فهرست مقاله

کلنبوترول
      

کلنبوترول چیست؟

بررسی کلی

کلنبوترول(Clenbuterol) ترکیبی است که متعلق به دسته ای از داروها به نام آگونیست های بتا۲ است. داروهای این دسته می توانند باعث گشاد شدن عضلات برونش ریه شوند. آگونیست های بتا ۲ اغلب برای درمان آسم استفاده می شوند.

علاوه بر استفاده برای درمان آسم، این دارو به عنوان یک مکمل کاهش وزن محبوب شده است. این به دلیل تأثیر آن بر رشد عضلات و کاهش چربی است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد استفاده، ایمنی و عوارض جانبی این دارو، ادامه مطلب را بخوانید.

مصرف کلنبوترول

FDA مصرف کلنبوترول را برای انسان تایید نکرده است. فرم مایع این دارو توسط FDA برای درمان انسداد راه هوایی در اسب تایید شده است.

در خارج از ایالات متحده، این دارو با نسخه فقط برای درمان آسم در دسترس است. همچنین گاهی اوقات برای درمان بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) تجویز می شود.

کلنبوترول یک استروئید نیست، اما دارای خواصی شبیه به استروئیدهای آنابولیک است، مانند افزایش توده عضلانی. با توجه به این خواص، از کلنبوترول در دام برای افزایش میزان عضله بدون چربی استفاده می شود.

این دارو پس از قصابی هنوز در گوشت دام یافت می شود و این امر منجر به بیماری در اروپا و آسیا شده است. به همین دلیل، ایالات متحده و اروپا نمونه‌های بافتی از دام را برای تشخیص وجود این دارو بررسی می‌کنند.

همچنین اخیراً کلنبوترول به عنوان یک افزودنی در مواد مخدر خیابانی مانند هروئین مشاهده شده است.

کاهش وزن و افزایش عملکرد

مشاهده شده است که کلنبوترول هم باعث افزایش توده عضلانی و هم کاهش چربی بدن می شود. علاوه بر این، تا حدود شش روز پس از مصرف با اثر فعال در بدن باقی می‌ماند (ردیابی قابل تشخیص می‌تواند طولانی‌تر باقی بماند). به دلیل این خواص، اغلب به عنوان مکمل کاهش وزن یا برای افزایش عملکرد ورزشی استفاده می شود(۱).

افرادی که از کلنبوترول برای کاهش وزن یا بهبود عملکرد استفاده می کنند، اغلب از استروئیدهای آنابولیک یا هورمون های رشد نیز استفاده می کنند.

مطالعات در مورد اثربخشی کلنبوترول به عنوان کاهش وزن یا تقویت کننده عملکرد در انسان کاملاً محدود است، اگرچه مطالعات زیادی روی حیوانات و دام انجام شده است:

  • محققان دریافته اند که کلنبوترول رشد و ترمیم عضلات را تحریک می کند و در عین حال از آتروفی در موش ها جلوگیری می کند(۲).
  • مطالعات در دام نشان داده است که افزایش رشد عضلانی به ضرر بافت چربی اتفاق می افتد. این بخشی از فرآیندی است که به آن پارتیشن بندی مجدد گفته می شود(۳).
  • یک مطالعه در اسب ها نشان داد که تجویز طولانی مدت دوزهای بالای کلنبوترول بیان ژن های مربوط به اجزای مختلف ماهیچه ها و متابولیسم چربی را افزایش می دهد(۴).

علیرغم این واقعیت که حداقل شواهد دال بر کلنبوترول به عنوان یک داروی افزایش دهنده عملکرد وجود دارد، در فهرست ممنوعه آژانس جهانی ضد دوپینگ (WADA) فهرست شده است.

عوارض جانبی کلنبوترول

کلنبوترول در صورت استفاده بیش از حد یا سوء استفاده می تواند عوارض جانبی منفی داشته باشد. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش ضربان قلب
  • تنفس سریع و پی در پی
  • تپش قلب
  • درد قفسه سینه
  • لرزش
  • اضطراب
  • عدم تعادل الکترولیت

بررسی واکنش های نامطلوب به کلنبوترول گزارش شده به دو مرکز کنترل سم نشان داد که ۱۱ مورد از ۱۳ مورد به دلیل استفاده از کلنبوترول برای کاهش وزن یا بدنسازی بوده است(۵).

مقدار و نحوه مصرف

هنگامی که کلنبوترول برای کنترل علائم آسم مصرف می شود، دوز توصیه شده بین ۰.۰۲ و ۰.۰۳ میلی گرم در روز است. این دارو به شکل قرص یا استنشاقی برای درمان آسم عرضه می شود. مانند بسیاری از گشادکننده‌های برونش که برای درمان آسم استفاده می‌شوند، شما باید در صورت نیاز از آن استفاده کنید – تا دوز توصیه‌شده در مقابل مصرف منظم روزانه.

کلنبوترول مورد استفاده برای کاهش وزن یا افزایش عملکرد را می توان به صورت قرص، مایع یا تزریقی به دست آورد. افرادی که برای این منظور از کلنبوترول استفاده می کنند معمولاً بین ۰.۰۶ تا ۰.۱۲ میلی گرم در روز مصرف می کنند که بالاتر از دوز توصیه شده برای درمان آسم است.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

امتیاز 0.00 از 0 رای

فهرست مقاله

 ۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

فعال باش و جایزه بگیر

با پیوستن به فیتیتو کلاب و انجام یک سری فعالیت ها در سایت فیتیتو، فیتی کوین جمع کن. با این فیتی کوین ها میتونی کلی جایزه و تخفیف بگیری. همین الان کلیک کن.

fitito club

 ۵ مقاله برتر

مقالات برتر فیتیتو را در این قسمت مشاهده کنید

نوشته های مشابه

کاهش وزن با جراحی اسلیو معده

چه مدت طول می کشد تا وزن کم کنید؟

الکل چقدر در بدن شما باقی می‌ماند؟

دیدگاهتان را بنویسید