با فیتیتو

همیشه فیتی تو

واکسن کرونا: آیا بعد از واکسن می‌توان ورزش کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

واکسن کرونا بعد از ماه‌ها، به ما کمک می‌کند تا حدی به حالت عادی در زندگی روزمره برگردیم. کووید-۱۹ در طول ۲ سال گذشته زندگی ما را به شدت تغییر داده است. از نحوه تعامل ما با افراد دیگر گرفته تا نحوه کار. حتی نحوه ورزش ما را تغییر داده است: رونق تناسب اندام دیجیتالی، ورزش را بیش از هر زمان دیگری در دسترس قرار داده است.

واکسن کرونا برای بسیاری از مردم، به معنای بازگشت به باشگاه یا استخر است. اما، مانند هر نوع درمان جدید، مردم به طور طبیعی سوالاتی دارند.

چه در خانه ورزش کنید و چه در یک مکان عمومی، ممکن است از خود بپرسید که آیا می‌توانید پس از دریافت واکسن کرونا ورزش کنید، چقدر زود می‌توانید به تمرین بازگردید و چقدر می‌توانید ورزش کنید. ما در زیر پاسخ‌ها را برای شما داریم.

آیا ورزش بعد از واکسن کرونا بی‌خطر است؟

پاسخ کوتاه، اغلب، بله است. هیچ تحقیقی نشان نداده است که ورزش بعد از دریافت واکسن کووید-19 مضر است. تنها ملاحظات ایمنی به واکنش بدن شما به واکسن بستگی دارد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) عوارض جانبی رایج واکسن را در زیر فهرست کرده است (1):

  • درد، قرمزی و تورم در محل تزریق
  • خستگی
  • سردرد
  • درد عضلانی
  • لرز
  • تب
  • حالت تهوع

CDC در واقع ورزش دادن بازوی شما را برای کمک به کاهش ناراحتی در محل تزریق توصیه می‌کند (1).

اگر عوارض جانبی شما حداقل باشد، ورزش بعد از اولین تزریق ممکن است مشکلی ایجاد نکند.

یک مطالعه 2021 مجله پزشکی نیوانگلند اشاره می‌کند که عوارض جانبی ممکن است پس از تزریق دوم شدیدتر از تزریق اول باشد. اما هیچ گونه خطری در اثر ورزش ذکر نشده است (2).

ممکن است برخی از عوارض جانبی واکسن COVID-19 را تجربه کنید یا نداشته باشید. اما تحقیقات هیچ خطری مرتبط با ورزش پس از دریافت واکسن را شناسایی نکرده است.

خطرات ورزش بعد از واکسن کرونا چیست؟

تقریباً 50٪ از افرادی که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، معمولاً پس از دوز دوم، عوارض جانبی را تجربه می‌کنند. خستگی شایع ترین عارضه است. ورزش ممکن است این عوارض جانبی را بدتر کند (2). با این حال، هیچ خطر واقعی از ورزش کردن پس از واکسن COVID-19 وجود ندارد.

ورزش ممکن است عوارض جانبی مانند خستگی را بدتر کند. با این حال، هیچ خطر بیشتری در ارتباط با ورزش بعد از واکسن نسبت به ورزش قبل از دریافت واکسن وجود ندارد.

چه زمانی پس از واکسن کرونا از ورزش اجتناب کنیم

اگر ز به خود واکسن کرونا دارید، ممکن است بخواهید بلافاصله پس از دریافت واکسن از ورزش متوسط ​​تا شدید اجتناب کنید.

علائم شایع واکنش آلرژیک به واکسن عبارتند از: کهیر، تورم و خس خس سینه (نشانه ای از دیسترس تنفسی). این علائم معمولاً در عرض 4 ساعت پس از دریافت واکسن ظاهر می‌شوند (3).

در صورت مشاهده این علائم با پزشک تماس بگیرید. با این حال، اگر واکنش شدید باشد، CDC توصیه می‌کند با اورژانس تماس بگیرید(1).

اگر سابقه آسم یا هر گونه مشکل تنفسی دارید، ممکن است بخواهید تا زمانی که بدانید بدنتان به واکسن چه واکنشی نشان خواهد داد، از ورزش هوازی شدید اجتناب کنید.

علاوه بر این، ممکن است بخواهید هنگام بازگشت به ورزش، داروهای مدیریتی مانند استنشاق، EpiPen یا Benadryl را در دسترس داشته باشید(4).

اگر بعد از تزریق واکسن کرونا دچار کهیر، تورم یا خس‌خس سینه شدید، با پزشک تماس بگیرید. ممکن است بخواهید تا زمانی که بدانید بدنتان به واکسن چگونه واکنش نشان می‌دهد، از ورزش شدید اجتناب کنید، به خصوص اگر مشکلات تنفسی دارید.

بعد از واکسن چه نوع ورزش هایی باید انجام دهم؟

هیچ نوع ورزش خاصی پس از دریافت واکسن کرونا توصیه نمی‌شود. با این حال، نشان داده شده است که ورزش به طور کلی یک تقویت کننده ایمنی موثر است و حتی ممکن است اثربخشی واکسن را افزایش دهد.

در یک بررسی در سال 2021 در مورد ورزش و ایمنی، محققان خاطرنشان کردند که فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید منجر به کاهش 31 درصدی خطر بیماری‌های اکتسابی از جامعه و 37 درصد کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عفونی می‌شود (5).

علاوه بر این، نشان داده شده است که ورزش با افزایش غلظت آنتی بادی، قدرت واکسن را افزایش می‌دهد. این نتایج مختص کووید-19 نبود، اما این یکی دیگر از مزایای ورزش معمولی است (5).

این مطالعه مروری به تمرینات هوازی (دویدن، دوچرخه سواری و غیره) و تمرینات مقاومتی به صورت انفرادی و ترکیبی پرداخت. ثابت شد که همه مفید هستند (5).

نشان داده شده است که ورزش‌های معمولی مانند ورزش های هوازی و تمرینات مقاومتی در کاهش خطر بیماری‌های اکتسابی از جامعه مفید هستند و همچنین ممکن است قدرت واکسن‌ها را افزایش دهند

ملاحظات بعد از تزریق واکسن کرونا

نوشیدن آب بیشتر پس از دریافت واکسن ممکن است مفید باشد، به خصوص اگر تب دارید. یک مطالعه در سال 2003 نشان داد که مصرف مایعات می‌تواند شدت پاسخ ایمنی را در افراد مبتلا به تب دنگی کاهش دهد (6).

اگر تب داشته‌اید، افزایش مصرف مایعات نیز برای جلوگیری از کم‌آبی بدن توصیه می‌شود، اگرچه این ممکن است در کسانی که تب بالاتری دارند یا عوارض جانبی آنها طولانی‌تر است، مهم‌تر باشد (7).

اگر ورزش به شما احساس بیماری می‌دهد، ممکن است بخواهید شدت ورزش خود را کاهش دهید. به عنوان مثال، به جای دویدن، پیاده روی را انتخاب کنید.

عوارض جانبی یا علائم باید ظرف چند روز پس از دریافت واکسن برطرف شوند. اگر برطرف نشدند، با پزشک مشورت کنید. اگر هنگام ورزش متوجه افزایش تب، خستگی یا مشکلات تنفسی شدید، از ورزش خودداری کنید و با یک متخصص پزشکی مشورت کنید (1).

CDC همچنین استفاده از داروهای ضد التهابی بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن، استامینوفن و آنتی هیستامین‌ها را برای کمک به مدیریت عوارض جانبی واکسن توصیه می‌کند (1).

با این حال، این توصیه تنها در صورتی اعمال می‌شود که این داروها شرایط پزشکی دیگری را که دارید تشدید نکنند (1).

حرف آخر

هیچ تحقیقی افزایش خطرات سلامتی مرتبط با ورزش را پس از دریافت واکسن واکسن کرونا را نشان نداده است. برای کمک به کنترل درد در محل تزریق، ورزش توصیه می‌شود.

همچنین نوشیدن آب بیشتر و مصرف داروهای ضد التهابی برای کاهش خطر عوارض جانبی ممکن است ایده خوبی باشد.

اگر عوارض جانبی شدیدتری داشته باشید، ممکن است ورزش سخت باشد. اگر علائم واکنش آلرژیک به واکسن مانند کهیر، تورم یا مشکل تنفسی دارید، با پزشک تماس بگیرید و از ورزش خودداری کنید. اگر واکنش شدید است، فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر بعد از دریافت واکسن کرونا احساس می‌کنید که می‌خواهید ورزش کنید، نباید مشکلی ایجاد کند. حتی ممکن است ورزش در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی و بهبود قدرت واکسن‌ها مفید باشد. اگر احساس خوبی دارید که بتوانید حرکت کنید، پس این کار را انجام دهید!

برچسب ها:

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین فردی باشید که امتیاز می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات

ورود

عضویت

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:60)

حرکات تمرینی