فهرست مقاله

یک ساعت خواب بیشتر، کالری سوزی بیشتر
      

یک ساعت خواب بیشتر، کالری سوزی بیشتر

یک ساعت خواب بیشتر، شبیه یک رویا می‌ماند. زندگی انسان در قرن ۲۱ دستخوش تغییر و تحول جدیدی شده است. اینترنت، بازی‌های کامپیوتری، مهمانی‌های شبانه، ساعت‌های کاری در شیفت شب، شب زنده‌داری و تفریحات شبانه، همه دست به دست هم دادند تا از کیفیت مهم‌ترین بخش زندگی انسان یعنی خواب، کم کنند. کم‌خوابی یکی از بزرگترین چالش‌های پیش رو در سلامتی است و سالانه عده زیادی از انسان‌ها دچار مشکلات ناشی از کم‌خوابی و بیماری‌های مرتبط با آن به طور مستقیم و غیرمستقیم می‌شوند.

یکی از این مشکلات، چاقی و اضافه وزن ناشی از کم‌خوابی است. یک مطالعه جدید منتشر شده در JAMA Internal Medicine نشان می‌دهد که خواب بیشتر در هر شب ممکن است به کاهش وزن کمک کند(۱).

این گزارش به شواهد دیگری اضافه می‌کند که خواب کافی یک عنصر حیاتی برای سلامتی و رفاه کلی است. شرکت‌کنندگان در مطالعه با افزایش خواب خود در حدود یک ساعت در شب، کالری دریافتی خود را به طور متوسط ​​۲۷۰ کیلو کالری در روز کاهش دادند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که محدودیت خواب باعث می‌شود افراد بیشتر غذا بخورند و شانس افزایش وزن را در طول زمان افزایش می‌دهد. به گفته محققان، این یافته های جدید نشان می‌دهد که عادات خواب سالم ممکن است به مرور زمان منجر به کاهش وزن شود.

دکتر استرا تاسالی، محقق این مطالعه، مدیر مرکز خواب UChicago در دانشگاه پزشکی شیکاگو گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که خواب کافی می‌تواند در نبرد ما با اپیدمی چاقی به عنوان یک جامعه تغییر کند».

خواب بهتر با دریافت کالری کمتر مرتبط است

محققان ۸۰ بزرگسال ۲۱ تا ۴۰ ساله مبتلا به چاقی را که معمولاً کمتر از ۶.۵ ساعت در شب می‌خوابیدند، انتخاب کردند. شرکت کنندگان یک جلسه مشاوره بهداشتی اختصاصی درباره خواب دریافت کردند. آنها در تخت‌های خود می‌خوابیدند و خواب خود را با دستگاه‌های متصل به بدن پیگیری می‌کردند.

آنها روال عادی خود را حفظ کردند و به آنها توصیه نشد رژیم غذایی یا عادات ورزشی خود را تغییر دهند. به طور متوسط، محققان به شرکت کنندگان توصیه کردند که خواب خود را ۱.۲ ساعت افزایش دهند تا هر شب ۸.۵ ساعت در رختخواب بمانند. کالری دریافتی و ذخیره انرژی روزانه آنها از طریق آزمایش ادرار اندازه گیری شد.

در مقایسه با شرکت‌کنندگان کنترل، آنهایی که خواب خود را افزایش دادند، کالری دریافتی خود را به طور متوسط ​​۲۷۰ کیلو کالری در روز کاهش دادند.
به گفته محققان، این مقدار می تواند به کاهش ۱۱.۸ کیلوگرمی در طی ۳ سال تبدیل شود. این مطالعه با تحقیقات قبلی مرتبط با محرومیت از خواب و اختلال در تنظیم اشتها و افزایش وزن مطابقت دارد.

تحقیقات قبلی نشان داد که از دست دادن خواب منجر به افزایش مصرف غذا در محیط آزمایشگاهی و افزایش وزن می‌شود. تسالی گفت: در مطالعه خود، برای اولین بار نشان دادیم که در تنظیمات کلمه واقعی، مصرف کالری به طور عینی با افزایش خواب در افرادی که معمولاً کمتر از ۶.۵ ساعت می‌خوابند کاهش می‌یابد.

تاثیری بر وزن

تسالی گفت که مکانیسم‌های بالقوه‌ای وجود دارد که می‌تواند توضیح دهد چرا خواب بیشتر منجر به دریافت کالری کمتر می‌شود. همینطور بر هورمون‌های تنظیم کننده اشتها تأثیر می‌گذارد.

رایان فیورنزی، مربی خواب و موسس StartSleeping.org، گفت: تحقیقات نشان داده است که کمبود خواب می‌تواند سطح هورمون استرس کورتیزول را افزایش دهد و سطح هورمون لپتین را که اشتها را کنترل می‌کند، در بدن کاهش دهد.

فیورنتزی افزود، بدن سیگنال‌هایی را در چرخه خواب و بیداری معمولی دریافت می‌کند و زمانی که این سیگنال‌ها را دریافت نمی‌کند، می‌تواند به روش‌های دیگر جبران کند و به دنبال غذاهای پر کالری باشد. علاوه بر این، خواب می‌تواند بر عوامل ریتم شبانه‌روزی تأثیر بگذارد و بر زمان خوردن افراد تأثیر بگذارد.

محدود کردن خواب می تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد و به ایجاد شرایط مختلف سلامتی از جمله چاقی کمک کند.

فیورنتزی گفت: مطالعات متعددی وجود دارد که ارتباط مستقیمی بین مدت زمان کوتاه خواب و چاقی پیدا کرده است، یکی از آنها نشان می‌دهد افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند، نسبت به افرادی که بیش از ۷ ساعت در شب می‌خوابند، بیشتر در معرض چاقی هستند.

حرف آخر

به طور فزاینده‌ای روشن می‌شود که خواب خوب برای سلامتی و تندرستی – از جمله کاهش وزن – حیاتی است و کمبود آن یک عامل خطر مهم برای افزایش وزن و اختلالات متابولیک است.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

امتیاز 0.00 از 0 رای

فهرست مقاله

 ۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

فعال باش و جایزه بگیر

با پیوستن به فیتیتو کلاب و انجام یک سری فعالیت ها در سایت فیتیتو، فیتی کوین جمع کن. با این فیتی کوین ها میتونی کلی جایزه و تخفیف بگیری. همین الان کلیک کن.

fitito club

 ۵ مقاله برتر

مقالات برتر فیتیتو را در این قسمت مشاهده کنید

نوشته های مشابه

کاهش وزن با جراحی اسلیو معده

چه مدت طول می کشد تا وزن کم کنید؟

الکل چقدر در بدن شما باقی می‌ماند؟

دیدگاهتان را بنویسید