با فیتیتو

همیشه فیتی تو

10 علت اصلی افزایش وزن و چاقی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

افزایش وزن و چاقی یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی در جهان است.
این بیماری با چندین بیماری مرتبط مرتبط است که در مجموع به عنوان سندرم متابولیک شناخته می شود. اینها شامل فشار خون بالا، قند خون بالا و پروفایل ضعیف چربی خون است.

افراد مبتلا به سندرم متابولیک در مقایسه با افرادی که وزن آنها در محدوده طبیعی است، در معرض خطر بیماری قلبی و دیابت نوع 2 بسیار بیشتری قرار دارند.

در دهه های گذشته، تحقیقات زیادی بر روی علل چاقی و چگونگی پیشگیری یا درمان آن متمرکز شده است.

چاقی و اراده

به نظر می رسد بسیاری از مردم فکر می کنند که افزایش وزن و چاقی ناشی از کمبود اراده است.

این کاملاً درست نیست. اگرچه افزایش وزن تا حد زیادی نتیجه رفتار غذایی و سبک زندگی است، اما برخی از افراد در مورد کنترل عادات غذایی خود در مضیقه هستند.

مسئله این است که پرخوری توسط عوامل بیولوژیکی مختلفی مانند ژنتیک و هورمون ها هدایت می شود. برخی افراد به سادگی مستعد افزایش وزن هستند (1).

البته افراد می توانند با تغییر سبک زندگی و رفتار خود بر معایب ژنتیکی خود غلبه کنند. تغییر سبک زندگی نیازمند اراده، فداکاری و پشتکار است. با این وجود، این ادعا که رفتار صرفاً تابعی از اراده است، بسیار ساده انگارانه است.

آنها تمام عوامل دیگری را که در نهایت تعیین می کنند افراد چه کاری انجام می دهند و چه زمانی انجام می دهند، در نظر نمی گیرند.
در اینجا 10 عامل اصلی افزایش وزن، چاقی و بیماری های متابولیک وجود دارد که بسیاری از آنها هیچ ارتباطی با اراده ندارند.

1. ژنتیک

چاقی یک جزء ژنتیکی قوی دارد. احتمال چاقی فرزندان والدین چاق بسیار بیشتر از فرزندان والدین لاغر است. این بدان معنا نیست که چاقی کاملاً از پیش تعیین شده است. آنچه می خورید می تواند تأثیر عمده ای بر اینکه کدام ژن بیان می شود و کدام ژن بیان نمی شود داشته باشد.

جوامع غیر صنعتی با شروع به خوردن یک رژیم غذایی معمولی غربی به سرعت دچار چاقی می شوند. ژن‌های آن‌ها تغییر نکرد، اما محیط و سیگنال‌هایی که به ژن‌هایشان فرستادند تغییر کرد.

به عبارت ساده تر، مولفه های ژنتیکی بر استعداد شما برای افزایش وزن تأثیر می گذارد. مطالعات روی دوقلوهای همسان این را به خوبی نشان می دهد (2).

به نظر می رسد برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد افزایش وزن و چاقی هستند.

2. مواد غذایی آشغال مهندسی شده

غذاهایی که به شدت فرآوری شده اند اغلب کمی بیشتر از ترکیبات تصفیه شده با مواد افزودنی هستند.
این محصولات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ارزان باشند، ماندگاری طولانی در قفسه داشته باشند و طعم فوق‌العاده خوبی داشته باشند که مقاومت در برابر آن‌ها سخت است.

تولیدکنندگان مواد غذایی با خوشمزه کردن هرچه بیشتر غذاها سعی در افزایش فروش دارند. اما آنها پرخوری را نیز ترویج می کنند.

اکثر غذاهای فرآوری شده امروزه به هیچ وجه شبیه غذاهای کامل نیستند. اینها محصولات بسیار مهندسی شده ای هستند که برای جذب مردم طراحی شده اند.

فروشگاه ها پر از غذاهای فرآوری شده هستند که مقاومت در برابر آنها سخت است. این محصولات همچنین باعث افزایش پرخوری می شوند.

3. اعتیاد به غذا

بسیاری از غذاهای ناخواسته شیرین و پرچرب، مراکز پاداش را در مغز شما تحریک می کنند (3،4). در واقع، این غذاها اغلب با مواد مخدری مانند الکل، کوکائین، نیکوتین و حشیش مقایسه می‌شوند.

غذاهای ناسالم می توانند باعث اعتیاد در افراد مستعد شوند. این افراد کنترل رفتار غذایی خود را از دست می دهند، مشابه افرادی که با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می کنند و کنترل رفتار نوشیدن خود را از دست می دهند.

اعتیاد موضوع پیچیده ای است که غلبه بر آن بسیار دشوار است. وقتی به چیزی معتاد می‌شوید، آزادی انتخاب خود را از دست می‌دهید و بیوشیمی مغزتان شروع به فراخوانی برای شما می‌کند.

برخی از افراد هوس شدید غذایی یا اعتیاد را تجربه می کنند. این امر به ویژه در مورد غذاهای ناخواسته شیرین و پرچرب که مراکز پاداش را در مغز تحریک می کنند، صدق می کند.

4. بازاریابی تهاجمی

تولیدکنندگان غذاهای ناسالم بازاریاب های بسیار تهاجمی هستند. تاکتیک های آنها ممکن است گاهی غیر اخلاقی شود و گاهی اوقات سعی می کنند محصولات بسیار ناسالم را به عنوان غذاهای سالم به بازار عرضه کنند.

این شرکت ها همچنین ادعاهای گمراه کننده ای دارند. بدتر از آن، آنها بازاریابی خود را به طور خاص متوجه کودکان می کنند.
در دنیای امروزی، بچه ها خیلی قبل از اینکه به سن کافی برسند که آگاهانه در مورد این چیزها تصمیم بگیرند، دچار چاقی و دیابت می شوند و به غذاهای ناسالم معتاد می شوند.

تولیدکنندگان مواد غذایی پول زیادی را صرف بازاریابی مواد غذایی ناسالم می کنند، گاهی اوقات به طور خاص کودکانی را هدف قرار می دهند که دانش و تجربه لازم برای درک گمراه شدنشان را ندارند.

5. انسولین

انسولین هورمون بسیار مهمی است که ذخیره انرژی را تنظیم می کند. یکی از عملکردهای آن این است که به سلول‌های چربی می‌گوید چربی را ذخیره کنند و چربی‌هایی را که قبلا حمل می‌کنند نگه دارند.

رژیم غذایی غربی باعث افزایش مقاومت به انسولین در بسیاری از افراد دارای اضافه وزن و افراد چاق می شود. این باعث افزایش سطح انسولین در سراسر بدن می شود و باعث می شود انرژی به جای اینکه برای استفاده در دسترس باشد در سلول های چربی ذخیره شود (5).

در حالی که نقش انسولین در چاقی بحث برانگیز است، چندین مطالعه نشان می دهد که سطوح بالای انسولین نقشی سببی در ایجاد چاقی دارد (6).

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش انسولین، کاهش کربوهیدرات‌های ساده یا تصفیه‌شده و در عین حال افزایش مصرف فیبر است (7).

این معمولا منجر به کاهش خودکار کالری دریافتی و کاهش وزن بدون دردسر می شود – بدون نیاز به شمارش کالری یا کنترل سهم (8،9).

سطح بالای انسولین و مقاومت به انسولین با ایجاد چاقی مرتبط است. برای کاهش سطح انسولین، مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده را کاهش دهید و فیبر بیشتری بخورید.

6. داروهای خاص

بسیاری از مواد دارویی می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث افزایش وزن شوند (10).

به عنوان مثال، داروهای ضد افسردگی با افزایش وزن تدریجی در طول زمان مرتبط هستند (11).

نمونه های دیگر عبارتند از داروهای دیابت و داروهای ضد روان پریشی (12،13).

این داروها قدرت اراده شما را کاهش نمی دهند. آنها عملکرد بدن و مغز شما را تغییر می دهند، سرعت متابولیسم را کاهش می دهند یا اشتها را افزایش می دهند (14،15).

برخی از داروها ممکن است با کاهش تعداد کالری سوزانده شده یا افزایش اشتها باعث افزایش وزن شوند.

7. مقاومت لپتین

لپتین هورمون دیگری است که نقش مهمی در چاقی دارد. توسط سلول های چربی تولید می شود و با افزایش توده چربی سطح خون آن افزایش می یابد. به همین دلیل، سطح لپتین به ویژه در افراد چاق بالا است.

در افراد سالم، سطوح بالای لپتین با کاهش اشتها مرتبط است. هنگامی که به درستی کار می کند، باید به مغز شما بگوید که ذخایر چربی شما چقدر بالاست.

مشکل این است که لپتین در بسیاری از افراد چاق آنطور که باید کار نمی کند، زیرا به دلایلی نمی تواند از سد خونی مغزی عبور کند (16). این وضعیت مقاومت به لپتین نامیده می شود و اعتقاد بر این است که عامل اصلی در پاتوژنز چاقی است.

لپتین، یک هورمون کاهش دهنده اشتها، در بسیاری از افراد چاق کار نمی کند.

8. در دسترس بودن غذا

عامل دیگری که به طور چشمگیری بر دور کمر افراد تأثیر می گذارد، در دسترس بودن غذا است که در چند قرن گذشته به شدت افزایش یافته است.

غذا، به خصوص غذاهای ناسالم، در حال حاضر همه جا وجود دارد. مغازه ها غذاهای وسوسه انگیز را در جایی به نمایش می گذارند که به احتمال زیاد توجه شما را به خود جلب می کنند.

مشکل دیگر این است که غذاهای ناسالم اغلب ارزان تر از غذاهای سالم و کامل هستند، به خصوص در آمریکا. برخی از مردم، به ویژه در محله های فقیرتر، حتی گزینه ای برای خرید غذاهای واقعی مانند میوه و سبزیجات تازه ندارند.

فروشگاه های رفاه در این مناطق فقط نوشابه، آب نبات و غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده را می فروشند. چگونه می تواند یک موضوع انتخاب باشد اگر وجود نداشته باشد؟

در برخی مناطق، یافتن غذاهای تازه و کامل ممکن است دشوار یا گران باشد و مردم چاره‌ای جز خرید غذاهای ناسالم و ناسالم باقی نمی‌گذارند.

9. شکر

شکر اضافه شده ممکن است بدترین جنبه رژیم غذایی مدرن باشد. این به این دلیل است که وقتی شکر بیش از حد مصرف شود، هورمون ها و بیوشیمی بدن شما را تغییر می دهد. این به نوبه خود به افزایش وزن کمک می کند.

شکر اضافه شده نصف گلوکز و نیمی فروکتوز است. مردم گلوکز را از غذاهای مختلف از جمله نشاسته دریافت می کنند، اما بیشتر فروکتوز از شکر اضافه شده به دست می آید.

مصرف بیش از حد فروکتوز ممکن است باعث مقاومت به انسولین و افزایش سطح انسولین شود. همچنین به همان روشی که گلوکز انجام می دهد باعث سیری نمی شود (17،18،19). به همه این دلایل، شکر به افزایش ذخیره انرژی و در نهایت چاقی کمک می کند.

دانشمندان بر این باورند که مصرف بیش از حد قند ممکن است یکی از دلایل اصلی چاقی باشد.

10. اطلاعات غلط

مردم در سراسر جهان در مورد سلامت و تغذیه اطلاعات نادرست دریافت می کنند. دلایل زیادی برای این وجود دارد، اما مشکل تا حد زیادی به این بستگی دارد که افراد اطلاعات خود را از کجا می گیرند.

به عنوان مثال، بسیاری از وب سایت ها اطلاعات نادرست یا حتی نادرست در مورد سلامت و تغذیه منتشر می کنند. برخی از خبرگزاری ها نیز نتایج مطالعات علمی را بیش از حد ساده یا اشتباه تفسیر می کنند و نتایج اغلب از متن خارج می شوند.

سایر اطلاعات ممکن است به سادگی منسوخ شده یا مبتنی بر نظریه هایی باشد که هرگز به طور کامل اثبات نشده اند. شرکت های مواد غذایی نیز نقش دارند. برخی محصولاتی مانند مکمل های کاهش وزن را تبلیغ می کنند که کارایی ندارند.

استراتژی های کاهش وزن بر اساس اطلاعات نادرست می تواند پیشرفت شما را متوقف کند. مهم است که منابع خود را به خوبی انتخاب کنید.

اطلاعات غلط ممکن است به افزایش وزن در برخی افراد کمک کند. همچنین می تواند کاهش وزن را دشوارتر کند.

برچسب ها:

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین فردی باشید که امتیاز می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات

ورود

عضویت

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:60)

حرکات تمرینی