فهرست مقاله

10 علت اصلی مرگ
      

۱۰ علت اصلی مرگ و میر در جهان

در سال ۲۰۱۹، ۱۰ علت اصلی مرگ و میر، ۵۵ درصد از ۵۵.۴ میلیون مرگ در سراسر جهان را تشکیل می دهند. مهمترین علل جهانی مرگ و میر، به ترتیب تعداد کل جان باختگان، با سه موضوع کلی مرتبط است:

  1. قلبی عروقی (بیماری ایسکمیا قلبی، سکته مغزی)
  2. تنفسی (بیماری انسدادی مزمن ریه، عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی)
  3. شرایط نوزادی – که شامل تولد، آسفیکسی(asphyxia) و آسیب دیدگی هنگام تولد، سپسیس(sepsis) و عفونت نوزادان و عوارض زایمان زودرس می شود.

علل مرگ را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  1. مسری (بیماری های عفونی و انگلی و شرایط مادری، پری ناتال و تغذیه)
  2. غیرواگیر (مزمن)
  3. صدمات

علل اصلی مرگ و میر در جهان

در سطح جهانی، از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در سال ۲۰۱۹، ۷ مورد بیماری های غیرواگیر بوده است. این هفت علت ۴۴ درصد از کل مرگ‌ها یا ۸۰ درصد از ۱۰ مورد اصلی را تشکیل می‌دهند. با این حال، همه بیماری‌های غیرواگیر روی هم ۷۴ درصد از مرگ‌ها را در سال ۲۰۱۹ در سراسر جهان تشکیل می‌دهند.

بزرگترین قاتل جهان بیماری ایسکمی قلب است که عامل ۱۶ درصد از کل مرگ و میرهای جهان است. از سال ۲۰۰۰، بیشترین افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری بوده است، با افزایش بیش از ۲ میلیون نفر به ۸.۹ میلیون مرگ در سال ۲۰۱۹. سکته مغزی و بیماری انسدادی مزمن ریه دومین و سومین علت اصلی مرگ و میر هستند که به ترتیب مسئول تقریباً ۱۱ و ۶ درصد از کل مرگ و میر هستند. .

عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی همچنان کشنده ترین بیماری واگیردار در جهان باقی مانده است و به عنوان چهارمین عامل مرگ و میر در رتبه بندی قرار می گیرد. با این حال، تعداد مرگ و میرها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است: در سال ۲۰۱۹، ۲.۶ میلیون نفر جان خود را از دست دادند که ۴۶۰۰۰۰ نفر کمتر از سال ۲۰۰۰ است.

شرایط نوزادی در رتبه ۵ قرار دارد. با این حال، مرگ و میر ناشی از شرایط نوزادی یکی از مقوله‌هایی است که کاهش جهانی مرگ و میر در اعداد مطلق در دو دهه گذشته بیشترین میزان را داشته است: این شرایط در سال ۲۰۱۹ باعث مرگ ۲ میلیون نوزاد و کودک خردسال شد که ۱.۲ میلیون کمتر از سال ۲۰۰۰ است.

مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر در حال افزایش است. مرگ و میر ناشی از سرطان نای، برونش و ریه از ۱.۲ میلیون به ۱.۸ میلیون افزایش یافته است و اکنون در رتبه ششم در میان علل اصلی مرگ قرار دارد.

در سال ۲۰۱۹، بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل به عنوان هفتمین عامل مرگ و میر در رتبه بندی قرار گرفتند. زنان به طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار می گیرند. در سراسر جهان، ۶۵ درصد از مرگ و میر ناشی از آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل زنان هستند.

یکی از بزرگترین کاهش تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری های اسهالی است که مرگ و میر جهانی از ۲.۶ میلیون در سال ۲۰۰۰ به ۱.۵ میلیون در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است.

دیابت پس از افزایش درصد قابل توجه ۷۰ درصدی از سال ۲۰۰۰، وارد ۱۰ علت اصلی مرگ و میر شده است. دیابت همچنین با افزایش ۸۰ درصدی از سال ۲۰۰۰، بیشترین افزایش مرگ و میر مردان را در بین ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در میان مردان دارد.

بیماری های دیگری که در سال ۲۰۰۰ جزو ۱۰ علت اصلی مرگ و میر بودند، دیگر در لیست نیستند. HIV/AIDS یکی از آنهاست. مرگ و میر ناشی از اچ آی وی/ایدز در ۲۰ سال گذشته ۵۱ درصد کاهش یافته است و از هشتمین علت مرگ و میر در جهان در سال ۲۰۰۰ به نوزدهمین علت مرگ در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

بیماری های کلیوی از سیزدهمین علت مرگ و میر در جهان به دهمین علت افزایش یافته است. مرگ و میر از ۸۱۳۰۰۰ در سال ۲۰۰۰ به ۱.۳ میلیون در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

علل اصلی مرگ بر اساس گروه درآمد

بانک جهانی اقتصادهای جهان را به چهار گروه درآمدی – بر اساس درآمد ناخالص ملی – کم، متوسط به پایین،متوسط به و بالا طبقه بندی می کند.

علل اصلی مرگ در کشورهای کم درآمد

افرادی که در یک کشور کم درآمد زندگی می کنند به مراتب بیشتر از یک بیماری غیرواگیر در معرض خطر مرگ ناشی از یک بیماری واگیردار هستند. علیرغم کاهش جهانی، شش عامل از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در کشورهای کم درآمد بیماری های واگیر هستند.

مالاریا، سل و ایدز همگی در ۱۰ مورد اول باقی مانده‌اند. بیشترین کاهش در میان ۱۰ مرگ اول در این گروه مربوط به

بیماری‌های اسهالی به‌عنوان مهم‌ترین علت مرگ در کشورهای کم‌درآمد است: آنها در ۵ علت اصلی مرگ برای این دسته درآمدی قرار دارند. با این وجود، بیماری‌های اسهالی در کشورهای کم‌درآمد در حال کاهش است که دومین کاهش مرگ و میر در میان ۱۰ کشور اول را نشان می‌دهد (۲۳۱۰۰۰ مرگ کمتر).

مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن انسدادی ریه به ویژه در کشورهای کم درآمد در مقایسه با سایر گروه های درآمدی نادر است. این کشور در ۱۰ کشور با درآمد پایین ظاهر نمی شود، اما برای همه گروه های درآمدی دیگر در رتبه ۵ برتر قرار دارد.

علل اصلی مرگ در کشورهای با درآمد متوسط به پایین

کشورهای با درآمد متوسط به پایین که کشور ما ایران درسال ۲۰۲۰ در این طبقه قرار گرفته است، دارای ۱۰ علت اصلی مرگ و میر متفاوت هستند: پنج عامل غیرواگیر، چهار عامل واگیردار و یک عامل آسیب. دیابت یکی از علل فزاینده مرگ و میر در این گروه درآمدی است: از پانزدهمین علت مرگ و میر به نهمین علت اصلی مرگ و میر رسیده است و تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری از سال ۲۰۰۰ تقریباً دو برابر شده است.

بیماری های اسهالی به عنوان ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در این گروه درآمدی، همچنان یک چالش مهم است. با این حال، این دسته از بیماری‌ها بیشترین کاهش را در مرگ مطلق نشان می‌دهند که از ۱.۹ میلیون به ۱.۱ میلیون بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ کاهش یافته است. بیشترین افزایش در مرگ‌های مطلق مربوط به بیماری ایسکمی قلب است که از سال ۲۰۰۰ با بیش از ۱ میلیون افزایش به ۳.۱ میلیون نفر رسیده است. ایدز در سال ۲۰۰۰ بیشترین کاهش رتبه را در بین ۱۰ علت اصلی مرگ و میر قبلی داشته است و از رتبه ۸ به ۱۵ رسیده است.

علل اصلی مرگ در کشورهای با درآمد متوسط به بالا

در کشورهای با درآمد متوسط ​​بالا، افزایش قابل توجهی در مرگ و میر ناشی از سرطان ریه وجود داشته است که به ۴۱۱۰۰۰ نفر افزایش یافته است. بیش از دو برابر افزایش مرگ و میر هر سه گروه درآمدی دیگر در مجموع. علاوه بر این، سرطان معده در کشورهای با درآمد متوسط ​​بالا در مقایسه با سایر گروه‌های درآمدی به شدت مشخص می‌شود و تنها گروه مبتلا به این بیماری در ۱۰ علت اصلی مرگ و میر باقی می‌ماند.

یکی از بزرگترین کاهش ها از نظر تعداد مطلق مرگ و میر مربوط به بیماری مزمن انسدادی ریه است که با نزدیک به ۲۶۴۰۰۰ کاهش به ۱.۳ میلیون مرگ رسیده است. با این حال، مرگ و میر ناشی از بیماری ایسکمی قلبی بیش از ۱.۲ میلیون نفر افزایش یافته است که بزرگترین افزایش در هر گروه درآمدی از نظر تعداد مطلق مرگ و میر ناشی از این علت است.

تنها یک بیماری مسری (عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی) در ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در کشورهای با درآمد متوسط ​​وجود دارد. قابل ذکر است که از سال ۲۰۰۰ تا کنون ۳۱ درصد کاهش مرگ و میر ناشی از خودکشی در این رده درآمدی داشته است که به ۲۳۴۰۰۰ مرگ در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است.

علل اصلی مرگ در کشورهای با درآمد متوسط به بالا

در کشورهای با درآمد بالا، مرگ و میر برای همه ۱۰ بیماری اصلی به جز دو مورد در حال افزایش است. بیماری ایسکمی قلبی و سکته مغزی تنها علت مرگ در ۱۰ مورد اول هستند که تعداد کل آنها بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ به ترتیب ۱۶ درصد (یا ۳۲۷۰۰۰ مرگ) و ۲۱ درصد (یا ۲۰۵۰۰۰ مرگ) کاهش یافته است. پردرآمدها تنها گروه درآمدی هستند که در آن تعداد مرگ و میر ناشی از این دو بیماری رو به کاهش بوده است. با این وجود، بیماری ایسکمی قلبی و سکته در سه علت اصلی مرگ و میر برای این دسته درآمدی باقی مانده اند، با مجموع بیش از ۲.۵ میلیون مرگ و میر در سال ۲۰۱۹.

مرگ و میر ناشی از بیماری فشار خون بالا در حال افزایش است. این بیماری که منعکس کننده یک روند جهانی است، از هجدهمین علت مرگ و میر به نهمین علت افزایش یافته است.

مرگ و میر ناشی از بیماری آلزایمر و سایر زوال عقل ها افزایش یافته است و سکته مغزی را پشت سر گذاشته و به دومین علت اصلی در کشورهای پردرآمد تبدیل شده است و مسئول مرگ ۸۱۴۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۹ است. مانند کشورهای با درآمد متوسط به ​​بالا، فقط یکی از بیماری های واگیردار، عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی، در ۱۰ علت اصلی مرگ و میر ظاهر می شود.

چرا باید دلایل مرگ افراد را بدانیم؟

این مهم است که بدانیم چرا مردم برای بهبود نحوه زندگی مردم می میرند.

اندازه‌گیری تعداد افرادی که در سال جان خود را از دست می‌دهند به ارزیابی اثربخشی سیستم‌های بهداشتی ما کمک می‌کند و منابع را به جایی که بیشتر مورد نیاز هستند هدایت می‌کند.

به عنوان مثال، داده های مرگ و میر می تواند به تمرکز فعالیت ها و تخصیص منابع در میان بخش هایی مانند حمل و نقل، غذا و کشاورزی و محیط زیست و همچنین سلامت کمک کند.

کووید-۱۹ اهمیت سرمایه گذاری کشورها در سیستم های ثبت احوال و آمار حیاتی را برای شمارش روزانه مرگ و میرها و تلاش های مستقیم برای پیشگیری و درمان برجسته کرده است. همچنین چندپارگی ذاتی در سیستم‌های جمع‌آوری داده‌ها در اکثر کشورهای کم‌درآمد را آشکار کرده است، جایی که سیاست‌گذاران هنوز با اطمینان نمی‌دانند که چند نفر و به چه دلایلی می‌میرند.

برای رفع این شکاف حیاتی، WHO با بازیگران جهانی برای راه‌اندازی افشای تلفات COVID-19: بسته فنی برای نظارت سریع بر مرگ و میر و واکنش اپیدمی همکاری کرده است. با ارائه ابزار و راهنمایی برای نظارت سریع بر مرگ و میر، کشورها می توانند داده هایی را در مورد تعداد کل مرگ و میرها بر اساس روز، هفته، جنس، سن و مکان جمع آوری کنند، بنابراین رهبران بهداشت را قادر می سازند تا تلاش های به موقع بیشتری را برای بهبود سلامت آغاز کنند.

علاوه بر این، سازمان بهداشت جهانی استانداردها و بهترین شیوه‌ها را برای جمع‌آوری، پردازش و سنتز داده‌ها از طریق طبقه‌بندی بین‌المللی تلفیقی و بهبودیافته بیماری‌ها (ICD-11) توسعه می‌دهد – یک پلت فرم دیجیتالی که گزارش داده‌های به موقع و دقیق را برای علل مرگ در کشورها تسهیل می‌کند. تولید و استفاده منظم از اطلاعات بهداشتی مطابق با استانداردهای بین المللی.

جمع آوری و تجزیه و تحلیل معمول داده های با کیفیت بالا در مورد مرگ و میر و علل مرگ، و همچنین داده های مربوط به ناتوانی، تفکیک شده بر اساس سن، جنس و موقعیت جغرافیایی، برای بهبود سلامت و کاهش مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان ضروری است.

در این مقاله فیتیتو با بررسی مطالعات سازمان جهانی بهداشت(WHO) در آمار رسمی مرگ و میر، سعی در افزایش آگاهی عمومی از عواقب رفتارهای پرخطر داشت.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

امتیاز 0.00 از 0 رای

فهرست مقاله

 ۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

فعال باش و جایزه بگیر

با پیوستن به فیتیتو کلاب و انجام یک سری فعالیت ها در سایت فیتیتو، فیتی کوین جمع کن. با این فیتی کوین ها میتونی کلی جایزه و تخفیف بگیری. همین الان کلیک کن.

fitito club

 ۵ مقاله برتر

مقالات برتر فیتیتو را در این قسمت مشاهده کنید

نوشته های مشابه

کاهش وزن با جراحی اسلیو معده

چه مدت طول می کشد تا وزن کم کنید؟

الکل چقدر در بدن شما باقی می‌ماند؟

دیدگاهتان را بنویسید