فهرست مقاله

اتیکت باشگاه
      

اتیکت تمرین در باشگاه

اتیکت تمرین در باشگاه، یعنی اینکه چطور آداب و ملاحظات مربوط به حضور در باشگاه رو رعایت کنیم. در زبان انگلیسی و در دیکشنری وبستر اتیکت (etiquette) یعنی: رفتار یا رویه‌ای که برای پرورش خوب لازم است یا توسط مقامات تجویز می‌شود تا در زندگی اجتماعی یا رسمی رعایت شود.

رفتن به باشگاه در ابتدا می‌تواند دلهره آور باشد. ممکن است محیطی پر هرج و مرج باشد که به نظر می‌رسد دیگران به طور شهودی آن را درک می‌کنند. یا شاید به نظر برسد هر شخص می‌تواند طوری که می‌خواهد در باشگاه تمرین کند.
در واقع، بایدها و نبایدهای جهانی یا در واقع اتیکت باشگاه (gym etiquette) برای محیط باشگاهی وجود دارد و آنها صرفاً برای احترام متقابل اعضای یک باشگاه نسبت به هم ایجاد شده‌اند. حتی اگر از هرج و مرج وحشت دارید، اگر به اصول خاصی پایبند باشید، می‌توانید مطمئن باشید که اتیکت در باشگاه را رعایت می‌کنید و کار درست را انجام می‌دهید.

اولین چیزی که می خواهید بدانید این است که آیا باشگاه ورزشی شما مجموعه ای از قوانین خاص خود را دارد یا خیر و باید خودتان را با آنها آشنا کنید. خواندن تابلوهای نصب شده در سرتاسر مرکز تناسب اندام شما نه تنها سرنخ‌ها بلکه دستورالعمل‌های واقعی را به شما می‌دهد.

بسیاری از مکان‌ها قوانین منحصر به فرد خود را در مورد رفتارهای خاص دارند، اما اگر به دستورالعمل‌های زیر پایبند باشید، می‌توانید مطمئن باشید که به طور صحیح رشد می‌کنید.

۶ قانون اساسی برای اتیکت در باشگاه

بعد از تمرین، وسایل را به جای خود برگردانید

این کار برای حفظ ایمنی افراد حاضر در باشگاه ایجاد شده است. حتی اگر هیچ کار دیگری را به درستی انجام نمی‌دهید، لطفاً حداقل وسایل خود را کنار بگذارید. گذاشتن وزنه، کتل بل، غلتک فوم (فوم رولر)، تشک، یا سایر تجهیزات در اطراف یک خطر بالقوه برای افراد در یک فضای شلوغ است.

علاوه بر این، اگر صفحه وزنه‌هایتان را روی دستگاه‌ها، دمبل‌هایتان را روی نیمکت یا حوله‌تان را روی دستگاه بگذارید، سیگنالی می‌فرستد که تجهیزات اشغال شده است و مردم احساس می‌کنند که نمی‌توانند از آن تجهیزات استفاده کنند.
در نهایت، این فقط بی‌ادبی است! باشگاه یک فضای عمومی است. خیلی بی‌ملاحظه است که آن را در همان شرایطی که پیدا کردید رها نکنید.

وقتی کارتان تمام شد، وسایلتان را پاک کنید

حتی اگر یک گودال عرق باقی نگذارید، باز هم عرق می‌کنید و میکروب‌ها را روی تجهیزات باقی می‌گذارید. می‌توانید با پاک کردن تمام سطوح لمس شده قبل از ترک یک قطعه یا کنار گذاشتن وسایل، جلوی انتشار میکروب‌ها را بگیرید و شهروند خوبی باشید. با انجام این کار، کار خود را به کاربر بالقوه بعدی نشان می‌دهید و ثابت می‌کنید که عضو خوبی در جامعه باشگاه هستید.

آهنگ‌هایت را برای خودت نگه دار

آن کسی نباشید که موسیقی خود را با صدای بلند پخش می‌کند، چه در حال گوش دادن به موسیقی یا پادکست یا تماشای فیلم باشید.
هدفون به راحتی در هر فروشگاه و حتی در میز جلو برخی از باشگاه‌ها در دسترس است. مجبور کردن همه اطرافیان به گوش دادن به موسیقی‌های شما کاملاً نمونه بی ملاحظه بودن شخص است.

با تلفن صحبت نکن

برای حفظ حریم خصوصی خود و احترام به سایر ورزشکاران، لطفاً در حین تمرین با تلفن با صدای بلند صحبت نکنید. این بی‌ادبی است، باعث ناراحتی مردم می‌شود و شما ۱۰۰% بلندتر از آنچه فکر می‌کنید صحبت می‌کنید. مطمئن شوید صدای صحبت کردن شما باعث مزاحمت و حواس‌پرتی افراد دیگر حاضر در باشگاه نمی‌شود.

لباست را بپوش

برای ورزش لباس مناسب بپوشید. شما می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید زیبا یا راحت به نظر برسید، اما باید لباس مناسب بپوشید و به دیگران احترام بگذارید.

پوشیدن کفش‌های بدنسازی خوب حیاتی است، مگر اینکه بخواهید با پای برهنه تمرین کنید (برخی از باشگاه‌ها ممکن است مشکلی در این زمینه داشته باشند، بنابراین اگر این مشکل شماست، با مدیریت مشورت کنید). پوشیدن کفش‌های مجلسی، پاشنه‌دار می‌تواند خطرناک باشد و همچنین ممکن است به تجهیزات و کف‌ها آسیب برساند.

لباسی بپوشید که مناسب باشد و برای راحتی خود، چیزی را انتخاب کنید که از پارچه فتیله ای (wicking fabric) ساخته شده باشد تا عرق را از بین ببرد.
لباس‌هایی که خیلی گشاد هستند می‌توانند در تجهیزات ورزشی گیر کنند یا به دور شما بپیچند و مانع حرکت شما شوند، در حالی که لباس‌های خیلی تنگ ممکن است از راه‌های دیگری شما را محدود کنند. شلوار جین یا سایر لباس‌های دارای سگک، گیره یا زیپ می‌توانند باعث پارگی در سطوح چرمی یا پلاستیک‌های وینیل مانند نیمکت‌ها و صندلی‌ها شوند.

پوشیدن لباس های بیش از حد آشکار یا لباس‌هایی با شعارها یا تصاویر توهین آمیز ممکن است بی‌احترامی به محیط باشگاه تلقی شود.

به مردم فضا بدهید

این برای هر دو فضای فیزیکی و احساسی صدق می‌کند. به اندازه کافی از سایر ورزشکاران فاصله بگیرید تا به آنها فضایی بدهید تا با خیال راحت تمرین و حرکت کنند و در فضای شخصی خود احساس راحتی کنند.
همچنین توجه داشته باشید که سالن ورزشی می‌تواند فضایی آسیب‌پذیر باشد و حفظ محیطی دلپذیر و فراگیر ضروری است.

با سایر ورزشکاران مودب باشید، اما حواستان به شروع مکالمات بیش از یک یا دو جمله باشد. بسیاری از مردم برای از بین بردن استرس‌های روزانه به باشگاه می آیند و گفتگو با غریبه‌ها اغلب مورد استقبال قرار نمی گیرد. در این راستا، لطفاً به کسی ضربه نزنید یا با خیره شدن کسی را ناراحت نکنید.

اگر کسی هست که با او احوال‌پرسی و رابطه طولانی مدت دارید و اگر کاملاً مجبور هستید، پیش بروید و شماره او را بپرسید، قبل یا بعد از تمرین این کار را انجام دهید تا باعث حواس پرتی و سرد شدن شخص در حین تمرین نشوید.

احتکار کننده نباش

اگر قصد انجام سوپرست‌ها را دارید و می‌خواهید بین دو قطعه تجهیزات، مکان یا مجموعه‌ای از دمبل ها به عقب و جلو بروید، ممکن است در زمان‌های غیر اوج مصرف خوب باشد. با این حال، در زمان‌های شلوغ باشگاه، ادعای مالکیت و استفاده بیشتر از آنچه در حال حاضر استفاده می‌کنید، یک اشتباه بزرگ است.

با انجام این کار، نه تنها مقدار زیادی از فضای مشترک را اشغال می‌کنید، بلکه از استفاده دیگران از بیش از یک قطعه تجهیزات نیز جلوگیری می‌کنید. سعی کنید تمرین خود را به گونه‌ای ترتیب دهید که به فضا و نیازهای تجهیزات اطرافیان خود احترام بگذارید، یا دوستی پیدا کنید تا سوپرست‌های خود را علامت بزند.

اجازه دهید مردم “تمرین” کنند

ریکاوری بخش مهمی از آموزش است. اگر بین ست‌ها ۲ دقیقه استراحت می‌کنید و روی نیمکت نشسته‌اید، ممکن است متوجه شوید که شخصی در فاصله‌ای محترمانه اما نزدیک ایستاده و به شما و وسایلی که روی آن استراحت می‌کنید نگاه می‌کند.
این تماس چشمی را نادیده نگیرید. از آن شخص بپرسید که آیا می‌خواهد روی آن کار کند یا خیر. جابجا کردن ست‌ها کار خوبی است که می‌توان انجام داد و در نتیجه همه به خوبی می‌توانند از دستگاه‌ها استفاده کنند.

توصیه‌های ناخواسته ارائه نکنید

هیچ‌کس نمی‌خواهد کسی که نمی‌شناسد، او را سرگردان کند و به او بگوید چه اشتباهی انجام می‌دهد. حتی با بهترین نیت برای بهبود فرم فردی، احتمال این وجود دارد که اگر برای اصلاح یا بهبود تمرینات به افراد نزدیک شوید، از اینکه مورد توجه قرار گیرند، خجالت می‌کشند.

به هر حال، بسیاری از افراد در باشگاه از وزن و سایز خود نسبتاً خودآگاه هستند و از اینکه شما آنها را در کانون توجه قرار دهید و احتمالاً از دادن نصیحت شخصی به فرد که اعتبارش ناشناخته است، ناراحت خواهند شد.

از سیاست باشگاه خود در مورد انداختن وزنه‌ها آگاه باشید

بیشتر باشگاه‌ها نمی‌خواهند که افراد وزنه‌ها را روی زمین بیاندازند. کسانی که اهمیتی نمی‌دهند یا تشویق به انداختن وزنه می‌کنند، باید در قسمتی که کفپوش و تجهیزات ویژه و همچنین مناطقی که در آن قابل قبول است، تمرین کنند. قبل از شروع این موضوع را متوجه شوید و اگر شک دارید، آنها را به آرامی کنار بگذارید.

آداب ورزش در کلاس‌های بدنسازی گروهی

ورزش گروهی یکی دیگر از خرده فرهنگ‌های درون باشگاه است. مزایای ورزش در گروه بسیار زیاد است. از ارتباط گرفته تا مسئولیت پذیری.

در اینجا برخی از نکات ضروری ورزش گروهی بیان می‌شود:

سر وقت باش

کلاس‌های تناسب اندام گروهی طوری طراحی شده‌اند که شامل گرم کردن برای ایمنی باشد. علاوه بر این، گرم‌ کردن عموماً شامل احوالپرسی از سوی مربی است با گروهی که در آن روز با آنها کار می‌کند.
در طول این مقدمه، احتمالاً مربی شما اطلاعات کمی از قبل در مورد انتظارات از تمرین آن روز به گروه می‌دهد. به موقع بودن به شما این فرصت را می‌دهد که یک مقدمه فیزیکی و ذهنی با روال معمول داشته باشید.

به موقع بودن همچنین به شما فرصتی می‌دهد که با مربی ملاقات کنید، فضا را احساس کنید و تجهیزات خود را پیدا کنید، که بسیار لذت بخش‌تر از ورود مخفیانه به داخل، دویدن به اطراف برای یافتن فضا، پرت کردن حواس دیگر شرکت‌کنندگان و گیج شدن در شروع تمرین است.

خودتان را به مربی معرفی کنید

اگر اولین کلاس شماست، کمی زودتر بروید و با مربی ملاقات کنید. اجازه دهید نام شما، سطح تجربه شما در مورد تمرین و هرگونه محدودیت یا آسیبی که ممکن است مرتبط باشد را بداند.
این مکالمه سریع به مربی این فرصت را می‌دهد که در صورت نیاز کمی به شما توجه بیشتری داشته باشد و بیشتر مربیان به شناخت نام مشتری یا شاگرد خود افتخار می‌کنند.

گوشی خود را در جای دیگری بگذارید

تلفن خود را خاموش کنید یا بهتر است آن را در قفسه خود بگذارید. کلاس تمام صدای مورد نیاز شما را خواهد داشت. اگر در حین کلاس نیاز به تماس دارید، اتاق را ترک کنید. هیچ بهانه ای برای صحبت با تلفن وجود ندارد در حالی که مربی شما سعی می‌کند یک تمرین را رهبری کند.

به آینه فکر کن

برخی از افراد دوست دارند از آینه‌های موجود در اتاق برای بررسی فرم آنها استفاده کنند. دیگران از تماشای خود احساس ناراحتی می‌کنند.
هر دو خوب هستند، اما همانطور که مکان مناسب خود را در اتاق انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که خود را مستقیماً در مقابل کسی که مشغول تماشای خود در آینه هست، قرار ندهید. یک جابجایی جزئی به پهلو به هر دوی شما فرصت دیدن می‌دهد.

آگاهانه اصلاح کنید

لذت ورزش گروهی لذت حرکت با هم است. با این حال، گروه‌های کمی وجود دارند که در آن همه افراد دقیقاً به یک تمرین نیاز دارند. خواه به دلیل تفاوت در قدرت یا استقامت، آسیبی که باید به آن توجه شود، یا ترجیح دادن دامنه حرکتی متفاوت، خوب است که تمرین خود را با نیازهای خود تنظیم کنید.

با این حال، حین اجرای این اصلاحات تمرینی باید به گروه توجه شود، بدون اینکه دیگران را منحرف یا به خطر بیندازد. اگر بقیه در حال انجام تمرینات پیلاتس هستند و شما احساس می‌کنید که اکنون زمان انجام بورپی است، این امر باعث پرت شدن حال و هوای کلاس و همچنین یک خطر بالقوه برای اطرافیان شما خواهد شد. آزادانه اما با احترام تمرین خود را اصلاح کنید.

اگر زودتر رفتید بی سر و صدا بروید

اگر وقتتان کم است و نیاز دارید که زودتر بروید، یا حتی اگر در نیمه راه تصمیم گرفتید که این تمرین برای شما مناسب نیست، اشکالی ندارد که زودتر آن را ترک کنید. فقط این کار را بی سر و صدا و بدون مزاحمت انجام دهید تا به کلاس و مربی احترام بگذارید.
اگر می‌خواهید بعداً برای توضیح استدلال خود با مربی صحبت کنید، ممکن است این اطلاعات خوشایند باشد، اما لطفاً در هنگام خروج این کار را نکنید.

نکته ویژه در مورد کلاس‌های یوگا: اگر می‌خواهید ساواسانا (ژست جسد) را رها کنید، قبل از اینکه کلاس برای این مدیتیشن نهایی به موقعیت خود برسد، آنجا را ترک کنید.

گوش دادن به کسی که وسایلش را جمع می‌کند و در این زمان آرام باشگاه را ترک می‌کند، مخرب است، بنابراین قبل از انجام این ژست نهایی آرامش بخش یا بروید یا بمانید .

آداب ورزش در رختکن

مردم گاهی در رختکن رفتار عجیبی از خود نشان می‌دهند. بیشتر این قوانین برای احترام به فضا و سایر مشتریان وضع شده است.

به فضا احترام بگذارید

کمد را درست در کنار، بالا یا پایین فرد دیگری که همزمان در اتاق است انتخاب نکنید – حداقل نه عمدا.
گاهی اوقات به طور تصادفی اتفاق می‌افتد، و زمانی که تنها دو نفر در رختکن با یکدیگر برخورد می‌کنند، می‌توانیم بخندیم. اما سعی کنید حداقل یک یا دو کمد بین خود و نفر بعدی که در آن حضور دارید بگذارید.

همچنین، در حالی که ممکن است نیاز داشته باشید هنگام لباس پوشیدن یا درآوردن لباس در کمد خود کمی فضا ایجاد کنید، سعی کنید از کل نیمکت یا یک شعاع بزرگ در اطراف خود استفاده نکنید.

اگر کیفتان روی نیمکت کنارتان باشد، کفش‌ها و حوله‌هایتان روی زمین پهن باشد و وسایل بهداشتی‌تان روی سینک دستشویی باشد، مخصوصاً در زمان‌های اوج مصرف، نشان دهنده بی‌توجهی است.

بعد از تمام شدن کار، اطراف خود را تمیز کنید

به همین ترتیب، حوله ها را روی نیمکت یا کف رختکن یا قسمت دوش نگذارید. وقتی کارتان تمام شد کمد خود را ببندید. هر نیمکت یا پیشخوان خیس را پاک کنید. پنبه یا دستمال کاغذی را روی پیشخوان نگذارید.

عادت‌های صمیمی را در خانه انجام دهید

ما به عنوان مربی همه چیز را دیده‌ایم. من شخصاً در مراکز تناسب اندام کار کرده‌ام که در آن‌ها باید به مردم گفته می‌شد که در جکوزی اصلاح نکنند، موهای خود را با حوله‌های باشگاه رنگ نکنند و بیضه‌های خود را با سشوار خشک نکنند.
من در سالن ورزشی دیگری کار می کردم که فرش اتاق رختکن پر از ناخن‌های پا بود. این نوع رفتار به مشتریان دیگر شما بی احترامی می‌کند و باید آن را در خانه خود انجام دهید.

برهنه نباشید

بدیهی است که رختکن مکانی برای تعویض لباس است و بسیاری از افراد با افتخار نشان می‌دهند که در فیزیک بدنی خود تلاش می‌کنند. اما برهنه راه رفتن در حین صحبت با دیگران اغلب باعث ناراحتی افراد می‌شود.

اگر می‌خواهید قبل از لباس پوشیدن آرایش خود را تمام کنید، یک حوله را دور قسمت‌های خصوصی خود بپیچید.

در حمام سریع و تمیز باشید

اگر در زمان اوج ورزش می‌کنید، آن را سریع انجام دهید. بشویید، آب‌کشی کنید و بروید. اگر می‌دانید دیگران منتظرند، وقت خود را صرف نرم‌کردن عمیق مو یا تراشیدن پاهای خود نکنید.
اگر لوازم بهداشتی خود را به همراه دارید، حتما آنها را همراه داشته باشید و صابون را تا جایی که می‌توانید بشویید. در حمام ادرار و تف نکنید.

آداب ورزش در سونا یا اتاق بخار

مانند اتاق رختکن، رفتارهای خاصی وجود دارد که نشان می‌دهد به فضا و سایر فضاهای موجود در آن احترام می‌گذارید. سکوت را رعایت کنید تا با ایجاد سر وصدا فضای آرام سالن سونا را بهم نزنید.

حوله بیاور

نشستن روی حوله مؤدبانه و اغلب راحت‌تر است، و اگر افراد دیگری در آنجا حضور دارند، می‌خواهید حوله دیگری دور قسمت‌های شخصی خود بپیچید. ممکن است بخواهید حوله سوم دستی داشته باشید تا در حین خروج از فضای گرم آن را بپیچید.

راست بنشین

اگر در سونا یا اتاق بخار تنها هستید، ممکن است بخواهید روی یک حوله روی نیمکت دراز بکشید، اما اگر شخص دیگری در آنجا حضور دارد، لطفا بنشینید و فضایی ایجاد کنید.

ورزش نکن

این اتاق های بسیار داغ جایی نیستند که بتوانید با یک سری اسکات بیشتر عرق کنید. فقط آرام باشید و بگذارید ریه‌های شما از هوای گرم و مرطوب یا خشک لذت ببرند.
ورزش در این شرایط در بهترین حالت برای سایرین در فضا ناراحت کننده است. و در بدترین حالت، شما را در معرض خطر گرم شدن بیش از حد قرار می‌دهد.

آرام باشید
اینجا جایی نیست که به شایعات بپردازیم. آرام بنشینید و از تنفس عمیق لذت ببرید.

یادداشتی در مورد فراگیر بودن

ورزشگاه یا باشگاه چیزی بیش از یک مکان است. این فرهنگی است که بسیاری از مردم را می ترساند. برخی از افرادی که می‌توانند از یک مکان امن برای حرکت و تنفس بهره‌مند شوند، ممکن است به دلیل احساس تماشا و قضاوت شدن از آنها دور بمانند.

من بیش از آنچه که بتوانم حساب کنم به مشتریان جدید گفته ام: “باور کنید، آنها به شما نگاه نمی‌کنند، بلکه به خودشان نگاه می‌کنند.” اما این درست است که سالن بدنسازی محیطی ترسناک است و می‌تواند برای همه نوع مردم احساس انحصاری داشته باشد.

در اینجا چند راه وجود دارد که می‌توانید به همه کمک کنید احساس خوشایندی داشته باشند:

خیره نشو

هر دلیلی که کسی برای برجسته شدن داشته باشد، احتمالاً دلیلی برای دور ماندن اوست. جدا کردن هر کسی برای جلب توجه و غوغا خوشایند نیست. بگذارید مردم با هم ترکیب شوند.

زیاد تبریک نگویید

چند سال پیش جریانی در رسانه‌های اجتماعی وجود داشت که در آن مردم مطالبی مانند “دختر چاق عزیز در حال دویدن، من به شما به خاطر شجاعت شما تبریک می گویم” یا موارد مزخرف منتشر می‌کردند.

به معنای واقعی کلمه هیچ کس نمی‌خواهد به دلیل اینکه در باشگاه به عنوان “ناشایست” برجسته شده است به او تبریک گفته شود.

آن کسی نباشید که می‌گوید: “من عاشق این هستم که تلاش می کنی.” هرچقدر هم که انگیزه‌های شما خالص باشد، توجه را به کسی جلب می‌کنید که فقط تلاش می‌کند کارش را انجام دهد.

شاید آنها احساس شجاعت نمی‌کنند. شاید آنها در نظر نگرفته‌اند که «به آن‌ها تعلق ندارند» و حالا شما این احساس را در آنها ایجاد کرده‌اید.

مرکز تناسب اندام خود را به مکانی دلپذیر تبدیل کنید

چه در کف اتاق وزنه باشید، چه در رختکن، یا در یک کلاس ورزشی گروهی، نیروی مثبتی باشید. هر چه امکانات شما تنوع بیشتری را به نمایش بگذارد، تجربه غنی‌تر و کامل‌تر برای همه خواهد بود.

ورزش برای همه ما صرف نظر از جنسیت، بیان جنسیت، اندازه، سن یا توانایی است.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

امتیاز 4.67 از 3 رای

فهرست مقاله

 ۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

فعال باش و جایزه بگیر

با پیوستن به فیتیتو کلاب و انجام یک سری فعالیت ها در سایت فیتیتو، فیتی کوین جمع کن. با این فیتی کوین ها میتونی کلی جایزه و تخفیف بگیری. همین الان کلیک کن.

fitito club

 ۵ مقاله برتر

مقالات برتر فیتیتو را در این قسمت مشاهده کنید

نوشته های مشابه

کاهش وزن با جراحی اسلیو معده

چه مدت طول می کشد تا وزن کم کنید؟

الکل چقدر در بدن شما باقی می‌ماند؟

دیدگاهتان را بنویسید