آیا تصمیم گرفته‌اید در سال جاری از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید؟ برخی از رژیم‌های غذایی ممکن است سالم‌تر از سایرین باشند. کمپانی US News & World Report در آخرین ارزیابی سالانه خود از «بهترین رژیم‌های غذایی در کل» سال، رژیم‌های Whole30 و Keto را در انتهای این دسته قرار داد.

فیتیتو در این مقاله نظر کارشناسان در مورد این اختلاف را گردآوری کرده است.

از 40 رژیم غذایی مورد ارزیابی، رژیم Whole30 در سه رتبه آخر قرار گرفت. رژیم کتو با رژیم دوکان (Dukan) در رتبه آخر قرار گرفت. در مقابل، DASH و رژیم غذایی مدیترانه ای در رتبه اول قرار گرفتند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی اخیر سرویس خبر، این رتبه بندی توسط هیئتی متشکل از متخصصان تغذیه، مشاوران رژیم غذایی و پزشکان متخصص دیابت، سلامت قلب و کاهش وزن انجام شده است (1).

آنجلا هاوپت، دستیار سردبیر سلامت در U.S. News & World: «چه بخواهید وزن کم کنید یا یک بیماری مزمن مانند دیابت را مدیریت کنید، رتبه‌بندی بهترین رژیم‌های غذایی 2018 برای کمک به مصرف‌کنندگان در شناسایی رژیم غذایی مناسب برای نیازهای خاص خود طراحی شده است.

این سازمان همچنین رتبه‌بندی بهترین رژیم‌های غذایی تجاری، رژیم‌های کاهش وزن، رژیم‌های گیاهی و چندین دسته دیگر از برنامه‌های غذایی را منتشر کرد.

چرا DASH و مدیترانه در رتبه های بالا هستند

DASH و رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای (Mediterranean diets) چندین سال است که توسط اخبار و گزارش جهانی ایالات متحده در رتبه‌های بالا قرار گرفته‌اند.

رژیم غذایی DASH برای پیشگیری و کاهش فشار خون بالا که عاملی خطرناک برای بیماری قلبی و سکته است، طراحی شده است. رژیم مدیترانه‌ای همچنین با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین کاهش بروز سرطان همراه بوده است.

هر دو رژیم غذایی شامل برنامه‌های غذایی است که بر سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و محصولات لبنی کم چرب تاکید دارد. به طور مشابه، هر دو رژیم غذایی چربی‌های اشباع شده و قندهای تصفیه شده را محدود می‌کنند.

کریستین کرک پاتریک متخصص تغذیه: "من فکر می کنم نکته عالی در مورد رژیم DASH و این در واقع برای سه یا چهار رژیم غذایی برتر صادق است، این است که شواهد زیادی در پشت آن وجود دارد که توانایی آن در کاهش بیماری‌های مزمن را نشان می‌دهد.

به طور مشابه کتی فرارو، متخصص تغذیه و استادیار بالینی در دانشگاه سن دیگو و دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو، کاهش بروز بیماری‌های مزمن مرتبط با DASH و رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای را برجسته کرد.

فرارو گفت: «اگر به این رژیم‌ها نگاه کنید، بهترین آن‌ها به طور کلی به شما کمک می‌کنند تا از بسیاری از بیماری‌های مزمن پیشگیری کنید و یکی از ویژگی‌های مشترک آنها وابستگی شدید به محصولات است.

او افزود: "یکی از چیزهایی که در مورد رژیم DASH دوست دارم این است که بین 7 تا 10 وعده میوه و سبزیجات در روز است." "شما آنقدر مشغول خوردن میوه‌ها و سبزیجات هستید که جایی برای خوردن یک دسته غذای تلخ‌تر ندارید."

در حالی که کرک پاتریک و فرارو توافق کردند که رژیم غذایی DASH و مدیترانه‌ای انتخاب‌های سالمی برای بسیاری از افراد خواهد بود، آنها اشاره کردند که هیچ رژیم غذایی واحدی برای همه مناسب نیست.

به عنوان مثال، هر دو رژیم غذایی با رتبه برتر کربوهیدرات بالایی دارند، که ممکن است برای برخی از افرادی که سعی در کاهش وزن یا مدیریت مقاومت به انسولین دارند، ایده آل نباشد.

اگر به رژیم غذایی مدیترانه‌ای نگاه کنم، برای برخی از دیابتی‌های نوع 2، کربوهیدرات‌های آن‌ها خیلی زیاد می‌شود ;i همیشه برای آنها مناسب نیست.

دکتر پریانکا والی، یک پزشک دارای گواهی هیئت مدیره در کالیفرنیا، در مورد مناسب بودن رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای افراد مبتلا به دیابت، احتیاط شدیدتری ابراز کرد.

او گفت: "اگر کسی سابقه دیابت دارد، باید از یک رژیم غذایی با محدودیت کربوهیدرات استفاده کند."

او ادامه داد: «هرگز با وجدان خوب نمی‌توانم به کسی که دیابت دارد بگویم برنج قهوه‌ای بخورد، که بخشی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است، زیرا برنج قهوه‌ای، صرف نظر از شاخص گلیسمی، مملو از کربوهیدرات است. و اگر دیابت دارید، به مصرف کربوهیدرات بسیار حساس هستید.

 

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید عضو سایت باشید ورود