یا سرطان می‌توانند باعث درد گردن شوند (6).

عوامل مختلفی همچون کشیدگی عضلانی، آسیب به مفاصل، گیرافتادگی و یا فشرده سازی عضب، صدمات و نیز بیماری‌ها عواملی موثر در ایجاد گردن درد هستند.

راه‌های پیشگیری از گردن درد

در بیشتر موارد گردن درد با وضعیت نامناسب همراه با سایش و پارگی مرتبط با افزایش سن همراه است.
برای کمک به جلوگیری از درد گردن، سر خود را روی ستون فقرات خود قرار دهید. برخی تغییرات ساده در برنامه روزانه شما ممکن است به شما کمک کند.
موارد زیر را در فعالیت‌های خود در نظر بگیرید:
از وضعیت بدنی خوب استفاده کنید. هنگام ایستادن و نشستن مطمئن شوید که شانه‌هایتان در یک خط مستقیم روی باسن و گوش‌هایتان مستقیماً روی شانه‌هایتان قرار دارند.
استراحت‌های مکرر داشته باشید. اگر مسافت های طولانی را طی می‌کنید یا ساعت‌های طولانی با رایانه کار می‌کنید، بلند شوید، حرکت کنید و گردن و شانه‌های خود را کشش دهید. ‌
میز، صندلی و کامپیوتر خود را طوری تنظیم کنید که مانیتور در سطح چشم باشد. زانوها باید کمی پایین‌تر از باسن باشند. از تکیه گاه صندلی خود استفاده کنید.
هنگام صحبت از قرار دادن تلفن بین گوش و شانه خودداری کنید. به جای آن از هدست یا بلندگو استفاده کنید.
اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. سیگار کشیدن می‌تواند شما را در معرض خطر بیشتر ابتلا به گردن درد قرار دهد.
از حمل کیف‌های سنگین با بند روی شانه خودداری کنید. وزن می‌تواند به گردن شما فشار بیاورد. در وضعیت خوبی بخوابید. سر و گردن شما باید با بدن شما هماهنگ باشد. از یک بالش کوچک زیر گردن خود استفاده کنید.
سعی کنید به پشت بخوابید و ران‌هایتان را روی بالش‌ها قرار دهید، این عمل باعث صاف شدن عضلات ستون فقرات شما می‌شود (6).

عواملی همچون حفظ راستای بدنی مطلوب، استراحت بین فعالیت‌ها، استفاده صحیح از موبایل، تنظیم صفحه مانیتور، انتخاب میز و صندلی مناسب، ترک سیگار و حمل کیف‌هایی با وزن مناسب می‌تواند خطر ابتلا به گردن درد را کاهش دهد.

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید عضو سایت باشید ورود