استویا که به آن Stevia rebaudiana نیز می‌گویند، گیاهی از خانواده گل داودی، زیرگروهی از خانواده Asteraceae (خانواده ابروسیا) است. تفاوت زیادی بین استویایی که در خواربار فروشی می‌خرید با استویایی که ممکن است در خانه پرورش دهید وجود دارد.

محصولات استویا که در قفسه‌های فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شوند، مانند Truvia و Stevia in the Raw، حاوی برگ کامل استویا نیستند. آنها از عصاره برگ استویا بسیار تصفیه شده به نام rebaudioside A (Reb-A) ساخته شده‌اند.

در واقع، بسیاری از محصولات استویا اصلاً استویا کمی دارند. Reb-A حدود ۲۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر سفره است.

شیرین‌کننده‌های ساخته شده با Reb-A “شیرین‌کننده‌های جدید” در نظر گرفته می‌شوند زیرا با شیرین‌کننده‌های مختلفی مانند اریتریتول (یک الکل قند) و دکستروز (گلوکز) مخلوط می‌شوند.
به عنوان مثال، Truvia ترکیبی از Reb-A و اریتریتول است، و Stevia در The Raw ترکیبی از Reb-A و دکستروز یا مالتودکسترین است.

برخی از مارک‌های استویا نیز حاوی طعم‌های طبیعی هستند. منبع مورد اعتماد سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در صورتی که مواد تشکیل دهنده مربوطه فاقد رنگ، طعم مصنوعی یا مواد مصنوعی باشند، با عبارت «طعم‌های طبیعی» مخالفت نمی‌کند(۱).

با این حال، موادی که در زیر چتر “طعم طبیعی” قرار می‌گیرند ممکن است به شدت فرآوری شوند. بسیاری استدلال می‌کنند که این بدان معناست که هیچ چیز طبیعی در مورد آنها وجود ندارد.

می‌توانید گیاه استویا را در خانه پرورش دهید و از برگ آن برای شیرین‌کردن غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده کنید. شیرین کننده‌های Reb-A به شکل‌های مایع، پودری و دانه‌ای در دسترس هستند. در این مقاله، “استویا” به محصولات Reb-A اشاره دارد.

آیا استفاده از استویا مزایایی دارد؟

استویا یک شیرین‌کننده غیر‌مغذی است. یعنی تقریبا هیچ کالری ندارد. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، این جنبه ممکن است جذاب باشد.
با این حال، تا به امروز، تحقیقات بی‌نتیجه بوده است. تأثیر شیرین کننده‌های غیر مغذی بر سلامت فرد ممکن است به مقدار مصرف شده و همچنین زمان مصرف آن بستگی داشته باشد(۲). اگر دیابت دارید، استویا ممکن است به کنترل سطح قند خون شما کمک کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ از ۱۹ شرکت کننده سالم و لاغر و ۱۲ شرکت کننده چاق نشان داد که استویا به طور قابل توجهی سطح انسولین و گلوکز را کاهش می‌دهد. همچنین علیرغم دریافت کالری کمتر، شرکت کنندگان در این مطالعه را، راضی و بعد از خوردن غذا سیر می‌کرد(۳).
با این حال، یکی از محدودیت‌های ذکر شده در این مطالعه این است که در یک محیط آزمایشگاهی اتفاق افتاده است، نه در یک موقعیت واقعی در محیط طبیعی یک فرد.
طبق یک مطالعه در سال ۲۰۰۹، پودر برگ استویا ممکن است به مدیریت کلسترول کمک کند. شرکت کنندگان در مطالعه روزانه ۲۰ میلی لیتر عصاره استویا را به مدت یک ماه مصرف کردند(۴).

این مطالعه نشان داد که استویا کلسترول کل، کلسترول LDL (“بد”) و تری گلیسیرید را بدون عوارض جانبی منفی کاهش می‌دهد. همچنین کلسترول HDL (“خوب”) را افزایش داد. مشخص نیست که مصرف گاه به گاه استویا در مقادیر کمتر همین تاثیر را داشته باشد یا خیر.

آیا استویا عوارض جانبی دارد؟

انجمن غذا و دارو آمریکا می‌گوید گلیکوزیدهای استویا، مانند Reb-A، “به طور کلی ایمن شناخته می‌شوند.” آنها استویا با برگ کامل یا عصاره خام استویا را برای استفاده در غذاها و نوشیدنی‌های فرآوری شده به دلیل کمبود اطلاعات ایمنی تایید نکرده‌اند.

این نگرانی وجود دارد که گیاه خام استویا ممکن است به کلیه‌ها، سیستم تولید مثل و سیستم قلبی عروقی آسیب برساند. همچنین ممکن است فشار خون را بسیار پایین بیاورد یا با داروهایی که قند خون را کاهش می‌دهند تداخل داشته باشد.
اگرچه استویا برای افراد مبتلا به دیابت بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما مارک‌هایی که حاوی دکستروز یا مالتودکسترین هستند باید با احتیاط درمان شوند.
دکستروز گلوکز است و مالتودکسترین نشاسته است. این مواد به مقدار کمی کربوهیدرات و کالری اضافه می‌کنند. الکل‌های قند نیز ممکن است کمی بر تعداد کربوهیدرات‌ها تأثیر بگذارد.
اگر گهگاهی از استویا استفاده می‌کنید، ممکن است برای تأثیرگذاری بر قند خون شما کافی نباشد. اما اگر در طول روز از آن استفاده کنید، کربوهیدرات‌ها اضافه می‌شوند.
مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹، یک ارتباط احتمالی بین شیرین‌کننده‌های غیرمغذی، از جمله استویا، و اختلال در باکتری‌های مفید روده را گزارش کرد. همین مطالعه همچنین نشان داد که شیرین کننده‌های غیر مغذی ممکن است باعث عدم تحمل گلوکز و اختلالات متابولیک شوند(۵).
مانند بسیاری از شیرین کننده‌های غیر مغذی، یک نقطه ضعف اصلی طعم آن است. استویا طعم ملایم و شیرین بیان دارد که کمی تلخ است. برخی از مردم از آن لذت می‌برند، اما برای دیگران یک راه حل است.

در برخی افراد، محصولات استویا ساخته شده با الکل قند ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند نفخ و اسهال شود.

آیا استفاده از استویا در دوران بارداری بی خطر است؟

استویا ساخته شده با Reb-A برای استفاده در حد اعتدال در دوران بارداری بی‌خطر است. اگر به الکل‌های قند حساس هستید، مارکی را انتخاب کنید که حاوی اریتریتول نباشد.
استویا با برگ کامل و عصاره خام استویا، از جمله استویایی که در خانه پرورش داده اید، در صورت بارداری برای استفاده بی‌خطر نیستند.
ممکن است عجیب به نظر برسد که یک محصول بسیار تصفیه شده ایمن تر از یک محصول طبیعی در نظر گرفته شود. این یک معمای رایج در مورد محصولات گیاهی است.
در این مورد، Reb-A از نظر ایمنی در دوران بارداری و غیره مورد ارزیابی قرار گرفته است. استویا به شکل طبیعی آن چنین نیست. در حال حاضر، شواهد کافی مبنی بر اینکه استویا با برگ کامل یا عصاره خام استویا به بارداری شما آسیب نمی‌رساند، وجود ندارد.

آیا ارتباطی بین استویا و سرطان وجود دارد؟

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استویا ممکن است به مبارزه یا پیشگیری از برخی انواع سرطان کمک کند.

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۲، یک گلیکوزید به نام استویوزید (stevioside ) که در گیاهان استویا یافت می‌شود به افزایش مرگ سلول‌های سرطانی در خط سرطان سینه انسان کمک می‌کند. استویوزید همچنین ممکن است به کاهش برخی از مسیرهای میتوکندریایی که موجب رشد سرطان می‌شوند کمک کنند(۶).
مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ از این یافته‌ها پشتیبانی کرد که نشان داد بسیاری از مشتقات گلیکوزید استویا برای رده‌های سلولی سرطان خون، ریه، معده و سینه خاص سمی هستند(۷).

نحوه استفاده از استویا به عنوان جایگزین شکر

استویا ممکن است به جای شکر سفره در غذاها و نوشیدنی‌های مورد علاقه شما استفاده شود. یک پیمانه پودر استویا برابر با یک قاشق چایخوری شکر می‌باشد.

راه‌های خوشمزه استفاده از استویا عبارتند از:

برخی از مارک‌های استویا، می‌توانند قاشق چای خوری شکر را جایگزین قاشق چای خوری (مانند نوشیدنی‌ها و سس‌های شیرین شده) کنند، مگر اینکه از آن در محصولات پخته شده استفاده کنید.
می‌توانید با استویا غذا بپزید، اگرچه ممکن است طعم شیرین بیان به کیک‌ها و کلوچه‌ها بدهد. بعضی برندهای تولیدی استویا توصیه می‌کنند که نیمی از کل شکر موجود در دستور غذا را با محصول آن جایگزین کنید.
مارک‌های دیگر به طور خاص برای پخت ساخته نشده‌اند، بنابراین باید کمتر از آن استفاده کنید. شما باید مایع اضافی یا یک ماده حجیم مانند سس سیب یا موز له شده را به دستور غذا اضافه کنید تا شکر از دست رفته را جبران کنید. ممکن است برای به دست آوردن بافت و سطح شیرینی مورد علاقه خود، مقداری آزمون و خطا طول بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید