فهرست مقاله

استرس و سرطان
      

پریشانی سلامت روان می تواند باعث ایجاد سرطان شود: اینجا جایی است که می توانید کمک بگیرید

  • متخصصین غدد (انکولوژیست ها) می گویند که پریشانی سلامت روان در افراد مبتلا به سرطان شایع است.
  • بیش از ۹۰ درصد از متخصصین غدد موافق هستند که سلامت روان تأثیر قابل توجهی بر نتایج دارد.
  • چه بخاطر افزایش سطح استرس باشد یا یک مشکل در وضعیت سلامت روان، کمک در دسترس است.

اگر در حال درمان سرطان هستید، به احتمال زیاد سطح استرس شما افزایش یافته است.

در یک نظرسنجی اخیر، بیش از ۸۰ درصد از انکولوژیست ها می گویند که به طور مکرر ناراحتی های سلامت روان را در بیماران خود مشاهده می کنند(۱).

این یافته‌ها که توسط Cardinal Health Specialty Solutions منتشر شده‌اند، نتیجه نظرسنجی‌های مبتنی بر وب است که در سپتامبر، اکتبر و نوامبر ۲۰۲۱ انجام شده است. پاسخ‌دهندگان شامل بیش از ۲۴۰ سرطان‌شناس در بیمارستان‌ها و شیوه های جامعه محور بودند.

۸۳ درصد در پاسخ به این سوال که چه نوع پریشانی سلامت روانی را بیشتر مشاهده می کنند، به اختلالات اضطرابی و ۸۱ درصد از اختلالات خلقی، از جمله افسردگی اشاره کردند.

اختلالات مصرف مواد، اختلالات شخصیت و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نیز ذکر شد.

دکتر دیوید پارک مدیر پزشکی و رئیس هماتولوژی و انکولوژی پزشکی در موسسه سرطان Crosson در مرکز پزشکی پراویدنس سنت جود در شهرستان اورنج، کالیفرنیا است(۲).

پارک گفت که او اصلاً از این گزارش تعجب نکرده است.

«بدیهی است که تشخیص سرطان خوب نیست و هر چالش اساسی که دارید تقویت می شود. نه فقط برای بیمار، بلکه برای خانواده.»

پارک گفت: هر چیزی که بر جمعیت عمومی تأثیر می گذارد، مانند همه گیری کووید-۱۹، فقط سطح استرس بیشتری را به افراد مبتلا به سرطان اضافه می کند.

استرس قابل کنترل در مقابل وضعیت سلامت روان

این نظرسنجی نشان داد که بیش از ۶ نفر از هر ۱۰ انکولوژیست به طور مکرر در مورد سلامت روان با بیماران خود صحبت می کنند. حدود دو سوم می گویند که آنها به طور رسمی بیماران را از نظر ناراحتی غربال می کنند.

پارک گفت که میزان نگرانی همیشه واضح نیست یا به راحتی در یک روز قابل تشخیص نیست.

«اولین چیزی که بیماران باید بدانند این است که داشتن استرس و اضطراب در این زمان بخشی طبیعی از فرآیند است. زندگی متوقف نمی شود پیچیده تر می شود. در ایالات متحده، ما درگیر برنامه‌ها و مشغله‌ها و داشتن همه آن‌ها هستیم. این واقعاً یک فشار غیرمنصفانه و غیر واقعی است که ما به خودمان وارد می‌کنیم.»

پست های رسانه های اجتماعی در مورد فعال بودن افراد مبتلا به سرطان می تواند بر این نگرانی بیفزاید.

“هدف خوب است، تلاش برای نشان دادن این موضوع به بیماران که می توانید از زندگی لذت ببرید و رویاهای خود را دنبال کنید. این تا حدی درست است، اما وقتی بیش از حد به آن توجه می کنیم، فشار غیرضروری اضافه می کنیم. ایرادی ندارد که روزهای بدی داشته باشیم.» پارک گفت.

با یا بدون سرطان، برخی از شرایط سلامت روان باید مورد توجه قرار گیرند.

“این جایی است که یک پزشک یا مشاور می تواند سرنخ هایی را پیدا کند. روان انسان پیچیده است، بنابراین شما نیاز به ارزیابی کامل دارید.”

چگونه سلامت روان بر نتایج سرطان تأثیر می گذارد

در این نظرسنجی، بیش از ۹۰ درصد انکولوژیست ها موافق یا کاملاً موافق هستند که سلامت روان تأثیر قابل توجهی بر پیامدهای سرطان دارد.

اگرچه بسیاری از انکولوژیست ها پشتیبانی داخلی ارائه می دهند، بسیاری نشان دادند که منابع سلامت روان کافی نیست.

یک منبع معتبر تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد داشتن یک وضعیت سلامت روان قبل از تشخیص سرطان می تواند بر نتایج تأثیر بگذارد(۳).

دکتر پارک گفت: «دلایل واضحی وجود دارد، مانند عدم انگیزه بیمار به دلیل دیدگاه افسرده به زندگی. آنها ممکن است طبق برنامه به درمان مراجعه نکنند یا مصرف داروها را متوقف کنند. سپس یک ارتباط ذهن و بدن وجود دارد که در آزمایش ها نشان داده نمی شود. ما نمی‌توانیم این را نادیده بگیریم، اگرچه کاملاً درک نمی‌کنیم.»

او معتقد است که نگرش مثبت خوب است، اما بر پیام ظریف تأکید دارد.

ما نمی خواهیم به بیماران شغل دیگری بدهیم. و ما نمی‌خواهیم اگر سرطانشان بدتر شد احساس گناه یا تقصیر کنند. آخرین کاری که می‌خواهم انجام دهم این است که بار بیشتری به بیمارانم بدهم.»

مراقبت تسکینی، که بر علائم و کیفیت زندگی تمرکز دارد، ممکن است در سلامت روان نیز نقش داشته باشد. دو سوم انکولوژیست های مورد بررسی گفتند که شروع زودتر مراقبت های تسکینی به نتایج بهتری منجر می شود.

اما این نظرسنجی نشان می‌دهد که مقاومت بیمار و مراقب، مانع مهمی برای مراقبت تسکینی است. از هر ۵ انکولوژیست ۱ نفر گفته اند که تنها زمانی مراقبت های تسکینی را ارائه می دهند که بیماران به پایان زندگی خود نزدیک شده باشند.

کمک گرفتن

اکثر انکولوژیست های مورد بررسی گفتند که فقط گهگاه بیماران را به خدمات بهداشت روان ارجاع می دهند.

حدود ۹۳ درصد می گویند که داروهای ضد افسردگی تجویز کرده اند و ۹۵ درصد می گویند که داروهای ضد اضطراب را به عنوان یک درمان جدید برای افراد مبتلا به سرطان تجویز کرده اند.

پارک توضیح داد که به طور سنتی، انکولوژیست ها بیماران را به یک متخصص بهداشت روان ارجاع می دادند. اما خط قرمز بیمه پزشکی و تدارکات یافتن و رفتن به جاهای دیگر می تواند مانعی برای درمان باشد.

او گفت: «تقریباً مانند اضافه کردن یک بیماری دیگر است و منصفانه نیست.

تمرین دکتر پارک، پریشانی را بررسی می کند و شامل ناوبران و متخصصان سلامت روان در محل می شود.

او گفت که اکثر اقدامات انکولوژی، غربالگری ناراحتی را انجام می دهد، اما بیماران، خانواده ها و مراقبان نیز می توانند به دنبال کمک باشند. ارتباط ممکن است بزرگترین مانع باشد.

پارک گفت: “فقط با کسی در میان بگذارید. سپس، آنها می توانند به شما کمک کنند تا گزینه های خود را پیدا کرده و پیگیری کنید.”

«اگر شما گیرنده آن اشتراک‌گذاری هستید، یک انعکاس صدا باشید. البته اگر مشکل فوری است باید با خط تلفن اورژانس اجتماعی تماس بگیرید.»

پارک گفت: “ما راه درازی در پیش داریم، اما بیش از هر زمان دیگری در مورد سلامت روان می دانیم.”

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

امتیاز 3.00 از 1 رای

فهرست مقاله

 ۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

فعال باش و جایزه بگیر

با پیوستن به فیتیتو کلاب و انجام یک سری فعالیت ها در سایت فیتیتو، فیتی کوین جمع کن. با این فیتی کوین ها میتونی کلی جایزه و تخفیف بگیری. همین الان کلیک کن.

fitito club

 ۵ مقاله برتر

مقالات برتر فیتیتو را در این قسمت مشاهده کنید

نوشته های مشابه

کاهش وزن با جراحی اسلیو معده

چه مدت طول می کشد تا وزن کم کنید؟

الکل چقدر در بدن شما باقی می‌ماند؟

دیدگاهتان را بنویسید