استویا اغلب به عنوان یک جایگزین ایمن و سالم برای شکر معرفی می شود که می تواند غذاها را بدون اثرات منفی سلامت مرتبط با شکر تصفیه شده شیرین کند.

همچنین با چندین مزیت سلامتی چشمگیر مانند کاهش دریافت کالری، سطح قند خون و خطر ایجاد حفره در ارتباط است(1،2،3).

با این حال، برخی نگرانی‌ها در مورد ایمنی استویا وجود دارد - به ویژه برای افراد خاصی که ممکن است به اثرات آن حساس‌تر باشند.

این مقاله ایمنی استویا را برای کمک به تعیین اینکه آیا باید از آن استفاده کنید، بررسی می کند.

استویا چیست؟

استویا یک شیرین کننده طبیعی است که از برگ های گیاه استویا (Stevia rebaudiana) به دست می آید.

از آنجایی که کالری آن صفر است، اما 200 برابر شیرین تر از شکر سفره است، برای بسیاری از افرادی که به دنبال کاهش وزن و کاهش مصرف شکر هستند، یک انتخاب محبوب است(4).

این شیرین کننده همچنین با چندین فواید سلامتی از جمله کاهش سطح قند خون و کلسترول همراه بوده است(5،6).

با این وجود، محصولات تجاری استویا از نظر کیفیت متفاوت هستند.

در واقع، بسیاری از انواع موجود در بازار بسیار تصفیه شده و با سایر شیرین کننده ها - مانند اریتریتول، دکستروز و مالتودکسترین - ترکیب می شوند که ممکن است اثرات بالقوه سلامتی آن را تغییر دهد.

در همین حال، اشکال کمتر پردازش شده در تحقیقات ممکن است نبود ایمنی باشد.

اشکال استویا

استویا در انواع مختلفی موجود است که هر کدام از نظر روش تهیه و مواد تشکیل دهنده متفاوت هستند.

به عنوان مثال، چندین محصول محبوب - مانند استویا در خام و تروویا - واقعاً ترکیبات استویا هستند که یکی از سخت‌ترین فرم‌های استویا هستند.

آنها با استفاده از rebaudioside A (Reb A) - نوعی عصاره تصفیه شده استویا، در کنار شیرین کننده های دیگر مانند مالتودکسترین و اریتریتول ساخته شده اند(7).

در طول فرآوری، برگها را در آب خیس کرده و از صافی با الکل عبور می دهند تا Reb A جدا شود. بعداً عصاره خشک شده، متبلور می شود و با سایر شیرین کننده ها و پرکننده ها ترکیب می شود(8).

عصاره های خالص ساخته شده از Reb A نیز به صورت مایع و پودر در دسترس هستند.

در مقایسه با مخلوط‌های استویا، عصاره‌های خالص بسیاری از روش‌های فرآوری مشابه را انجام می‌دهند – اما با سایر شیرین‌کننده‌ها یا الکل‌های قند ترکیب نمی‌شوند.

در این میان، استویای برگ سبز کم تر فرآوری شده است. از کل برگ های استویا که خشک و آسیاب شده اند تهیه می شود.

اگرچه محصول برگ سبز به طور معمول خالص ترین شکل در نظر گرفته می شود، اما به اندازه عصاره های خالص و Reb A به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین، تحقیقات در مورد ایمنی آن وجود ندارد.

خلاصه

استویا یک شیرین کننده با کالری صفر است. انواع تجاری اغلب بسیار فرآوری شده و با سایر شیرین کننده ها مخلوط می شوند.

ایمنی و دوز استویا

گلیکوزیدهای استویول، که عصاره های تصفیه شده استویا مانند Reb A هستند، توسط سازمان غذا و دارو (FDA) ایمن شناخته شده اند، به این معنی که می توانند در محصولات غذایی استفاده شوند و در ایالات متحده به بازار عرضه شوند.

از سوی دیگر، انواع برگ کامل و عصاره خام استویا به دلیل عدم انجام تحقیقات در حال حاضر توسط FDA برای استفاده در محصولات غذایی تایید نشده است.

آژانس های نظارتی مانند FDA، کمیته علمی غذا (SCF) و سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) مصرف روزانه قابل قبول گلیکوزید 4 میلی گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن تعریف می کنند(9).

ایمنی استویا در جمعیت های خاص

اگرچه بسیاری از محصولات استویا به طور کلی ایمن شناخته می شوند، برخی تحقیقات نشان می دهد که این شیرین کننده صفر کالری ممکن است تأثیر متفاوتی روی افراد خاص بگذارد.

با توجه به شرایط سلامتی یا سن، گروه های مختلف ممکن است بخواهند به طور خاص مراقب مصرف خود باشند.

دیابت

اگر دیابت دارید، ممکن است استویا برای شما مفید باشد - اما مراقب باشید که کدام نوع را انتخاب کنید.

برخی از تحقیقات نشان می دهد که استویا ممکن است راهی ایمن و موثر برای کمک به مدیریت سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باشد(2).

به طور مشابه، یک مطالعه 8 هفته ای بر روی موش های دیابتی نشان داد که عصاره استویا باعث کاهش سطح قند خون و هموگلوبین A1C - که نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون است - در مقایسه با موش هایی که با رژیم غذایی کنترل تغذیه شده بودند، بیش از 5٪ کاهش می یابد(10).

به خاطر داشته باشید که برخی از ترکیبات استویا ممکن است حاوی انواع دیگری از شیرین کننده ها باشد - از جمله دکستروز و مالتودکسترین - که می تواند سطح قند خون را افزایش دهد(11،12).

در صورت ابتلا به دیابت، استفاده از این محصولات در حد اعتدال یا انتخاب عصاره خالص استویا می تواند به حفظ سطح طبیعی قند خون کمک کند.

بارداری

شواهد محدودی در مورد بی خطر بودن استویا در دوران بارداری وجود دارد.

با این حال، مطالعات حیوانی نشان می دهد که این شیرین کننده - به شکل گلیکوزیدهای استویول مانند Reb A - در صورت استفاده در حد متعادل، تأثیر منفی بر باروری یا نتایج بارداری ندارد(13).

علاوه بر این، آژانس های نظارتی مختلف، گلیکوزیدهای استویول را برای بزرگسالان، از جمله در دوران بارداری، بی خطر می دانند(9).

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید عضو سایت باشید ورود