فهرست مقاله

استرس
   

علل استرس: شناخت و مدیریت عوامل استرس زا

چه چیزی باعث استرس می‌شود؟

تلفن در حال زنگ زدن است. صندوق ورودی شما پر شده است. شما ۴۵ دقیقه برای یک ضرب الاجل تاخیر دارید و رئیستان در اتاق شما را می‌زند و می‌پرسد آخرین پروژه شما چگونه پیش می‌رود. حداقل این طور می‌توانیم بگوییم، شما استرس دارید.

اینها همه نمونه هایی از استرس حاد و کوتاه مدت هستند که بیشتر از روز کاری شما دوام نمی‌آورند و در واقع ممکن است از جهاتی برای سلامتی شما مفید باشند. با این حال، اگر زندگی شما در هر روز هفته اینگونه است، ممکن است استرس طولانی مدت یا مزمنی را تجربه کنید. اگر برای غلبه بر آن یا مقابله با اثرات آن تلاش نکنید، این نوع استرس می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد.

عوامل استرس زا بزرگ شامل مشکلات مالی، مسائل شغلی، تعارضات روابط، و تغییرات عمده زندگی، مانند از دست دادن یکی از عزیزان است. استرس‌های کوچک‌تر، مانند رفت‌وآمدهای طولانی روزانه و صبح‌های شلوغ نیز می‌توانند در طول زمان اضافه شوند.
یادگیری نحوه تشخیص منابع استرس در زندگی اولین قدم در مدیریت آنهاست.

مشکلات شخصی

سلامتی

افزایش سن، تشخیص بیماری جدید و علائم یا عوارض یک بیماری فعلی می‌تواند استرس شما را افزایش دهد. حتی اگر خودتان مشکل سلامتی نداشته باشید، ممکن است یکی از نزدیکانتان با یک بیماری یا وضعیتی از آن درگیر باشد. این می‌تواند سطح استرس شما را نیز افزایش دهد. بنا بر نظر انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، بیش از نیمی از مراقبان بیماران گزارش می‌دهند که از میزان مراقبتی که اعضای خانواده خود به آن نیاز دارند، احساس خستگی و فشار می‌کنند (۱).

روابط

مشاجره با همسر، والدین یا فرزندتان می‌تواند سطح استرس شما را افزایش دهد. زمانی که با هم زندگی می‌کنید، ممکن است استرس بیشتری داشته باشید. مشکلات بین سایر اعضای خانواده شما نیز می‌تواند باعث استرس شما شود، حتی زمانی که شما مستقیماً درگیر آن نباشید.

باورهای شخصی

مشاجره در مورد اعتقادات شخصی، مذهبی یا سیاسی می تواند شما را به چالش بکشد، به خصوص در شرایطی که نمی توانید خود را از درگیری دور کنید. رویدادهای مهم زندگی که باعث می شوند شما باورهای خود را زیر سوال ببرید نیز می توانند باعث استرس شوند. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که باورهای شما با اعتقادات افراد نزدیک به شما متفاوت باشد.

مشکلات عاطفی

وقتی احساس می‌کنید نمی‌توانید با کسی ارتباط برقرار کنید، یا نیاز دارید احساسات خود را بیان کنید، اما نمی‌توانید، ممکن است استرس بیشتری بر شما وارد کند. اختلالات سلامت روان، از جمله افسردگی و اضطراب، تنها به فشار عاطفی می‌افزاید. خروجی‌های مثبت برای رهایی عاطفی و درمان اختلالات سلامت روان بخش‌های مهمی از مدیریت موثر استرس هستند.

زندگی تغییر می‌کند

مرگ یکی از عزیزان، تغییر شغل، تغییر خانه و فرستادن فرزند به دانشگاه نمونه‌هایی از تغییرات بزرگ زندگی هستند که می‌توانند استرس‌زا باشند. حتی تغییرات مثبت، مانند بازنشستگی یا ازدواج، می‌تواند مقدار قابل توجهی استرس ایجاد کند.

پول

مشکلات مالی یک منبع رایج استرس است. بدهی کارت اعتباری، اجاره بها، یا ناتوانی در تامین نیازهای خانواده یا خودتان می‌تواند استرس زیادی را بر شما وارد کند. در این جامعه، که در آن بر آنچه که دارید و توانایی پرداخت آن تاکید زیادی می‌شود، استرس مالی چیزی است که تقریباً همه آن را تجربه می‌کنند. طبق گزارش APA، تقریباً سه چهارم آمریکایی‌ها می‌گویند که امور مالی منبع استرس در زندگی آنها است.

معضلات اجتماعی

اشتغال

تحقیقات نشان داده است که فشار و درگیری ناشی از یک شغل می‌تواند منبع اصلی استرس باشد. طبق گزارش APA، تخمین زده می‌شود که ۶۰ درصد از آمریکایی‌ها استرس مربوط به کار خود را تجربه می‌کنند.

تبعیض

احساس تبعیض می‌تواند باعث استرس طولانی مدت شود. برای مثال، ممکن است بر اساس نژاد، قومیت، جنسیت یا گرایش جنسی خود تبعیض را تجربه کنید. برخی از افراد تقریباً هر روز با تبعیض و استرس ناشی از آن روبرو هستند.

محیط

محله‌های ناامن، شهرهای پر جرم و دیگر نگرانی‌های ایمنی ممکن است منجر به استرس مزمن شوند.

حوادث تروماتیک

افرادی که یک رویداد آسیب زا یا وضعیت تهدید کننده زندگی را تجربه کرده‌اند، اغلب با استرس طولانی مدت زندگی می‌کنند. به عنوان مثال، ممکن است پس از زنده ماندن از یک سرقت، تجاوز جنسی، بلای طبیعی یا جنگ، استرس طولانی مدتی را تجربه کنید. در بسیاری از موارد، ممکن است واقعاً به اختلال استرس پس از سانحه (Post-traumatic stress disorder) یا به اختصار PTSD مبتلا باشید.
PTSD یک اختلال اضطرابی مزمن است که در اثر یک رویداد آسیب زا یا مجموعه ای از رویدادهای آسیب زا ایجاد می‌شود.

مقابله با استرس

هر کسی هر از گاهی استرس را تجربه می‌کند. در کوتاه‌مدت، استرس حاد می‌تواند انگیزه لازم را به شما بدهد تا در موقعیت‌های سخت یا رسیدن به یک ضرب‌الاجل فوری، قدرت بگیرید. اما با گذشت زمان، استرس طولانی مدت (مزمن) می‌تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد. اگر به طور منظم احساس فرسودگی یا نگرانی می‌کنید، ممکن است استرس مزمن داشته باشید.

حرف آخر

استرس، یک واکنش فیزیولوژیک به موقعیت‌های مختلف زندگی است. نمی‌توان استرس را از بین برد و یا از آن دوری کرد چون در موقعیت های مختلف زندگی و به دلایل زیادی، افراد دچار استرس می‌شوند. در واقع افراد می‌توانند با مدیریت استرس می‌توان تا حدود زیادی از اثرات مضر آن دوری کرد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

امتیاز 5.00 از 1 رای

فهرست مقاله

 ۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

فعال باش و جایزه بگیر

با پیوستن به فیتیتو کلاب و انجام یک سری فعالیت ها در سایت فیتیتو، فیتی کوین جمع کن. با این فیتی کوین ها میتونی کلی جایزه و تخفیف بگیری. همین الان کلیک کن.

fitito club

 ۵ مقاله برتر

مقالات برتر فیتیتو را در این قسمت مشاهده کنید

نوشته های مشابه

کاهش وزن با جراحی اسلیو معده

چه مدت طول می کشد تا وزن کم کنید؟

الکل چقدر در بدن شما باقی می‌ماند؟

دیدگاهتان را بنویسید