با فیتیتو

همیشه فیتی تو

علل استرس: شناخت و مدیریت عوامل استرس زا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چه چیزی باعث استرس می شود؟

تلفن در حال زنگ زدن است. صندوق ورودی شما پر شده است. شما 45 دقیقه برای یک ضرب الاجل تاخیر دارید و رئیستان در اتاق شما را می زند و می پرسد آخرین پروژه شما چگونه پیش می رود. حداقل این طور می توانیم بگوییم، شما استرس دارید.

اینها همه نمونه هایی از استرس حاد هستند. آنها کوتاه مدت هستند، بیشتر از روز کاری شما دوام نمی آورند و در واقع ممکن است از جهاتی برای سلامتی شما مفید باشند. با این حال، اگر زندگی شما در هر روز هفته اینگونه است، ممکن است استرس طولانی مدت یا مزمنی را تجربه کنید. اگر برای غلبه بر آن یا مقابله با اثرات آن تلاش نکنید، این نوع استرس می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد.

عوامل استرس زا بزرگ شامل مشکلات مالی، مسائل شغلی، تعارضات روابط، و تغییرات عمده زندگی، مانند از دست دادن یکی از عزیزان است. استرس‌های کوچک‌تر، مانند رفت‌وآمدهای طولانی روزانه و صبح‌های شلوغ نیز می‌توانند در طول زمان اضافه شوند. یادگیری نحوه تشخیص منابع استرس در زندگی اولین قدم در مدیریت آنهاست.

مشکلات شخصی

سلامتی

افزایش سن، تشخیص بیماری جدید و علائم یا عوارض یک بیماری فعلی می تواند استرس شما را افزایش دهد. حتی اگر خودتان مشکل سلامتی نداشته باشید، ممکن است یکی از نزدیکانتان با یک بیماری یا وضعیتی از آن درگیر باشد. این می تواند سطح استرس شما را نیز افزایش دهد. بنا بر نظر انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، بیش از نیمی از مراقبان گزارش می دهند که از میزان مراقبتی که اعضای خانواده خود به آن نیاز دارند، احساس غرق شدن می کنند(1).

روابط

مشاجره با همسر، والدین یا فرزندتان می تواند سطح استرس شما را افزایش دهد. زمانی که با هم زندگی می کنید، ممکن است استرس بیشتری داشته باشید. مشکلات بین سایر اعضای خانواده یا خانواده شما نیز می تواند باعث استرس شما شود، حتی زمانی که شما مستقیماً درگیر آن نباشید.

باورهای شخصی

مشاجره در مورد اعتقادات شخصی، مذهبی یا سیاسی می تواند شما را به چالش بکشد، به خصوص در شرایطی که نمی توانید خود را از درگیری دور کنید. رویدادهای مهم زندگی که باعث می شوند شما باورهای خود را زیر سوال ببرید نیز می توانند باعث استرس شوند. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که باورهای شما با اعتقادات افراد نزدیک به شما متفاوت باشد.

مشکلات عاطفی

وقتی احساس می‌کنید نمی‌توانید با کسی ارتباط برقرار کنید، یا نیاز دارید احساسات خود را بیان کنید، اما نمی‌توانید، ممکن است استرس بیشتری بر شما وارد کند. اختلالات سلامت روان، از جمله افسردگی و اضطراب، تنها به فشار عاطفی می‌افزاید. خروجی های مثبت برای رهایی عاطفی و درمان اختلالات سلامت روان بخش های مهمی از مدیریت موثر استرس هستند.

زندگی تغییر می کند

مرگ یکی از عزیزان، تغییر شغل، تغییر خانه و فرستادن کودک به دانشگاه نمونه‌هایی از تغییرات بزرگ زندگی هستند که می‌توانند استرس‌زا باشند. حتی تغییرات مثبت، مانند بازنشستگی یا ازدواج، می تواند مقدار قابل توجهی استرس ایجاد کند.

پول

مشکلات مالی یک منبع رایج استرس است. بدهی کارت اعتباری، اجاره بها، یا ناتوانی در تامین نیازهای خانواده یا خودتان می تواند استرس زیادی را بر شما وارد کند. در این جامعه، که در آن بر آنچه که دارید و توانایی پرداخت آن تاکید زیادی می شود، استرس مالی چیزی است که تقریباً همه می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. طبق گزارش APA، تقریباً سه چهارم آمریکایی ها می گویند که امور مالی منبع استرس در زندگی آنها است.

معضلات اجتماعی

اشتغال

تحقیقات نشان داده است که فشار و درگیری ناشی از یک شغل می تواند منبع اصلی استرس باشد. طبق گزارش APA، تخمین زده می شود که 60 درصد از آمریکایی ها استرس مربوط به کار خود را تجربه می کنند.

تبعیض

احساس تبعیض می تواند باعث استرس طولانی مدت شود. برای مثال، ممکن است بر اساس نژاد، قومیت، جنسیت یا گرایش جنسی خود تبعیض را تجربه کنید. برخی از افراد تقریباً هر روز با تبعیض و استرس ناشی از آن روبرو هستند.

محیط

محله‌های ناامن، شهرهای پر جرم و دیگر نگرانی‌های ایمنی ممکن است منجر به استرس مزمن شوند.

حوادث تروماتیک

افرادی که یک رویداد آسیب زا یا وضعیت تهدید کننده زندگی را تجربه کرده اند، اغلب با استرس طولانی مدت زندگی می کنند. به عنوان مثال، ممکن است پس از زنده ماندن از یک سرقت، تجاوز جنسی، بلای طبیعی یا جنگ، استرس طولانی مدتی را تجربه کنید. در بسیاری از موارد، ممکن است واقعاً به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مبتلا باشید.

PTSD یک اختلال اضطرابی مزمن است که در اثر یک رویداد آسیب زا یا مجموعه ای از رویدادهای آسیب زا ایجاد می شود. با توجه به مرکز ملی PTSD وزارت امور کهنه‌سربازان ایالات متحده، شیوع تخمین زده شده PTSD در طول زندگی در میان آمریکایی‌ها حدود 7 درصد است. این اختلال در میان زنان و همچنین جانبازان و بازماندگان سوء استفاده بیشتر شایع است.

مقابله با استرس

هر کسی هر از گاهی استرس را تجربه می کند. در کوتاه‌مدت، استرس حاد می‌تواند انگیزه لازم را به شما بدهد تا در موقعیت‌های سخت یا رسیدن به یک ضرب‌الاجل فوری، قدرت بگیرید. اما با گذشت زمان، استرس طولانی مدت (مزمن) می تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد. اگر به طور منظم احساس فرسودگی، فرسودگی یا نگرانی می کنید، ممکن است استرس مزمن داشته باشید.

برچسب ها:

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین فردی باشید که امتیاز می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات

ورود

عضویت

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:60)

حرکات تمرینی