با فیتیتو

همیشه فیتی تو

عرق کردن حین تمرین: آنچه باید بدانید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بسیاری از ما نمی‌توانیم بدون عرق کردن حین تمرین، از پس تمرین برآییم. اینکه چقدر از مواد مرطوب را تولید می‌کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند:

  • چقدر سخت تمرین می‌کنید
  • شرایط آب و هوایی
  • ژنتیک
  • سطح تناسب اندام شما
  • شرایط سلامتی
  • جایی که شما ورزش می‌کنید


بنابراین، اگر تا به حال فکر کرده‌اید که چرا عرق می‌کنید، چه فوایدی دارد و اینکه آیا تعریق زیاد یا کم عرق کردن در طول تمرین طبیعی است، با فیتیتو همراه باشید و ادامه مقاله را بخوانید.

چرا عرق می‌کنید؟

تعریق یک فرآیند طبیعی است که بدن شما از آن برای خنک کردن خود استفاده می‌کند.

عرق از طریق غدد روی پوست آزاد می‌شود و سپس به هوا تبخیر می‌شود که باعث خنک شدن پوست و در نتیجه بدن شما می‌شود.

ما دو نوع غدد داریم که عرق تولید می‌کنند: غدد عرق اکرین و آپوکرین.

  • غدد عرق اکرین در سرتاسر بدن شما قرار دارند، هرچند که بیشتر روی کف دست‌ها، کف پاها و پیشانی شما متمرکز هستند. وظیفه اصلی آنها تنظیم دمای بدن شما است که به عنوان تنظیم حرارت نیز شناخته می‌شود. این غدد که مستقیماً روی سطح پوست شما باز می‌شوند، عرق سبک و بی‌بو تولید می‌کنند.
  • غدد عرق آپوکرین به داخل فولیکول‌های مو باز می‌شوند که به سطح پوست شما منتهی می‌شوند. این غدد عرق در مناطقی مانند زیربغل، ناحیه کشاله ران و پوست سر یافت می‌شوند که دارای فولیکول‌های موی زیادی هستند. این غدد عرق ترشحات غلیظ‌تری از عرق تولید می‌کنند که این نوع عرق اغلب با بوی بدن همراه است.

فواید عرق کردن هنگام ورزش چیست؟

مزیت اصلی عرق کردن هنگام ورزش این است که عرق کردن به خنک شدن بدن شما کمک می‌کند که این موضوع می‌تواند از گرم شدن بیش از حد شما جلوگیری کند.

ورزش و دمای بالا باعث گرم شدن بدن شما می‌شود. سپس بدن شما با عرق کردن پاسخ می‌دهد.

توانایی تنظیم دمای بدن در حین ورزش بسیار مهم است، به خصوص اگر در حال انجام فعالیت‌هایی در اتاق‌های گرم یا خارج از منزل در هوای گرم هستید.

اگر در حین ورزش زیاد عرق کنید چه معنایی دارد؟

عرق کردن زیاد در طول تمرین غیر معمول نیست. برخی از افراد ممکن است به دلیل سطح فعالیت بدنی، لباسی که می‌پوشند یا دمای داخل یا خارج از خانه، بیشتر از حد معمول عرق کنند.

اما برای برخی دیگر، وضعیتی به نام هیپرهیدروزیس ممکن است دلیل تعریق بیش از حد در طول تمرین باشد.

درباره هایپرهیدروزیس

هایپرهیدروزیس (Hyperhidrosis) اصطلاحی است برای تعریق بیش از حد یا تعریق بیش از حد معمول استفاده می‌شود.

افرادی که این بیماری را دارند غدد عرق بیشتری نسبت به سایر افراد ندارند. درعوض، عصب سمپاتیک که تعریق را کنترل می‌کند بیش از حد حساس است که به نوبه خود باعث تعریق بیشتر از حد معمول می‌شود.

هایپرهیدروزیس تقریباً 4.8 درصد از آمریکایی‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اگرچه تصور می‌شود که این رقم به احتمال زیاد بالاتر باشد. هایپرهیدروزیس می‌تواند اولیه یا ثانویه باشد (1).

  • هایپرهیدروزیس کانونی اولیه: هایپرهیدروزیس اولیه اغلب ارثی است. در واقع، تا دو سوم افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس سابقه خانوادگی تعریق بیش از حد دارند. عرق کردن معمولا در دست‌ها، پاها، زیر بغل، صورت و سر اتفاق می‌افتد. اغلب در دوران کودکی شروع می‌شود (2).
  • هایپرهیدروزیس ثانویه: با تعریق ثانویه، تعریق ناشی از بیماری دیگری است و معمولاً در بزرگسالی شروع می‌شود. تعریق می‌تواند در تمام بدن یا فقط در یک ناحیه رخ دهد. برخی از شرایطی که ممکن است باعث تعریق بیش از حد شوند عبارتند از:
  1. دیابت
  2. مشکلات تیروئید
  3. گرگرفتگی یائسگی
  4. قند خون پایین
  5. اختلالات سیستم عصبی
  6. نقرس

عوامل دیگری که می توانند بر تعریق تأثیر بگذارند

در مورد عرق کردن، همه افراد متفاوت هستند. او توضیح می‌دهد که چقدر یا چقدر کم عرق می‌کنید لزوماً با تعداد کالری‌هایی که می‌سوزانید یا شدت تمرین شما برابری نمی‌کند.

عوامل دیگری که ممکن است بر میزان تعریق شما در طول ورزش تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • جنسیت شما (مردان بیشتر از زنان عرق می‌کنند)
  • سن شما (افراد جوان بیشتر از افراد مسن عرق می‌کنند)
  • وزن بدن شما
  • ژنتیک
  • سطوح رطوبت
  • نوع ورزشی که انجام می‌دهید

اگر در حین ورزش به سختی عرق می‌کنید به چه معناست؟

شایع ترین دلیل کمبود عرق در طول تمرین، کم آبی بدن است.

کم آبی قبل از تمرین به این معنی است که بدن شما به شدت کمبود مایعات خواهد داشت. از آنجایی که عرق در درجه اول از آب تشکیل شده است، کمبود آن ممکن است به این معنی باشد که بدن شما قادر به عرق کردن نیست.

گفتنی است، اگر متوجه شدید که به خوبی هیدراته شده‌اید اما هنوز عرق نمی‌کنید، با پزشک خود صحبت کنید. اگر قادر به عرق کردن نیستید، ممکن است به وضعیتی به نام هیپوهیدروزیس (Hypohidrosis) مبتلا باشید.

هیپوهیدروزیس ناتوانی در تعریق طبیعی است، به این معنی که بدن شما نمی‌تواند خود را خنک کند که این می‌تواند شما را مستعد گرمازدگی کند.

ناتوانی در تنظیم دمای بدن یک بیماری جدی است. اگر بدن شما بیش از حد گرم شود، می‌تواند منجر به گرمازدگی شدید یا گرمازدگی شود که می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

چه چیزی می‌تواند به عرق کردن هنگام ورزش کمک کند؟


اگر در حین ورزش تمایل زیادی به عرق کردن دارید، آکادمی پوست آمریکا (AAD) استفاده از ضد تعریق را به عنوان اولین خط دفاعی توصیه می‌کند.

برای کاهش تعریق، از یک ضد تعریق در نواحی زیر استفاده کنید:

  • زیر بغل
  • روی دست‌ها
  • روی پاها
  • در اطراف خط مو


علاوه بر استفاده از ضد تعریق، چندین مرحله دیگر وجود دارد که می‌توانید برای مدیریت سطح تعریق خود در حین ورزش انجام دهید. به عنوان مثال، شما می‌توانید:

  • وسایل تمرینی را انتخاب کنید که از پارچه‌های سبک وزن و قابل تنفس مانند پنبه یا مواد عرق‌گیر ساخته شده باشد.
  • پودر را روی نواحی که زیاد عرق می‌کنند مانند پاها، ناحیه کشاله ران، دست‌ها و زیر سینه‌ها بمالید.
  • از ورزش در گرما خودداری کنید. سعی کنید به جای آن صبح یا عصر ورزش کنید.
  • اگر در داخل خانه ورزش می‌کنید، دما و رطوبت اتاق را کنترل کنید.
  • با نوشیدن آب قبل، حین و بعد از ورزش هیدراته بمانید.
  • هنگام ورزش از یک حوله جاذب برای پاک کردن عرق استفاده کنید.
  • دئودورانت را با قدرت بالاتر یا با دئودورانت تجویزی تغییر دهید.

درمان تعریق بیش از حد

برای شرایط پیچیده‌تری که به ضد تعریق پاسخ نمی‌دهند، AAD درمان‌های زیر را توصیه می‌کند:

  • یونتوفورزیس: این وسیله پزشکی است که جریان‌های الکتریکی خفیفی را به دست‌ها، پاها یا زیر بغل شما می‌رساند در حالی که در آب غوطه ور است تا به طور موقت غدد عرق را مسدود کند.
  • تزریق سم بوتولینوم: تزریق بوتاکس می‌تواند به طور موقت اعصابی را که غدد عرق شما را تحریک می‌کنند مسدود کند.
  • دستمال‌های پارچه‌ای تجویزی: این پارچه‌ها حاوی گلیکوپیرونیوم توزیلات هستند، ماده‌ای که می‌تواند تعریق زیر بغل را کاهش دهد.
  • داروهای تجویزی: برخی از انواع داروهای تجویزی می توانند به طور موقت تعریق را در سراسر بدن کاهش دهند یا از آن جلوگیری کنند.
  • جراحی: در موارد شدیدتر، جراحی ممکن است یک گزینه باشد. این شامل برداشتن غدد عرق یا قطع اعصابی است که پیام‌ها را به غدد عرق می رسانند.

برچسب ها:

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین فردی باشید که امتیاز می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات

ورود

عضویت

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:60)

حرکات تمرینی