با فیتیتو

همیشه فیتی تو

بهترین حالت های خوابیدن برای یک خواب خوب شبانه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

حالت های خوابیدن شما نقش مهمی در کیفیت خواب شما دارد، به این معنی که ممکن است زمان آن رسیده باشد که آن را تغییر دهید. بیایید با آن روبرو شویم، خواب بخش بزرگی از زندگی ما است – حتی اگر 8 ساعت وقت نداشته باشیم. اما چیزهای بیشتری از آن چیزی که فکر می کنید وجود دارد.

موقعیت های مختلف خواب فواید متفاوتی دارند. اگر درد یا سایر مشکلات سلامتی را تجربه می کنید، ممکن است لازم باشد موقعیت خود را تغییر دهید تا به مدیریت آن کمک کنید. اگرچه ممکن است این کاری نباشد که بتوانید در یک شب انجام دهید، تغییر وضعیت خواب پیش فرض شما قطعاً ارزش امتحان کردن را دارد.

وقت گذاشتن برای آموزش تدریجی خوابیدن در وضعیت جدید می تواند راز بهبود کیفیت خواب شما باشد. با این حال، اگر این چیزی است که با آن راحت نیستید، در مورد آن استرس نداشته باشید. همچنین می توانید حالت های خوابیدن مورد علاقه خود را تغییر دهید تا مطمئن شوید که بیشترین بهره را از آن می برید.

حالت جنینی

وضعیت جنین شامل خوابیدن به پهلو با پاهای خمیده به سمت بدن است. این محبوب ترین حالت خوابیدن است – و دلیل خوبی هم دارد. نه تنها برای کمردرد یا بارداری عالی است، بلکه خوابیدن در وضعیت جنینی نیز می تواند به کاهش خروپف کمک کند.

با این حال، خوابیدن در وضعیت جنینی دارای چند جنبه منفی است. مطمئن شوید که وضعیت بدن شما نسبتا شل است، در غیر این صورت وضعیت راحت شما می تواند تنفس عمیق را در حین چرت زدن محدود کند. همچنین، اگر مشکلی با درد یا سفتی مفاصل دارید، خوابیدن در وضعیت سفت جنین ممکن است باعث درد شما در صبح شود.

نکته خواب
اگر می‌خواهید وضعیت جنین را راحت‌تر کنید، مطمئن شوید که هنگام خم شدن، حالت بدنتان شل و آرام باشد. پاهای خود را نسبتاً کشیده نگه دارید. حتی می توانید سعی کنید با یک بالش بین زانوهای خود بخوابید.

به پهلو خوابیدن

خوابیدن به پهلو شبیه خوابیدن در وضعیت جنینی است، اما پاهای شما به سمت بدن کشیده نمی شود. مانند وضعیت جنین، خوابیدن به پهلو برای شما بسیار مفید است. علاوه بر کاهش خروپف، برای هضم غذا عالی است و حتی ممکن است سوزش سر دل را کاهش دهد.

با وجود این فواید، خوابیدن به پهلو ممکن است همیشه بهترین نباشد. نه تنها می تواند باعث سفتی در شانه های شما شود، بلکه می تواند منجر به سفتی فک در آن سمت نیز شود. قرار دادن بالش بین ساق پاها به تراز شدن بهتر باسن برای جلوگیری از کمردرد کمک می کند.

آیا طرف بهتری برای خوابیدن وجود دارد؟

بسته به سلامتی شما، خوابیدن به پهلوی چپ و راست می تواند مزایایی داشته باشد.

یک مطالعه کوچک و قدیمی تر، 10 نفر را در طول 2 روز مورد بررسی قرار داد. روز اول، شرکت کنندگان پس از خوردن یک وعده غذایی پرچرب به سمت راست استراحت کردند. در روز دوم، آنها به سمت چپ استراحت کردند. محققان دریافتند که سمت راست با افزایش سوزش سر دل و رفلاکس اسید همراه است، بنابراین خوابیدن به سمت چپ ممکن است مفیدتر باشد.

خوابیدن به پهلوی چپ نیز ممکن است برای تشویق حرکات منظم روده مفید باشد. روده کوچک شما مواد زائد را از طریق چیزی به نام دریچه ایلئوسکال که در سمت راست پایین شکم وجود دارد به روده بزرگ منتقل می کند. خوابیدن به پهلوی چپ می‌تواند به طور بالقوه به نیروی جاذبه اجازه دهد تا به فرآیند انتقال زباله از طریق دریچه ایلئوسکال کمک کند.

نکته خواب
اگر ترجیح می دهید به پهلو بخوابید، یک بالش خوب برای جلوگیری از درد گردن و کمر انتخاب کنید. به هر سمتی بخوابید که احساس راحتی می‌کند، اما از تغییر وضعیت به موقعیت دیگری نترسید، اگر برای شما مفید نیست.

دراز کشیدن روی شکم

اگر بخواهیم حالت های خوابیدن را رتبه بندی کنیم، ممکن است دراز کشیدن روی شکم در انتهای لیست باشد. در حالی که موقعیت خوبی برای خروپف یا وقفه تنفسی در خواب است، اما مزایای آن چندان گسترش نمی یابد.

متأسفانه خوابیدن بر روی شکم می تواند باعث درد گردن و کمر شود. همچنین می تواند فشار غیرضروری زیادی به ماهیچه ها و مفاصل شما اضافه کند، به همین دلیل است که ممکن است با درد و خستگی از خواب بیدار شوید. قرار دادن بالش زیر شکم ممکن است به کاهش کمردرد کمک کند.

نکته خواب
برای راحت‌تر کردن خوابیدن روی شکم، سعی کنید با یک بالش سر نازک – یا بدون بالش – بخوابید تا فشار اضافی روی گردنتان کاهش یابد. همچنین می توانید برای کاهش کمردرد، بالش را زیر لگن خود قرار دهید.

خوابیده صاف به پشت

خوابیدن به پشت بیشترین فواید را برای سلامتی دارد. از ستون فقرات شما محافظت می کند و همچنین می تواند به تسکین درد لگن و زانو کمک کند.

خوابیدن به پشت از نیروی جاذبه استفاده می کند تا بدن شما را در یک راستا روی ستون فقرات قرار دهد. این می تواند به کاهش هرگونه فشار غیر ضروری بر روی کمر یا مفاصل شما کمک کند. یک بالش پشت زانو ممکن است به حمایت از انحنای طبیعی کمر کمک کند.

به علاوه، اگر نگران شاداب نگه داشتن پوست خود هستید، خوابیدن به پشت از پوست صورتتان در برابر چین و چروک محافظت می کند.

از طرف دیگر، خوابیدن به پشت برای کسانی که خروپف یا آپنه خواب را تجربه می کنند، می تواند دشوار باشد. همچنین برای هر کسی که کمردرد دارد دشوار است، به همین دلیل مهم است که مطمئن شوید که به درستی از شما حمایت می شود.

نکته خواب
اگر به پشت می خوابید، سعی کنید با یک بالش پشت زانو بخوابید تا کمردرد را کاهش دهید و فشار روی ستون فقرات خود را کاهش دهید. اگر گرفتگی دارید، می‌توانید با یک بالش اضافی برای راحت‌تر نفس کشیدن خود را نگه دارید.

بهترین حالت خواب را برای خود پیدا کنید

بنابراین، چگونه می توانید بفهمید که کدام یک از حالت های خوابیدن برای شما بهترین است؟ هیچ رویکردی برای همه وجود ندارد، بنابراین باید با چند موقعیت آزمایش کنید تا موقعیتی را پیدا کنید که هم راحت باشد و هم وقتی از خواب بیدار می‌شوید احساس آرامش (و بدون درد) داشته باشید.

جدول زیر چند پیشنهاد را ارائه می دهد، اما آنها برای همه یکسان عمل نمی کنند. وقتی شک دارید، به بدن خود گوش دهید. اگر نمی توانید به اندازه کافی راحت بخوابید در یک موقعیت خاص، آن را مجبور نکنید.

مشکلاتحالت های آزمایشینکات اضافی
کمردرد پهلو، جنینی، پشتهنگام خوابیدن به پهلو، سعی کنید یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید تا به تراز ستون فقرات کمک کند.
گردن درد کمر، پهلواگر به پهلو می‌خوابید از بالش ضخیم‌تر و هنگام خوابیدن به پشت از بالش نازک‌تر استفاده کنید.
آپنه خواب پهلو، جنینی، روی شکماگر روی شکم می خوابید، سعی کنید یک بالش زیر لگن خود قرار دهید و از یک بالش نازک تر زیر سر خود استفاده کنید.
رفلاکس اسید پهلو به پهلوی چپ ممکن است موثرتر از خوابیدن به پهلوی راست باشد.
حاملگی پهلو، جنینیبا استفاده از بالش بدن یا بالش گوه ای برای راحتی بیشتر آزمایش کنید.
احتقان سینوس پشتسر خود را با یک بالش اضافی بالا نگه دارید تا به خارج شدن چرک کمک کند.
درد لگن یا زانو پشتسعی کنید یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهید تا فشار از روی ستون فقرات شما کم شود.
برچسب ها:

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین فردی باشید که امتیاز می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات

ورود

عضویت

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:60)

حرکات تمرینی