اگر متوجه درد رو به افزایش در ناحیه گردن، قسمت بالایی پشت و شانه خود شده‌اید، ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد از تلفن همراه باشد.

این عارضه که تکست نک (text neck) نیز نامیده می‌شود به دلیل قرارگیری بیش از حد سر و گردن در حالت خمیده اتفاق می‌افتد.

تکست نک وضعیتی است که معمولاً هنگام استفاده از تلفن همراه جهت ارسال پیامک یا انجام کارهای دیگر کن است اتفاق بیفتد.

خم شدن گردن به جلو باعث افزایش نیرو و فشار روی عضلات گردن، تاندون‌ها، رباط‌ها و دیسک‌ها می‌شود. این اعمال می‌تواند منجر به درد مزمن گردن شود. این مشکل عارضه نسبتا جدیدی است اما هر فعالیت یا شغلی که نیاز به خم شدن طولانی مدت گردن داشته باشد، می‌تواند باعث گردن درد شود (1).

چگونه تکست نک باعث درد می‌شود؟

تکست نک یک آسیب با ویژگی استرس مکرر یا سندرم استفاده بیش از حد در گردن را توصیف می‌کند که در اثر استفاده طولانی مدت از دستگاه‌های تلفن همراه با سر خمیده به پایین و عدم تحرک ایجاد می‌شود.

تکست نک که به آن tech neck نیز می‌گویند، معمولاً با ارسال پیامک مرتبط است، اما می‌تواند به بسیاری از فعالیت‌هایی که در تلفن‌ها و تبلت‌ها هنگام نگاه کردن به پایین انجام می‌شود، مانند گشت و گذار در وب، بازی کردن یا انجام کار مرتبط باشد (1).

افزایش وزن سر

وزن سر یک عامل کلیدی برای درد text neck است. عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های گردن برای تحمل وزن سر (10 تا 12 پوند) در وضعیت خنثی و متعادل در بالای ستون فقرات گردنی قرار دارند.

هنگام ارسال پیامک با تلفن معمول است که سر را به سمت جلو خم کنید و با زاویه 45 یا 60 درجه به پایین نگاه کنید، که نیرویی حدود 50 تا 60 پوند به گردن وارد می‌کند. ‌

گردن نمی‌تواند این مقدار فشار در یک دوره طولانی را تحمل کند. (2). وزن سر یک عامل کلیدی برای درد text neck است.

علائم و تشخیص text neck

text neck یک تشخیص پزشکی رسمی نیست، بلکه اصطلاحی است که معمولاً برای آسیب استرس مکرر استفاده می‌شود، جایی که اعتقاد بر این است که پیام کوتاه یا استفاده بیش از حد از دستگاه تلفن همراه علت اصلی آن است.
یک پزشک یا سایر متخصصان پزشکی معمولاً پس از معاینه فیزیکی و گرفتن شرح حال بیمار از جمله بررسی علائم، درد گردن متنی را شناسایی می‌کنند.

شرح حال فیزیکی یمار و بررسی وضعیت گردن می‌تواند در تشخیص پزشک جهت شناسایی text neck مفید باشد.

علائم رایج مرتبط با text neck

علائم گردن متنی معمولاً شامل یک یا چند مورد از موارد زیر است:

درد در گردن، قسمت بالایی پشت و/یا شانه. این درد ممکن است در یک نقطه خاص قرار داشته باشد و احساس شدید یا کوبنده داشته باشد.
همچنین ممکن است یک درد عمومی باشد که ناحیه وسیع‌تری را می‌پوشاند، مانند پوشش ناحیه‌ای از پایین گردن و داخل شانه.

وضعیت سر به جلو و شانه های گرد. عضلات گردن، قفسه سینه و قسمت بالایی پشت به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت سر به سمت جلو، ممکن است دچار بی نظمی و عدم تعادل شوند. این بی‌تعادلی می‌تواند حفظ وضعیت خوب با گوش‌ها را مستقیماً روی شانه‌ها دشوار کند.

کاهش تحرک گردن. قسمت فوقانی پشت و شانه‌ها ممکن است کمی سفتی و کاهش تحرک را تجربه کنند.

سردرد. عضلات قاعده گردن ممکن است دچار اسپاسم شده و دردناک شوند یا درد از گردن به بالا به سر منتقل شود.
نگاه کردن بیش از حد به صفحه نمایش، صرف نظر از وضعیت بدن، ممکن است خطر خستگی چشم و سردرد را افزایش دهد.

افزایش درد هنگام خم شدن گردن. هنگامی که گردن به سمت جلو خم می‌شود و در موقعیتی قرار می‌گیرد که در ابتدا باعث ایجاد مشکل شده است، علائم گردن بدتر می‌شود، مانند هنگام نگاه کردن به پایین و ارسال پیامک (2).

محل و نحوه احساس درد می‌تواند در هر مورد متفاوت باشد. به عنوان مثال فردی که عمدتاً در شرایط استفاده از هر دو دست خود به صفحه نمایش تلفن نگاه می‌کند (یا اگر روی میز یا زمین دراز کشیده است بدون استفاده از دست) ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به درد باشد که این درد به طور مساوی در هر دو طرف گردن و یا قسمت بالای کمر توزیع می‌شود.
شخصی که از یک دست استفاده می کند ممکن است به دلیل استفاده یا فشار بیشتر عضلات در یک سمت درد بیشتری را به صورت یک طرفه احساس کند.

عواملی درد گردن، سربه‌جلو و افزایش درد با خم شدن گردن از علائم رایج text neck هستند.

علائم کمتر رایج مرتبط با text neck

برخی از علائم دیگر که در آن کج شدن طولانی سر به سمت به جلو در text neck ممکن است نقش مهمی داشته باشند عبارتند از:

رادیکولوپاتی گردن. علائم درد شبیه شوک الکتریکی، سوزن سوزن شدن، بی حسی و یا ضعف ممکن است از گردن به پایین به شانه، بازو و یا دست منعکس شود. رادیکولوپاتی زمانی رخ می‌دهد که ریشه عصب گردنی تحریک یا فشرده شود، مانند تغییرات ستون فقرات مربوط به بیماری دیسک دژنراتیو یا آرتروز. موارد شدید text neck ممکن است این روند را تسریع یا بدتر کند.

مسائل مربوط به تعادل. مدت زمان طولانی در وضعیت سر‌به‌جلو با کاهش کنترل تعادل مرتبط است، زیرا مرکز ثقل سر بیشتر در جلوی بدن حرکت می‌کند. این فرآیند می‌تواند منجر به عدم تعادل عضلانی و تغییرات کنترل وضعیتی در گردن و تنه شود.

درد فک. ناهماهنگی در ستون فقرات گردنی و یا عدم تعادل عضلانی ممکن است به درد فک یا درد مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) منجر شود (3).

رادیکولوپاتی گردن، آرتروز، دژنراتیو دیسک، اختلالات مرتبط با تعادل و درد فک از علائم با شیوع کم text neck هستند.

شرح حال بیمار و معاینه فیزیکی

هنگام مراجعه به پزشک با شکایت اولیه گردن درد، معمولاً 2 مرحله اول شامل موارد زیر است:
سابقه بیمار. سابقه پزشکی بیمار، سابقه سلامت خانوادگی، عادات ورزش و رژیم غذایی، داروها و همچنین علائم فعلی (و زمانی که شروع شده اند) بررسی می‌شود.
معاینه جسمی. گردن برای هر وضعیت یا ضایعات غیرمعمول مشاهده و بررسی می‌شود و برای مناطق احتمالی سفتی یا حساسیت عضلانی لمس می‌شود.
همچنین ممکن است سر به آرامی در دامنه‌های مختلف حرکتی هدایت شود تا ببیند آیا حرکات خاص گردن محدود شده است یا پاسخ درد را تغییر می‌دهد (بهبود، بدتر یا بدون تغییر).


اگر درد و یا سفتی گردن عمدتاً ناشی از یک آسیب استرس مکرر مانند text neck باشد، اطلاعات کافی معمولاً از طریق تاریخچه دقیق بیمار و معاینه فیزیکی برای تشخیص و شروع درمان به دست می‌آید.
اگر در طول تاریخچه بیمار و معاینه فیزیکی به دلایل جدی‌تری برای گردن درد مشکوک شد مانند فشردگی ریشه عصب، شکستگی و یا یک بیماری جدی زمینه‌ای ممکن است به تصویربرداری و آزمایشات دیگر نیاز باشد.

پزشک جهت تشخیص وجود text neck باید به بررسی سابقه بیمار و معاینه جسمی او بپردازد.

دوره text neck

text neck معمولاً با یک درد نسبتاً خفیف در گردن یا قسمت بالای کمر شروع می‌شود. همچنین ممکن است با درد شدید یا سفتی در گردن ظاهر شود. هنگامی که text neck مشکوک به ایجاد درد باشد، معمولاً با ترکیبی از موارد زیر درمان می‌شود:

1. کاهش استفاده از تلفن همراه! این امر روز به روز دشوارتر شده است زیرا بسیاری از فعالیت‌های کاری و اجتماعی ما به تلفن‌های همراه متکی هستند، اما هرگونه کاهش در استفاده از تلفن همراه احتمالاً به کاهش گردن درد شما کمک می‌کند.
اکثر تلفن‌ها می‌توانند میزان استفاده هفتگی شما را بررسی کنند، که راهی آسان برای پیگیری پیشرفت شما است.


همچنین ممکن است فعالیت‌های دیگری داشته باشید که به گردن درد کمک می‌کند، مانند کار کردن با لپ‌تاپ یا حتی خواندن کتاب.
هر فعالیتی که سر و گردن شما را به سمت پایین خم می کند می‌تواند در این امر نقش داشته باشد.

2. گوشی را بالاتر نگه دارید. نزدیک‌تر نگه‌داشتن تلفن به سطح چشم، جایی که سر و گردن در وضعیت خنثی‌تری قرار دارند، استرس روی گردن شما را کاهش می‌دهد.
با این حال اگر می‌خواهید تلفن خود را در جلسات یا محیط اجتماعی بررسی کنید، ممکن است دشوار باشد.

3. استفاده از تمرینات کششی! چندین کشش وجود دارد که باید چندین بار در روز انجام شود. سعی کنید هنگام کار با شانه های عقب کشیده و گردن در حالت خنثی وضعیت بدنی خوبی داشته باشید.


الف. چین تاک و اکستنشن گردن؛در حالی که نشسته‌اید، سر خود را به سمت عقب حرکت دهید در حالی که کمی چانه خود را جمع می­‌کنید.
سر را به عقب خم نکنید. در عوض، به نگاه مستقیم ادامه دهید. چند ثانیه نگه دارید، سپس استراحت کنید.
ب. خم شدن به پهلو؛ در حالی که سر خود را کمی به عقب می‌برید، به سمت پهلو خم شوید و گوش خود را به سمت شانه خود حرکت دهید.
دست خود را بالای سر خود قرار دهید و کمی بکشید تا بیشتر خم شود. چند ثانیه در این حالت بمانید سپس استراحت کنید و به سمت دیگر حرکت کنید.
ج. دورکردن کتف؛ در حالی که بازوها در پهلو قرار دارند و آرنج ها تا 90 درجه خم شده‌اند، شانه‌های خود را به سمت عقب بکشید و تیغه‌های شانه خود را به هم فشار دهید. حدود ده ثانیه نگه دارید سپس تکرار کنید (4).
4. به متخصص مراجعه کنید. یک متخصص ارتوپدی باید بتواند سایر علل جدی گردن درد را رد کند و در صورت نیاز یک برنامه فیزیوتراپی برای شما طراحی کند.

کاهش زمان استفاده از تلفن همراه، استفاده از تمرینات کششی و بالاتر نگه داشتن تلفن همراه در زمان استفاده می‌توانند در کاهش text neck موثر باشند.

خطرات منحصر به فرد تلفن های هوشمند و تبلت‌ها برای اعمال استرس به گردن

در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا استفاده از گوشی هوشمند و تبلت ممکن است خطرات منحصر به فردی را برای ستون فقرات ایجاد کند:

زاویه شدید گردن برای مشاهده صفحه نمایش؛ در مقایسه با تلویزیون‌ها و رایانه‌های شخصی، نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها معمولاً در حالت صاف روی میز یا روی پا مشاهده می‌شوند و به این معنی است که زاویه صفحه نمایش شدیدتر است.
به این ترتیب، گردن و سر معمولاً برای مشاهده تلفن‌های هوشمند نسبت به سایر صفحه نمایش‌ها بیشتر به جلو خم می‌شوند.


شانه‌ها و سر ممکن است در جهت استفاده از صفحه لمسی جلوتر قرار گیرند. تحقیقات در مجله Ergonomics نشان داد که شرکت‌کنندگان در مطالعه وضعیت سر و شانه رو به جلوتری داشتند و همچنین زمان بیشتری برای لمس انگشتان روی صفحه نمایش صرف کردند که به احتمال زیاد به گرد کردن بیشتر شانه‌ها به سمت جلو نیاز دارد (5).
برخی از فعالیت‌های دیگر مانند خواندن کتاب چاپی یا شستن ظروف نیز افراد را وادار می‌کند تا سر خود را خم کنند، اما تفاوت ممکن است در این باشد که افراد برای مدت طولانی‌تری از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده می‌کنند و کمتر این احتمال وجود دارد موقعیت خود را تغییر دهند.

خم شدن سر و شانه به سمت جلو و افزایش وزن سر در زمان استفاده از تلفن همراه می‌توانند از عوامل موثر جهت افزایش استرس به گردن باشند.

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید عضو سایت باشید ورود