فهرست مقاله

دی آسپارتیک اسید
      

دی آسپارتیک اسید: آیا تستوسترون را افزایش می دهد؟

تستوسترون یک هورمون شناخته شده است که مسئول عضله‌سازی و میل جنسی است. به همین دلیل، افراد در هر سنی به دنبال راه‌های طبیعی برای افزایش این هورمون هستند.یکی از روش‌های محبوب مصرف مکمل‌های غذایی است که ادعا می‌کنند تستوسترون را افزایش می‌دهند. این محصولات اغلب حاوی اسید آمینه دی آسپارتیک اسید هستند.

فیتیتو در این مقاله توضیح می‌دهد که دی آسپارتیک اسید (D-aspartic acid) چیست و آیا تستوسترون را افزایش می‌دهد یا خیر.

دی آسپارتیک اسید چیست؟

آمینو اسیدها مولکول‌هایی هستند که عملکردهای مختلفی در بدن دارند. آنها بلوک‌های سازنده انواع پروتئین و همچنین هورمون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی خاص هستند.

تقریباً هر اسید آمینه می‌تواند به دو شکل مختلف وجود داشته باشد. به عنوان مثال، اسید آسپارتیک را می‌توان به عنوان اسید L-aspartic یا D-aspartic اسید یافت. فرم‌ها فرمول شیمیایی یکسانی دارند، اما ساختار مولکولی آنها تصاویر آینه‌ای از یکدیگر هستند (۱).

به همین دلیل، فرم‌های L و D یک اسید آمینه اغلب “چپ دست” یا “راست دست” در نظر گرفته می‌شوند.

اسید ال-اسپارتیک در طبیعت از جمله در بدن شما تولید می‌شود و برای ساخت پروتئین استفاده می‌شود. با این حال، اسید D-aspartic برای ساخت پروتئین استفاده نمی‌شود. درعوض، در ساختن و ترشح هورمون‌ها در بدن نقش دارد (۱،۲،۳).

اسید دی آسپارتیک می‌تواند ترشح هورمونی را در مغز افزایش دهد که در نهایت منجر به تولید تستوسترون می‌شود (۲). همچنین در افزایش تولید و ترشح تستوسترون در بیضه‌ها نقش دارد (۳،۴).

این عملکردها دلیل محبوبیت اسید D-aspartic در مکمل‌های تقویت کننده تستوسترون هستند (۵).


اسید آسپارتیک یک اسید آمینه است که به دو شکل یافت می‌شود. اسید دی آسپارتیک شکلی است که در تولید و ترشح تستوسترون در بدن نقش دارد. به همین دلیل، اغلب در مکمل‌های تقویت کننده تستوسترون یافت می‌شود.

تاثیر دی آسپارتیک اسید بر تستوسترون

تحقیقات در مورد اثرات D-aspartic acid بر سطح تستوسترون نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که D-aspartic acid می‌تواند تستوسترون را افزایش دهد، در حالی که مطالعات دیگر این کار را نکرده‌اند.

یک مطالعه بر روی مردان سالم ۲۷ تا ۳۷ ساله اثرات مصرف مکمل‌های D-aspartic acid را به مدت ۱۲ روز مورد بررسی قرار داد (۶).

این نشان داد که ۲۰ مرد از ۲۳ مردی که D-aspartic اسید مصرف می‌کردند، در پایان مطالعه با میانگین افزایش ۴۲٪ سطوح تستوسترون بالاتری داشتند.

سه روز پس از قطع مصرف مکمل، سطح تستوسترون آنها به طور متوسط ​​۲۲ درصد بیشتر از ابتدای مطالعه بود.

مطالعه دیگری در مردان چاق و دارای اضافه وزن که به مدت ۲۸ روز D-aspartic acid مصرف کردند، نتایج متفاوتی را گزارش کرد. برخی از مردان هیچ افزایشی در تستوسترون نداشتند. با این حال، کسانی که تستوسترون پایین‌تری داشتند در ابتدای مطالعه، افزایش بیش از ۲۰ درصد را تجربه کردند (۷).

مطالعه دیگری اثرات مصرف این مکمل‌ها را برای بیش از یک ماه بررسی کرد. محققان دریافتند زمانی که مردان ۲۷ تا ۴۳ ساله مکمل‌های D-aspartic acid را به مدت ۹۰ روز مصرف کردند، ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش تستوسترون را تجربه کردند (۸).

این مطالعات به طور خاص از جمعیت فعال فیزیکی استفاده نکردند. با این حال، سه مطالعه دیگر اثرات D-aspartic acid را در مردان فعال مورد بررسی قرار دادند.

یکی از آنها هیچ افزایشی در تستوسترون در مردان بالغ جوانی که تمرینات با وزنه انجام دادند و اسید D-aspartic به مدت ۲۸ روز مصرف کردند، مشاهده نشد (۵).

علاوه بر این، مطالعه دیگری نشان داد که دو هفته مصرف مکمل با دوز بالا ۶ گرم در روز در واقع باعث کاهش تستوسترون در مردان جوانی شد که با وزنه تمرین کردند (۹).

با این حال، یک مطالعه پیگیری سه ماهه با استفاده از ۶ گرم در روز هیچ تغییری در تستوسترون نشان نداد (۱۰).

تحقیقات مشابهی در مورد زنان در حال حاضر در دسترس نیست، شاید به این دلیل که برخی از اثرات D-aspartic acid مختص بیضه‌ها است (۴).


اسید دی اسپارتیک ممکن است باعث افزایش تستوسترون در مردان غیرفعال یا آنهایی که تستوسترون پایینی دارند، شود. با این حال، نشان داده نشده است که تستوسترون را در مردانی که وزنه می‌زنند، افزایش دهد

دی آسپارتیک اسید، پاسخ به ورزش را بهبود نمی‌بخشد

چندین مطالعه بررسی کرده‌اند که آیا D-aspartic acid پاسخ به ورزش، به ویژه تمرینات با وزنه را بهبود می‌بخشد یا خیر.

برخی فکر می‌کنند که ممکن است به دلیل افزایش سطح تستوسترون، افزایش عضلات یا قدرت را افزایش دهد.

با این حال، مطالعات نشان داده‌اند که مردانی که تمرینات وزنه‌برداری انجام می‌دهند، هیچ افزایشی در تستوسترون، قدرت یا توده عضلانی خود را با مصرف مکمل‌های D-aspartic acid تجربه نمی‌کنند (۵،۹،۱۰).

یک مطالعه نشان داد که وقتی مردان به مدت ۲۸ روز از اسید D-aspartic استفاده کردند و با وزنه تمرین کردند، ۱.۳ کیلوگرم افزایش وزن را تجربه کردند. با این حال، افرادی که در گروه دارونما قرار داشتند، افزایش مشابهی معادل ۱.۴ کیلوگرم را تجربه کردند (۵).

علاوه بر این، هر دو گروه افزایش مشابهی را در قدرت عضلانی تجربه کردند. بنابراین، اسید D-اسپارتیک در این مطالعه بهتر از دارونما عمل نکرد.

یک مطالعه طولانی‌تر و سه ماهه همچنین نشان داد که مردانی که ورزش می‌کردند، بدون توجه به اینکه D-aspartic acid یا دارونما مصرف می‌کردند، همان افزایش توده عضلانی و قدرت را تجربه کردند (۱۰).

هر دوی این مطالعات به این نتیجه رسیدند که اسید D-aspartic در افزایش توده عضلانی یا قدرت زمانی که با یک برنامه تمرینی با وزنه ترکیب شود، موثر نیست.

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد ترکیب این مکمل‌ها با سایر اشکال ورزش، مانند دویدن یا تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) در دسترس نیست.

به نظر نمی‌رسد که اسید D-اسپارتیک باعث بهبود عضله یا افزایش قدرت در هنگام ترکیب با تمرینات وزنه شود. در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد اثرات استفاده از D-aspartic acid با سایر اشکال ورزش در دسترس نیست.

دی اسپارتیک اسید ممکن است باروری را افزایش دهد

اگرچه تحقیقات محدودی در دسترس است، اسید D-aspartic به عنوان ابزاری برای کمک به مردانی که ناباروری را تجربه می‌کنند، نویدبخش است.

یک مطالعه روی ۶۰ مرد با مشکلات باروری نشان داد که مصرف مکمل‌های D-aspartic acid به مدت سه ماه، تعداد اسپرم‌هایی را که تولید می‌کنند افزایش می‌دهد (۸).

علاوه بر این، تحرک اسپرم آنها یا توانایی آن برای حرکت بهبود یافته است. به نظر می‌رسد این پیشرفت ها در کمیت و کیفیت اسپرم نتیجه داده است. میزان بارداری در مردانی که D-aspartic acid مصرف می‌کردند در طول مطالعه افزایش یافت. در واقع، ۲۷ درصد از زوج‌ها در طول مطالعه باردار شدند.

اگرچه بسیاری از تحقیقات روی D-aspartic acid به دلیل اثرات احتمالی آن بر تستوسترون بر روی مردان متمرکز شده است، اما ممکن است در تخمک گذاری در زنان نیز نقش داشته باشد (۱۱).

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اسید D-aspartic ممکن است کمیت و کیفیت اسپرم را در مردان مبتلا به ناباروری بهبود بخشد.

آیا دوز توصیه شده وجود دارد؟

اکثر مطالعاتی که اثرات اسید D-اسپارتیک بر تستوسترون را بررسی می‌کنند، از دوزهای ۲.۶ تا ۳ گرم در روز استفاده کرده‌اند (۵،۶،۷،۸،۹).

همانطور که قبلاً بحث شد، تحقیقات نتایج متفاوتی را برای اثرات آن بر تستوسترون نشان داده است.

نشان داده شده است که دوزهای حدود ۳ گرم در روز در برخی از مردان جوان و میانسالی که احتمالاً از نظر جسمی غیرفعال بودند، مؤثر است (۶،۷،۸).

با این حال، این دوز مشابه در مردان جوان فعال موثر نشان داده نشده است (۵،۹). دوزهای بالاتر ۶ گرم در روز در دو مطالعه بدون نتایج امیدوارکننده استفاده شده است.

در حالی که یک مطالعه کوتاه کاهش تستوسترون را با این دوز نشان داد، مطالعه طولانی‌تر هیچ تغییری نشان نداد (۹،۱۰).

در مطالعه ای که اثرات مفید D-aspartic acid بر روی کمیت و کیفیت اسپرم را گزارش کرد، از دوز ۲.۶ گرم در روز به مدت ۹۰ روز استفاده کرد (۸).

دوز معمولی اسید D-aspartic 3 گرم در روز است. با این حال، مطالعات با استفاده از این مقدار نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. بر اساس تحقیقات موجود، دوزهای بالاتر ۶ گرم در روز موثر به نظر نمی‌رسد.

عوارض جانبی و ایمنی

در یک مطالعه که اثرات مصرف ۲.۶ گرم D-aspartic acid در روز به مدت ۹۰ روز را بررسی کرد، محققان آزمایش خون عمیقی را برای بررسی اینکه آیا عوارض جانبی نامطلوب رخ داده است انجام دادند (۸).

آنها هیچ نگرانی ایمنی پیدا نکردند و نتیجه گرفتند که این مکمل برای حداقل ۹۰ روز بی‌خطر است.

از سوی دیگر، مطالعه دیگری نشان داد که دو نفر از ۱۰ مردی که D-aspartic اسید مصرف می‌کردند، تحریک پذیری، سردرد و عصبی بودن را گزارش کردند. با این حال، این اثرات همچنین توسط یک مرد در گروه دارونما گزارش شده است (۵).

اکثر مطالعات با استفاده از مکمل‌های D-aspartic acid گزارشی از بروز عوارض جانبی نداشتند. به همین دلیل، ممکن است تحقیقات بیشتری برای تایید ایمنی آن مورد نیاز باشد.

اطلاعات محدودی در مورد هرگونه عوارض جانبی بالقوه D-aspartic acid در دسترس است. یک مطالعه هیچ نگرانی ایمنی را بر اساس تجزیه و تحلیل خون پس از ۹۰ روز استفاده از مکمل نشان نداد، اما مطالعه دیگری برخی از عوارض جانبی ذهنی را گزارش کرد.

حرف آخر

بسیاری از مردم به دنبال راهی طبیعی برای افزایش تستوسترون هستند. برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف ۳ گرم D-aspartic acid در روز می‌تواند تستوسترون را در مردان جوان و میانسال افزایش دهد.

با این حال، تحقیقات دیگر در مردان فعال نشان نداده است که هیچ افزایشی در تستوسترون، توده عضلانی یا قدرت را نشان نمی‌دهد.

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه D-aspartic acid ممکن است برای کمیت و کیفیت اسپرم در مردانی که مشکلات باروری را تجربه می‌کنند مفید باشد.

اگرچه ممکن است مصرف آن تا ۹۰ روز بی‌خطر باشد، اطلاعات ایمنی محدودی در دسترس است.

به طور کلی، قبل از اینکه D-aspartic acid به شدت برای افزایش تستوسترون توصیه شود، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

امتیاز 0.00 از 0 رای

فهرست مقاله

 ۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

فعال باش و جایزه بگیر

با پیوستن به فیتیتو کلاب و انجام یک سری فعالیت ها در سایت فیتیتو، فیتی کوین جمع کن. با این فیتی کوین ها میتونی کلی جایزه و تخفیف بگیری. همین الان کلیک کن.

fitito club

 ۵ مقاله برتر

مقالات برتر فیتیتو را در این قسمت مشاهده کنید

نوشته های مشابه

کاهش وزن با جراحی اسلیو معده

چه مدت طول می کشد تا وزن کم کنید؟

الکل چقدر در بدن شما باقی می‌ماند؟

دیدگاهتان را بنویسید