با فیتیتو

همیشه فیتی تو

ارگونومی محل کار و گردن درد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اغلب مهم است که به ارگونومی محل کار به عنوان بخشی از درمان و پیشگیری از گردن درد نگاه شود.
شاید بتوان محل قرارگیری میز، مانیتور کامپیوتر و یا صفحه کلید را طوری تنظیم کرد که حالت بهتری را برای قسمت بالای پشت و گردن ایجاد کند.

فیتیتو برای آشنایی بیشتر، شما ره به خواندن ادامه این مقاله دعوت می‌کند.

وضعیت مناسب برای نشستن در یک محیط کاری کامپیوتری

اِرگونومی (Ergonomie) به معنای، دانش بکار بردن اطلاعات علمی موجود دربارهٔ انسان و روش‌های علمی تولید چنین اطلاعاتی در طراحی محیط کار است. ارگونومی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان را بررسی می‌کند و سپس اطلاعات به دست آمده را در طراحی مشاغل، فراورده‌ها، محیط‌های کار و تجهیزات به کار می‌بندد.

هنگام کار با کامپیوتر باید صاف نشسته و مستقیم به جلو نگاه کرد به صورتی که:

  • چشم‌ها باید مستقیماً به یک سوم بالای صفحه نمایش کامپیوتر اشاره کنند.
  • هنگام تایپ ساعدها باید موازی با زمین باشند.
  • آرنج باید در کنار باشد.
  • پاها باید روی زمین صاف باشند و ران‌ها موازی با زمین باشند.

اگر دستیابی به هر یک از این موقعیت‌ها به دلیل راه اندازی ایستگاه کاری دشوار است، باید تغییراتی انجام شود.
به عنوان مثال اگر هنگام نگاه کردن مستقیم به جلو، چشم‌ها به طور طبیعی به یک سوم بالای صفحه نمایش کامپیوتر نگاه نمی‌کنند، ممکن است نیاز به بالا یا پایین آوردن مانیتور باشد یا شاید بتوان این کار را با بالا بردن یا کاهش ارتفاع صندلی انجام داد (1).

حفظ راستای صحیح بدن در شرایط کار با کامپیوتر می‌تواند تا حدودی در کاهش درد گردن و کمر را کاهش دهد.

حفظ تقارن وضعیت بدن در وضعیت کار با کامپیوتر

اگر فردی وضعیت کاری ایستاده دارد یا کارهای دیگری مانند نشستن یا رانندگی انجام می‌دهد، مطمئن شوید که یک طرف بدن دائماً بیش از طرف دیگر نمی‌چرخد. داشتن تقارن تا حد امکان در هر دو کار ایستا و تکراری مفید است.

حرکات مداوم به یک طرف یا چرخش مداوم گردن و پشت به یک طرف می‌تواند آسیب مفاصل و بافت‌های نرم را تشدید کند و باعث درد گردن و کمر شود. همچنین ممکن است از طریق کارهای تکراری کاری و یا عادات بد نشستن، وضعیت نامناسب سر، گردن و شانه‌ها ایجاد شود (2).

تغییر عادات طولانی مدت از وضعیت نامناسب می‌تواند چالش برانگیز باشد. هنگام شروع کار، تنظیم یادآورهای خودکار برای بررسی وضعیت بدن، مانند برنامه تلفن یا رایانه، ممکن است کمک کند.

برای افرادی که مشاغل کم تحرک دارند، ممکن است به جای بی‌حرکت نگه داشتن گردن برای مدت طولانی، یادآوری‌هایی برای استراحت، بلند شدن و حرکت حداقل یک بار در طول یک ساعت مفید باشد (2).

یکی از راه‌های موثر در حفظ راستای صحیح بدن در طول کار و یا نشستن استفاده از ابزاری همچون تلفن و رایانه در طول کار جهت یاداوری حفظ راستای صحیح در طول است.

شواهدی مبنی بر ارگونومی ضعیف در ایجاد گردن درد

در ادبیات پزشکی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از ارگونومی ضعیف در محل کار می‌تواند منجر به گردن درد شود.

مطالعات متعدد نشان داده احتمال ایجاد گردن درد در افراد فعال در مشاغل کم تحرک و کامپیوتری، در مقایسه با بسیاری از مشاغل دیگر بیشتر است (2).

علاوه‌براین استفاده مداوم از وضعیت نامناسب هنگام استفاده از رایانه در طول روز و هر روزه، می‌تواند منجر به وضعیت سربه‌جلویی شود که با افزایش احتمال ابتلا به گردن درد مرتبط است (3). تحقیقات برای تعیین عواملی غیر از ارگونومی محل کار که ممکن است در ایجاد وضعیت نامناسب و گردن درد دخیل باشند همچون عدم فعالیت نسبتاً در طول اوقات فراغت، ادامه دارد (4).

وقتی گردن درد مربوط به وضعیت بدنی نامناسب طولانی مدت است، تغییر به ارگونومی خوب به تنهایی ممکن است برای تسکین درد کافی نباشد (5،6). بیشتر توصیه‌ها شامل انجام حرکات کششی و تمرینات برای کاهش وضعیت سر به جلو و استفاده از ارگونومی بهتر به عنوان بخشی از برنامه کلی درمان است (5،6).

به صورت کلی به نظر می‌رسد ارگونمی ضعیف در محل کار جز عوامل موثر در ایجاد دردهای اسکلتی عضلانی همچون گردن درد و یا کمردرد باشد.

برچسب ها:

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین فردی باشید که امتیاز می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات

ورود

عضویت

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:60)

حرکات تمرینی