فهرست مقاله

دتاکس واتر
      

دتاکس واتر، از افسانه تا واقعیت

دتاکس واتر (Detox water) نوعی نوشیدنی است که این روزها تبلیغات زیادی در مورد فواید سلامتی فرضی آن به عنوان “آب سم زدا” وجود دارد. از طرفی، هیدراته ماندن برای سلامتی مهم است. بنابراین، اغلب توصیه می‌شود که هشت لیوان آب در روز بنوشید.
اما برخی از مردم فکر می‌کنند افزودن مواد اضافی به آب فواید سلامتی آن را افزایش می‌دهد. گفته می‌شود که نوعی نوشیدنی که دتاکس واتر نام دارد به بدن شما کمک می‌کند تا از شر سموم خلاص شود، سطح انرژی شما را بهبود بخشد و به کاهش وزن کمک کند.

با فیتیتو همراه باشید تا در اینجا نگاهی دقیق به دتاکس واتر یا آب سم‌‌زدا بیندازیم. فواید واقعی سلامتی، واقعیت‌ها را از افسانه‌ها جدا می‌کند.

دتاکس واتر چیست؟

دتاکس واتر (Detox water) آبی است که با طعم میوه‌ها، سبزیجات یا گیاهان تازه آغشته شده باشد. گاهی اوقات به آن آب میوه یا آب میوه طعم‌دار نیز گفته می‌شود.
شما می‌توانید دتاکس واتر را در خانه به روش‌های مختلف درست کنید. می‌توانید از هر ترکیبی از میوه، سبزیجات و سبزی که دوست دارید استفاده کنید.

از آنجایی که دتاکس واتر به جای آبمیوه‌گیری یا مخلوط کردن از طعم دادن به آن درست می‌شود، کالری بسیار کمی دارد. این باعث می‌شود که نوشیدنی محبوبی برای رژیم‌های سم زدایی مانند “سم زدایی لیمو” یا “پاکسازی اصلی” باشد.
دتاکس واتر نیز اغلب در برنامه‌های کاهش وزن توصیه می‌شود، به ویژه به جای نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه و آب میوه.

دتاکس واتر با تزریق آب با میوه‌ها، سبزیجات یا گیاهان درست می‌شود. شما می‌توانید آن را در خانه با طعم‌های مختلف درست کنید.

روش درست کردن دتاکس واتر

ساخت دتاکس واتر در خانه بسیار ساده است. تنها چیزی که نیاز دارید آب و مجموعه‌ای از میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان است. به سادگی مواد خود را خرد کرده و بسته به سلیقه خود به آن آب گرم یا سرد اضافه کنید. هرچه بیشتر از یک ماده استفاده کنید، طعم آن قوی‌تر می‌شود.

اگر نوشیدنی سرد درست می‌کنید، می‌توانید دتاکس واتر را به مدت ۱ تا ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید تا طعم‌ها در آب عمیق‌تر شود. مطمئن شوید که بعد از این مدت مواد را بردارید تا شروع به تجزیه نکنند. اگر عجله دارید، له کردن یا خرد کردن میوه و گیاهان قبل از استفاده از آنها می‌تواند به آزاد شدن سریعتر طعم کمک کند.

در اینجا چند ترکیب محبوب دستور العمل دتاکس واتر آورده شده است:

  • خیار و نعناع
  • لیمو و زنجبیل
  • شاه‌توت و پرتقال
  • لیمو و فلفل هندی
  • هندوانه و نعناع
  • گریپ فروت و رزماری
  • پرتقال و لیمو
  • لیمو و لیموترش
  • توت فرنگی و ریحان
  • سیب و دارچین

برای تهیه دتاکس واتر، میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان را به آب اضافه کنید و سپس بگذارید بماند. خرد کردن یا له کردن میوه‌ها و گیاهان می‌تواند به آزاد شدن بیشتر طعم آنها کمک کند.

ادعاهای بهداشتی در مورد دتاکس واتر

گفته می‌شود که دتاکس واتر فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله:

  • کاهش وزن
  • حذف سموم یا سم زدایی
  • متعادل کردن pH بدن
  • سلامت گوارش بهتر
  • تقویت عملکرد سیستم ایمنی
  • بهبود خلق و خو
  • افزایش سطح انرژی
  • بهبود چهره

خواص دقیق دتاکس واتر بسته به موادی که استفاده می‌کنید و قدرت تزریق متفاوت است. اما بسیاری از ادعاهای بهداشتی در مورد آب سم زدایی را می‌توان به خود آب نسبت داد، نه موادی که با آن طعم‌دار شده است و به این دلیل است که شما مواد مغذی زیادی از مواد موجود در دتاکس واتر دریافت نمی‌کنید، به خصوص در مقایسه با خوردن آن‌ها به شکل کامل.

ادعا شده است که دتاکس واتر به حذف سموم، کمک به کاهش وزن، تعادل pH و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

فواید واقعی دتاکس واتر در سلامتی

در زیر نگاهی دقیق به علم پشت ادعاهای سلامتی دتاکس واتر می‌اندازیم. چند مورد معتبر وجود دارد هر چند در برخی موارد اغراق شده است.

به کاهش وزن کمک می‌کند

نوشیدن آب ممکن است به کاهش وزن کمک کند و در مورد دتاکس واتر نیز صدق می‌کند. تحقیقات نشان داده است که آب به طور موقت سرعت متابولیسم شما را افزایش می‌دهد، بنابراین کالری بیشتری می‌سوزانید.
مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن نیم لیتر آب می‌تواند میزان متابولیسم شما را تا ۳۰ درصد برای حدود یک ساعت افزایش دهد (۱،۲).

در واقع، افرادی که مقدار توصیه شده آب را به عنوان بخشی از یک برنامه کاهش وزن می‌نوشند، نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کنند، وزن بیشتری از دست می‌دهند (۳،۴،۵،۶).

یک مطالعه نشان داد که بزرگسالان دارای اضافه وزن که نیم لیتر آب قبل از وعده‌های غذایی خود می‌نوشند، ۴۰ درصد بیشتر از کسانی که این کار را نمی‌کنند، وزن کم می‌کنند (۷).
این نتیجه را می توان تا حدی با افزایش متابولیسم توضیح داد، اما ممکن است به دلیل تأثیر آب بر اشتهای شما نیز باشد. نوشیدن آب با کاهش گرسنگی مرتبط است، بنابراین اگر قبل از غذا آب بنوشید، ممکن است کمتر غذا بخورید (۸،۹).

سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

هیدراسیون برای سلامت دستگاه گوارش و حفظ حرکات منظم روده مهم است. کم آبی مزمن می‌تواند باعث یبوست شود که در نتیجه باعث احساس نفخ و تنبلی در فرد می‌شود. (۱۰،۱۱،۱۲،۱۳،۱۴). نوشیدن آب زیاد ممکن است به عبور غذا از روده شما کمک کند و از یبوست شما جلوگیری کند.

سطح خلق و خو و انرژی را بهبود می‌بخشد

حتی کم آبی خفیف می‌تواند بر خلق و خو، تمرکز و سطح انرژی تأثیر بگذارد. مطالعات نشان داده‌اند که سطح کم‌آبی بدن در حدود ۱% می‌تواند به طور قابل‌توجهی خلق و خو و دامنه تمرکز را کاهش دهد و باعث سردرد شود (۱۵،۱۶،۱۷،۱۸).

یک مطالعه روی بزرگسالانی که کمتر از ۱.۲ لیتر آب در روز مصرف می‌کردند، مورد بررسی قرار گرفت. هنگامی که آنها مصرف آب خود را به ۲.۵ لیتر در روز افزایش دادند، شادتر بودند، انرژی و احساس آرامش بیشتری داشتند (۱۹). افزایش مصرف آب می ‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و انرژی بیشتری به شما بدهد.

عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

این یک ادعا در مورد دتاکس واتر است که ممکن است کمی اغراق آمیز باشد. درست است که خوردن میوه‌ها و سبزیجات و حتی آب میوه‌ها می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند (۲۰،۲۱). به ویژه، نشان داده شده است که ویتامین C هنگامی که به طور منظم مصرف شود برای سیستم ایمنی بدن شما مفید است (۲۲،۲۳،۲۴،۲۵).

با این حال، مقدار این مواد مغذی که از طریق مانند دتاکس واتر دریافت می‌کنید احتمالاً حداقل و بسیار متغیر است. اگرچه از نظر تئوری امکان پذیر است، اما بعید است که دتاکس واتر اثر معناداری بر عملکرد سیستم ایمنی داشته باشد.

نوشیدن دتاکس واتر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، سلامت گوارشی بهتری داشته باشد و شما را شادتر کند. با این حال، تمام این فواید را از نوشیدن آب معمولی نیز دریافت خواهید کرد.

افسانه‌ها در مورد دتاکس واتر

افسانه‌های بسیاری در مورد دتاکس واتر وجود دارد. برخی از آنها توسط علم پشتیبانی نمی‌شوند و برخی دیگر کاملاً نادرست هستند.

افسانه ۱: بدن شما را سم زدایی می‌کند

سم زدایی یک ادعای محبوب برای بسیاری از رژیم‌های غذایی، پاک کننده‌ها و محصولات تغذیه‌ای است. محصولات سم زدایی اغلب ادعا می‌کنند که با از بین بردن سموم از بدن و کمک به کاهش وزن، سلامت و تندرستی را تسهیل می‌کنند.

با این حال، هر دو کلمه “سموم” و “سم زدایی” اصطلاحات مبهمی هستند. این محصولات واقعاً تعریف نمی‌کنند که چه چیزی حذف می‌شود یا چگونه اتفاق می‌افتد.
بدن شما مسیرهای سم زدایی به خوبی طراحی شده دارد که سموم را از بدن دفع می‌کند. در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه هر محصول یا رژیم غذایی آنها را سرعت می‌بخشد یا کارآمدتر می‌کند وجود ندارد (۲۶).

افسانه ۲: پی اچ شما را متعادل می‌کند

غذاها و نوشیدنی‌های «قلیایی‌کننده» در حال حاضر یک روند غذایی محبوب هستند. گفته می‌شود که آنها محیط قلیایی‌تری را در بدن ایجاد می‌کنند. با توجه به تئوری اسید-قلیایی بیماری، این امر باعث ارتقای سلامت بهتر می‌شود.
با این حال، این نظریه توسط علم پشتیبانی نمی‌شود. تغییر پی اچ (pH) خون یا سلول‌ها از طریق غذاهایی که می‌خورید غیرممکن است (۲۷).

افسانه ۳: رنگ پوست شما را بهبود می‌بخشد

‌مانند بسیاری دیگر از محصولات سم‌زدایی، برخی افراد ادعا می‌کنند که سم‌زدایی سموم را از پوست شما دفع می‌کند و ظاهر آن را بهبود می‌بخشد.
با این حال، شواهد کمی برای حمایت از این ادعاها وجود دارد. در صورت کم آبی، نوشیدن آب رطوبت پوست شما را بهبود می‌بخشد. با این حال، ظاهر پوست شما را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه کم آبی شدید باشد (۲۸،۲۹).

هیچ مدرکی وجود ندارد که دتاکس واتر برای این کار موثرتر از آب ساده باشد.

دتاکس واتر به شما کمک نمی‌کند تا سموم را از بدن خود خارج کنید یا آن را قلیایی‌تر کند. همچنین هیچ مدرکی مبنی بر بهبود چهره وجود ندارد.

حرف آخر

این ایده که می‌توانید مسیرهای سم زدایی بدن خود را با نوشیدن دتاکس واتر تسریع و بهبود بخشید، بعید است. گفته می‌شود، هنوز هم یک نوشیدنی سالم با چند فواید سلامتی است.
با این وجود، احتمالاً می‌توانید بیشتر این فواید را از نوشیدن آب معمولی به دست آورید. با این حال، مردم اغلب آب ساده را خسته کننده می‌دانند.
اگر ترکیب آب با میوه‌ها و سبزیجات به این معنی است که روزانه مقدار توصیه شده آب و نوشیدنی‌های شیرین کمتری می‌نوشید، این فقط می‌تواند راه‌حل خوبی برای نوشیدن آب کافی باشد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

امتیاز 0.00 از 0 رای

فهرست مقاله

 ۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

فعال باش و جایزه بگیر

با پیوستن به فیتیتو کلاب و انجام یک سری فعالیت ها در سایت فیتیتو، فیتی کوین جمع کن. با این فیتی کوین ها میتونی کلی جایزه و تخفیف بگیری. همین الان کلیک کن.

fitito club

 ۵ مقاله برتر

مقالات برتر فیتیتو را در این قسمت مشاهده کنید

نوشته های مشابه

کاهش وزن با جراحی اسلیو معده

چه مدت طول می کشد تا وزن کم کنید؟

الکل چقدر در بدن شما باقی می‌ماند؟

دیدگاهتان را بنویسید