دوره قاعدگی (Menstruation)، خونریزی واژینال است که در پایان سیکل قاعدگی رخ می‌دهد. هر ماه، بدن خود را برای بارداری احتمالی آماده می‌کند. رحم پوشش ضخیم‌تری ایجاد می‌کند و تخمدان‌ها تخمکی را آزاد می‌کنند که می‌تواند توسط اسپرم بارور شود.

اگر تخمک بارور نشود، بارداری در آن چرخه اتفاق نمی‌افتد. سپس بدن پوشش داخلی رحم را از بین می‌برد. نتیجه پریودی یا قاعدگی است.

اکثر افراد دارای رحم، اولین قاعدگی خود را بین سنین 11 تا 14 سالگی خواهند داشت (1). پریودها به طور منظم (معمولا ماهانه) تا یائسگی یا حدود 51 سالگی ادامه خواهند داشت. با فیتیتو همراه باشید تا با حقایق و آمار قاعدگی بیشتر آشنا شوید.

سلامت قاعدگی و عوارض

میانگین چرخه قاعدگی 24 تا 38 روز است. دوره معمولی 4 تا 8 روز طول می‌کشد (2،3). پریودهای ماهانه یا منظم نشانه طبیعی بودن سیکل شما هستند. بدن شما در تلاش است تا برای بارداری احتمالی آماده شود.

علاوه بر خونریزی، 90 درصد از افراد دارای قاعدگی می‌گویند که علائم مختلفی را تجربه می‌کنند. میل به غذا یکی از علائم رایج است (4). در واقع، یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که تقریباً نیمی از زنان آمریکایی در آغاز دوره قاعدگی خود هوس شکلات می‌کنند (5).

حساسیت سینه یکی دیگر از علائم رایج پریود است. ممکن است در روزهای قبل از شروع قاعدگی به اوج خود برسد. افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون منجر به بزرگ شدن مجاری سینه و تورم غدد شیر می‌شود. نتیجه درد و تورم است.

در همین حال، درد پریود که به آن دیسمنوره (dysmenorrhea) نیز گفته می‌شود، یکی دیگر از علائم رایج است. بیش از نیمی از افراد در دوره قاعدگی کمی درد را نزدیک به دوره قاعدگی خود تجربه می‌کنند (6).

پروستاگلاندین‌ها عامل این درد هستند. مواد شیمیایی که باعث انقباض عضلانی در رحم شما می‌شوند. این هورمون‌ها به بدن کمک می‌کنند پوشش اضافی رحم را دفع کند که می‌تواند باعث درد و گرفتگی در روزهای اول پریود شود.

برخی افراد پریود منظمی ندارند. ورزش شدید یا شرایط پزشکی خاص می‌تواند منجر به پریودهای نامنظم شود. پریودهای نامنظم می‌تواند در افرادی نیز رخ دهد که:

  • چاق
  • زنان شیرده
  • قبل از یائسگی
  • تحت استرس مداوم

علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که 32 تا 40 درصد از افرادی که پریود می‌شوند، دردشان آنقدر شدید است که مجبور به غیبت از کار یا مدرسه می‌شوند.

شایع ترین بیماری‌های مرتبط با پریود شامل موارد زیر است.

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید عضو سایت باشید ورود