فهرست مقاله

ترک ماری جوانا
   

بعد از ترک ماری جوانا چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟

در سال‌های اخیر نگرش نسبت به ماری جوانا تغییر کرده است. بسیاری از ایالت‌های آمریکا استفاده از ماری جوانا به صورت دارویی و تفریحی را قانونی کرده‌اند و ممکن است ایالت‌های بیشتری در آینده به آن ملحق شوند. به همین دلیل، این تصور غلط که ماری جوانا اعتیادآور نیست همچنان رو به گسترش است. حقیقت این است که ماری جوانا می‌تواند اعتیادآور باشد و اگر مصرف آن را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک را تجربه کنید.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، از هر ۱۰ آمریکایی که حشیش مصرف می‌کند، ۱ نفر معتاد می‌شود. اگر قبل از ۱۸ سالگی شروع به مصرف ماری جوانا کنید، این عدد به ۱ در ۶ می‌رسد.

مصرف چند بار ماری جوانا ممکن است برای ایجاد علائم در زمانی که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید کافی نباشد. برای افرادی که به طور منظم ماری جوانا می‌کشند، ممکن است داستان متفاوت باشد. کنار گذاشتن مصرف منظم ماری جوانا می‌تواند منجر به علائمی شود که شامل مشکلات خواب، نوسانات خلقی و اختلالات خواب می‌شود.

علائم ترک ماری جوانا

علائم ترک ماری جوانا عبارتند از:

  • کاهش اشتها
  • تغییرات خلق و خوی
  • تحریک پذیری
  • مشکلات خواب، از جمله بی‌خوابی
  • سردرد
  • از دست دادن تمرکز
  • میل به ماری جوانا
  • عرق کردن، از جمله عرق سرد
  • لرز
  • افزایش احساس افسردگی
  • مشکلات معده

این علائم می‌تواند از خفیف تا شدیدتر متغیر باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این علائم ممکن است شدید یا خطرناک نباشند، اما ممکن است ناخوشایند باشند. هر چه مدت بیشتری از ماری جوانا استفاده کنید، احتمال بروز علائم ترک بیشتر می‌شود.

علل عوارض ترک ماری جوانا

علائم ترک ماری جوانا ممکن است به شدت علائم ترک از مواد دیگر نباشد. مواد افیونی، الکل، کوکائین و هروئین می‌توانند مشکلات شدید و حتی خطرناکی را برای ترک ایجاد کنند. با این حال، بسیاری از افرادی که مصرف ماری جوانا را متوقف می‌کنند، علائم فیزیکی و روانی را تجربه می‌کنند.

این به این دلیل است که بدن شما باید خود را با نداشتن منبع منظم دلتا-۹ تتراهیدروکانابینول (THC) سازگار کند.

THC ماده اولیه روانگردان در ماری جوانا است. وقتی به طور منظم ماری جوانا می‌کشید، مغز شما نسبت به آن تحمل می‌کند.

هر چه بیشتر سیگار بکشید، مغز شما بیشتر به این منبع THC وابسته است. وقتی متوقف می‌شوید، مغز شما باید خود را با نداشتن آن وفق دهد. همانطور که بدن شما به این نرمال جدید عادت می‌کند، ممکن است علائم ناخوشایندی را تجربه کنید. اینها علائم ترک هستند. در برخی موارد، این علائم می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و افراد برای رهایی از علائم آن ممکن است دوباره مصرف آن را شروع ککند.

مدیریت و پیشگیری

اگر آماده ترک سیگار هستید، با پزشک یا متخصص سوء مصرف مواد در مورد گزینه‌های خود صحبت کنید. ممکن است نیازی به دستورالعمل خاصی نداشته باشید، اما همیشه ایده خوبی است که در مورد تصمیم خود با کسی مشورت کنید. اگر هیچ چیز دیگری نباشد، این فرد می‌تواند منبع خوبی برای الهام و پاسخگویی باشد.

اگر به طور منظم و اغلب سیگار می‌کشیدید، کاهش آهسته مصرف ماری جوانا ممکن است به شما کمک کند تا زندگی بدون ماری جوانا را تجربه کنید. اگر فقط گهگاهی سیگار می کشیدید، ممکن است بتوانید به طور کامل بدون هیچ گونه کاهشی سیگار را ترک کنید.

وقتی برای ترک آماده شدید، این مراحل خودیاری را انجام دهید تا دوره اولیه ترک ۲۴ تا ۷۲ ساعته را آسان‌تر کنید.

  • هیدراته بمانید. مقدار زیادی آب بنوشید و از نوشیدنی‌های شیرین و کافئین دار مانند نوشابه خودداری کنید.
  • غذاهای سالم بخورید. بدن خود را با منبع سخاوتمندانه‌ای از میوه‌های تازه، سبزیجات و پروتئین بدون چربی تامین کنید. از خوردن غذاهای ناسالم که ممکن است باعث تنبلی و تحریک پذیری شما شود، اجتناب کنید.
  • هر روز ورزش کن. هر روز حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. این باعث تقویت خلق و خوی طبیعی می‌شود و می‌تواند به حذف سموم هنگام تعریق کمک کند.
  • پشتیبانی پیدا کنید. اطراف خود را با دوستان، اعضای خانواده و افراد دیگری احاطه کنید که می‌توانند به شما در رفع علائم ترک که ممکن است تجربه کنید کمک کنند.

به دنبال کمک برای ترک ماری جوانا

اکثر مردم برای ترک ماری جوانا به کمک حرفه ای نیاز نخواهند داشت. با این حال، در برخی موارد ممکن است بهتر بتوانید سیگار را ترک کنید و اگر راهنمایی و کمک پزشکی داشته باشید، آن را ترک کنید.

این منابع ممکن است مفید باشند:

مرکز سم زدایی

این برنامه‌های کوتاه‌مدت برای کمک به افراد برای عبور از مرحله اولیه عاری از مواد مخدر طراحی شده‌اند. هنگامی که در حال مدیریت کردن علائم ترک هستید، این مراکز، کمک و مراقبت‌های پزشکی را ارائه می‌دهند.

مرکز توانبخشی بستری

این امکانات پزشکی برای کمک به مردم برای بیش از ۲۵ روز طراحی شده است. این امکانات به فرد کمک می‌کند تا مصرف مواد مخدر از جمله ماری جوانا را متوقف کند و سپس مشکلات اساسی را که منجر به مصرف مواد مخدر شده است مدیریت کند و در صورت عدم برخورد صحیح ممکن است منجر به عود شود. اینها همچنین برای افرادی که همزمان با چندین اعتیاد مانند سوء مصرف الکل و مصرف ماری جوانا سر و کار دارند، مفید است.

برنامه های فشرده سرپایی

برنامه‌های توانبخشی سرپایی اغلب به جلسات یا جلسات متعدد در هفته با یک درمانگر، متخصص سوء مصرف مواد یا سایر متخصصان سلامت روان نیاز دارند. با این حال، شما نیازی به بررسی یک مرکز ندارید، و شما آزاد هستید که به تنهایی بیایید و بروید.

گروه‌های حمایتی و درمانی

درمان یک به یک ممکن است مفید باشد زیرا شما با مسائل اساسی که منجر به مصرف دارو می‌شود کنار می‌آیید. به همین ترتیب، ارتباط با افرادی که با سناریوها و سوالات مشابه شما در یک گروه پشتیبانی روبرو هستند، می‌تواند راه خوبی برای پاسخگویی و حمایت در این مرحله بعدی از زندگی شما باشد.

حرف آخر

در حالی که علائم ترک ماری جوانا ممکن است به شدت علائم برخی دیگر از مواد کنترل شده مانند کوکائین یا هروئین نباشد، ترک ماری جوانا واقعی است. افرادی که حشیش می‌کشند ممکن است معتاد شوند. هنگام ترک سیگار ممکن است علائمی مانند مشکلات خواب، نوسانات خلقی و تحریک پذیری را تجربه کنید.

این علائم به ندرت خطرناک هستند و اکثر آنها در عرض ۷۲ ساعت پس از آخرین استفاده شما از ماری جوانا متوقف می‌شوند. در دراز مدت، یافتن راهنمایی و مسئولیت پذیری با یک درمانگر یا گروه پشتیبانی توصیه می‌شود. زمانی که می‌دانید افرادی از شما حمایت می‌کنند، هوشیار ماندن آسان‌تر است.

منبع: healthline

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

امتیاز 3.35 از 69 رای

فهرست مقاله

 ۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

فعال باش و جایزه بگیر

با پیوستن به فیتیتو کلاب و انجام یک سری فعالیت ها در سایت فیتیتو، فیتی کوین جمع کن. با این فیتی کوین ها میتونی کلی جایزه و تخفیف بگیری. همین الان کلیک کن.

fitito club

 ۵ مقاله برتر

مقالات برتر فیتیتو را در این قسمت مشاهده کنید

نوشته های مشابه

کاهش وزن با جراحی اسلیو معده

چه مدت طول می کشد تا وزن کم کنید؟

الکل چقدر در بدن شما باقی می‌ماند؟

دیدگاهتان را بنویسید