فهرست مقاله

کم کاری تیروئید
      

۱۰ نشانه کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یا سطوح پایین هورمون تیروئید، متابولیسم شما را کند می کند و رشد یا ترمیم بسیاری از قسمت های بدن را کاهش می دهد.

اختلالات تیروئید شایع است. در واقع، حدود ۱۲ درصد از افراد در طول زندگی خود عملکرد غیرطبیعی تیروئید را تجربه خواهند کرد

زنان هشت برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به اختلال تیروئید هستند. همچنین، مشکلات تیروئید با افزایش سن افزایش می یابد و ممکن است بزرگسالان را متفاوت از کودکان تحت تاثیر قرار دهد.

در ابتدایی ترین سطح، هورمون تیروئید مسئول هماهنگی انرژی، رشد و متابولیسم در بدن شما است. هنگامی که سطح این هورمون خیلی بالا یا پایین باشد، ممکن است مشکلات ایجاد شود.

کم کاری تیروئید چیست؟

تیروئید یک غده کوچک پروانه ای شکل است که در جلوی نای شما قرار دارد.

اگر انگشتان خود را روی دو طرف سیب آدم قرار دهید و قورت دهید، غده تیروئید خود را در زیر انگشتانتان احساس خواهید کرد.

این هورمون تیروئید را آزاد می کند که رشد و متابولیسم اساساً هر قسمت از بدن شما را کنترل می کند.

هیپوفیز، یک غده کوچک در وسط سر شما، فیزیولوژی شما را کنترل می کند و هورمون محرک تیروئید (TSH) ترشح می کند. TSH سیگنالی به غده تیروئید برای ترشح هورمون تیروئید است (۱).

گاهی اوقات سطح TSH افزایش می یابد، اما غده تیروئید نمی تواند هورمون تیروئید بیشتری را در پاسخ ترشح کند. این به عنوان کم کاری تیروئید اولیه شناخته می شود، زیرا مشکل از سطح غده تیروئید شروع می شود.

در موارد دیگر، سطح TSH کاهش می یابد و تیروئید هرگز سیگنال افزایش سطح هورمون تیروئید را دریافت نمی کند. به این کم کاری تیروئید ثانویه می گویند.

کم کاری تیروئید(Hypothyroidism) می تواند علائم و نشانه های مختلفی ایجاد کند. این مقاله به شما کمک می کند تا این اثرات را بشناسید و درک کنید.

فیتیتو در این مقاله ۱۰ علامت و نشانه رایج کم کاری تیروئید را گردآوری کرده است.

۱. احساس خستگی

یکی از شایع ترین علائم کم کاری تیروئید احساس فرسودگی است. هورمون تیروئید تعادل انرژی را کنترل می‌کند و می‌تواند بر آمادگی شما برای رفتن یا چرت زدن تأثیر بگذارد.

به عنوان یک مثال افراطی، حیواناتی که به خواب زمستانی می روند سطوح پایین تیروئید را تجربه می کنند که منجر به خواب طولانی آنها می شود (۲).

هورمون تیروئید سیگنال‌هایی را از مغز دریافت می‌کند و سلول‌ها را برای تغییر عملکردشان، بسته به آنچه در بدن شما می‌گذرد، هماهنگ می‌کند.

کسانی که سطح هورمون تیروئیدشان بالاست، احساس عصبی و عصبانیت می کنند. در مقابل، افرادی که تیروئید کم دارند احساس خستگی و تنبلی می کنند.

در یک مطالعه، ۱۳۸ بزرگسال مبتلا به کم کاری تیروئید دچار خستگی فیزیکی و کاهش فعالیت شدند. آنها همچنین انگیزه پایین و احساس خستگی ذهنی را گزارش کردند (۳,۴).

افراد با کم کاری تیروئید، حتی اگر بیشتر بخوابند، احساس بی قراری می کنند.

در مطالعه دیگری، ۵۰٪ از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید احساس خستگی دائمی می کردند، در حالی که ۴۲٪ از افراد با هورمون تیروئید پایین گفتند که بیشتر از گذشته می خوابند (۵،۶).

احساس خواب آلودگی بیش از حد معمول بدون توضیح خوب می تواند نشانه کم کاری تیروئید باشد.

هورمون تیروئید مانند یک پدال گاز برای انرژی و متابولیسم است. سطوح پایین هورمون تیروئید باعث می شود که شما احساس خستگی کنید.

۲. افزایش وزن

افزایش وزن غیرمنتظره یکی دیگر از علائم رایج کم کاری تیروئید است (۷).

افراد کم تیروئید نه تنها کمتر حرکت می کنند بلکه به کبد، ماهیچه ها و بافت چربی خود سیگنال می دهند که کالری خود را حفظ کنند.

وقتی سطح تیروئید پایین است، متابولیسم حالت‌ها را تغییر می‌دهد. به جای سوزاندن کالری برای رشد و فعالیت، میزان انرژی مصرف شده در زمان استراحت یا میزان متابولیسم پایه کاهش می یابد. در نتیجه، بدن شما تمایل دارد کالری بیشتری را از رژیم غذایی به عنوان چربی ذخیره کند.

به همین دلیل، سطوح پایین هورمون تیروئید می تواند باعث افزایش وزن شود، حتی اگر تعداد کالری مصرفی ثابت بماند.

در واقع، در یک مطالعه، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید که به تازگی تشخیص داده شده است، به طور میانگین در سال از زمان تشخیص خود بین ۷ تا ۱۴ کیلوگرم اضافه وزن پیدا کردند (۸،۹).

اگر افزایش وزن را تجربه کرده اید، ابتدا در نظر بگیرید که آیا تغییرات دیگری در سبک زندگی شما ممکن است آن را توضیح دهد یا خیر.

اگر به نظر می رسد که علیرغم داشتن برنامه ورزشی و رژیم غذایی خوب در حال افزایش وزن هستید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است سرنخی باشد که اتفاق دیگری در حال وقوع است.

کم کاری تیروئید به بدن سیگنال می دهد که بیشتر بخورد، کالری ذخیره کند و کالری کمتری بسوزاند. این ترکیب منجر به افزایش وزن می شود.

۳. احساس سرما

گرما محصول جانبی سوزاندن کالری است. به عنوان مثال، در نظر بگیرید که هنگام تمرین چقدر گرم می شوید. این به این دلیل است که شما در حال سوزاندن کالری هستید.

حتی زمانی که نشسته اید، مقدار کمی کالری می سوزانید. با این حال، در موارد کم‌کاری تیروئید، میزان متابولیسم پایه شما کاهش می‌یابد و میزان حرارت تولید شده را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، هورمون تیروئید ترموستات را روی چربی قهوه‌ای، که نوعی چربی تخصصی است که گرما تولید می‌کند، افزایش می‌دهد. چربی قهوه ای در حفظ گرمای بدن در آب و هوای سرد مهم است، اما کم کاری تیروئید مانع از انجام کار خود می شود (۹).

به همین دلیل است که سطوح پایین هورمون تیروئید باعث می شود نسبت به اطرافیانتان احساس سرما کنید. حدود ۴۰ درصد از افراد با کم کاری تیروئید نسبت به سرما حساس تر از حد معمول هستند (۶).

اگر همیشه دوست داشتید که اتاق گرمتر از افرادی که با آنها زندگی می کنید و با آنها کار می کنید، این همان روشی باشد که شما ساخته شده اید.

اما اگر اخیرا متوجه شده اید که سردتر از حد معمول هستید، می تواند نشانه کم کاری تیروئید باشد.

هورمون تیروئید پایین تولید گرمای طبیعی بدن شما را کند می کند و شما را سرد می کند.

۴. ضعف و درد در عضلات و مفاصل

هورمون تیروئید پایین، سوئیچ متابولیک را به سمت کاتابولیسم تغییر می دهد، یعنی زمانی که بدن بافت های بدن مانند ماهیچه ها را برای انرژی تجزیه می کند (۱۰).

در طول کاتابولیسم، قدرت عضلانی کاهش می‌یابد که به طور بالقوه منجر به احساس ضعف می‌شود. فرآیند تجزیه بافت عضلانی نیز می تواند منجر به درد شود (۱۱).

هر کسی هر چند وقت یکبار احساس ضعف می کند. با این حال، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید در مقایسه با افراد سالم دو برابر بیشتر از حد معمول احساس ضعف می کنند (۶).

علاوه بر این، ۳۴ درصد از افراد کم تیروئید در غیاب فعالیت اخیر دچار گرفتگی عضلات می شوند (۶).

یک مطالعه بر روی ۳۵ فرد مبتلا به کم کاری تیروئید نشان داد که جایگزینی سطوح پایین هورمون تیروئید با یک هورمون تیروئید مصنوعی به نام لووتیروکسین باعث بهبود قدرت عضلانی و کاهش درد و درد می شود، در مقایسه با عدم درمان (۱۲).

مطالعه دیگری بهبود ۲۵ درصدی را در احساس سلامت جسمانی در بین بیمارانی که جایگزین تیروئید دریافت می‌کنند نشان داد (۱۳).

ضعف و درد به دنبال فعالیت شدید طبیعی است. با این حال، ضعف یا درد جدید، و به ویژه در حال افزایش، دلیل خوبی برای قرار ملاقات با پزشک است.

سطوح پایین هورمون تیروئید متابولیسم شما را کند می کند و می تواند باعث تجزیه دردناک عضلات شود.

۵. ریزش مو

مانند اکثر سلول ها، فولیکول های مو توسط هورمون تیروئید تنظیم می شوند.

از آنجایی که فولیکول‌های مو دارای سلول‌های بنیادی هستند که طول عمر کوتاه و چرخش سریع دارند، نسبت به سایر بافت‌ها نسبت به سطوح پایین تیروئید حساس‌تر هستند (۱۴).

هورمون تیروئید پایین باعث توقف بازسازی فولیکول های مو و در نتیجه ریزش مو می شود. زمانی که مشکل تیروئید درمان شود، این معمولاً بهبود می یابد.

در یک مطالعه، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از بیمارانی که برای ریزش مو به متخصص مراجعه می‌کنند، هورمون تیروئید پایینی داشتند. این میزان در افراد بالای ۴۰ سال به ۴۰ درصد افزایش یافت (۱۵).

علاوه بر این، مطالعه دیگری نشان داد که کم کاری تیروئید ممکن است باعث درشت شدن موها در ۱۰ درصد از افراد دارای هورمون تیروئید پایین شود (۱۶).

اگر تغییرات غیرمنتظره ای در میزان یا الگوی ریزش موی خود دارید، به خصوص اگر موهایتان لکه دار یا درشت تر می شود، کم کاری تیروئید را در نظر بگیرید.

سایر مشکلات هورمونی نیز می تواند باعث ریزش غیر منتظره مو شود. پزشک می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا ریزش موی شما جای نگرانی دارد یا خیر.

هورمون تیروئید پایین بر روی سلول‌های در حال رشد سریع مانند فولیکول‌های مو تأثیر می‌گذارد. این می تواند باعث ریزش مو و ضخیم شدن موها شود.

۶. خارش و خشکی پوست

مانند فولیکول های مو، سلول های پوست با چرخش سریع مشخص می شوند. بنابراین، آنها به از دست دادن سیگنال های رشد از هورمون تیروئید نیز حساس هستند.

زمانی که چرخه طبیعی نوسازی پوست شکسته شود، رشد مجدد پوست ممکن است بیشتر طول بکشد.

این به این معنی است که لایه بیرونی پوست طولانی‌تر بوده و آسیب انباشته شده است. همچنین به این معنی است که پوست مرده ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا از بین برود و منجر به پوسته پوسته شدن و خشکی پوست شود.

یک مطالعه نشان داد که ۷۴ درصد از افراد کم تیروئید خشکی پوست را گزارش کردند. با این حال، ۵۰ درصد از بیماران با سطوح تیروئید طبیعی نیز خشکی پوست را به دلایل دیگر گزارش کردند، که تشخیص اینکه آیا مشکلات تیروئید علت آن بوده است یا خیر، دشوار است (۶،۱۶).

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که ۵۰ درصد از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید گزارش کردند که پوست آنها در طول سال گذشته بدتر شده است.

تغییرات پوستی که نمی‌توان آن را به دلیل آلرژی‌هایی مانند تب یونجه یا محصولات جدید مقصر دانست، می‌تواند نشانه عملی‌تری از مشکلات تیروئید باشد.

در نهایت، کم کاری تیروئید گاهی اوقات به دلیل بیماری خود ایمنی ایجاد می شود. این می تواند بر روی پوست تأثیر بگذارد و باعث تورم و قرمزی شود که به عنوان میکسدم شناخته می شود. Myxedema بیشتر از سایر علل خشکی پوست به مشکلات تیروئید اختصاص دارد (۱۶).

کم کاری تیروئید معمولا باعث خشکی پوست می شود. با این حال، اکثر افرادی که پوست خشک دارند کم کاری تیروئید ندارند. میگزودم (Myxedema ) یک جوش قرمز و متورم است که مشخصه مشکلات تیروئید است.

۷. احساس افسردگی

کم کاری تیروئید با افسردگی مرتبط است. دلایل این امر نامشخص است، اما ممکن است یک نشانه ذهنی از کاهش کلی انرژی و سلامتی باشد (۱۷).

۶۴ درصد از زنان و ۵۷ درصد از مردان مبتلا به کم کاری تیروئید احساس افسردگی دارند. تقریباً همین درصد از مردان و زنان نیز اضطراب را تجربه می کنند (۱۸).

در یک مطالعه، جایگزینی هورمون تیروئید باعث بهبود افسردگی در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید خفیف در مقایسه با دارونما شد (۱۹).

مطالعه دیگری روی زنان جوان مبتلا به کم کاری تیروئید خفیف نشان داد که احساس افسردگی افزایش یافته است، که با کاهش رضایت از زندگی جنسی آنها نیز مرتبط است (۱۸).

علاوه بر این، نوسانات هورمونی پس از زایمان یکی از علل شایع کم کاری تیروئید است که به طور بالقوه به افسردگی پس از زایمان کمک می کند (۷،۲۰،۲۱).

احساس افسردگی دلیل خوبی برای صحبت با یک پزشک یا درمانگر است. آنها ممکن است بتوانند به شما در مقابله با این مشکل کمک کنند، صرف نظر از اینکه افسردگی ناشی از مشکلات تیروئید است یا چیز دیگری.

کم کاری تیروئید می تواند باعث افسردگی و اضطراب شود. نشان داده شده است که این شرایط با جایگزینی هورمون تیروئید بهبود می یابد.

۸. مشکل در تمرکز یا به خاطر سپردن

بسیاری از بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید از «مه‌آلودگی» ذهنی و مشکل در تمرکز شکایت دارند. نحوه نمایش این مه‌آلودگی ذهنی در افراد مختلف متفاوت است.

در یک مطالعه، ۲۲ درصد از افراد کم تیروئید، افزایش مشکل را در انجام ریاضیات روزمره، ۳۶ درصد، آهسته‌تر از حد معمول فکر کردن و ۳۹ درصد گزارش کردند که حافظه ضعیف‌تری دارند (۶).

در مطالعه دیگری روی ۱۴ مرد و زن مبتلا به کم کاری تیروئید درمان نشده، شرکت کنندگان در به خاطر سپردن نشانه های کلامی مشکل داشتند (۴).

دلایل این امر هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما مشکلات در حافظه با درمان هورمون تیروئید کم بهبود می یابد (۲۲،۲۳).

مشکلات حافظه یا تمرکز ممکن است برای همه اتفاق بیفتد، اما اگر ناگهانی یا شدید باشد، می تواند نشانه کم کاری تیروئید باشد.

کم کاری تیروئید می تواند باعث مه آلود شدن ذهن و مشکل در تمرکز شود. همچنین ممکن است انواع خاصی از حافظه را مختل کند.

۹. یبوست

سطوح پایین تیروئید باعث ترمز روده بزرگ شما می شود.

بر اساس یک مطالعه، یبوست ۱۷ درصد از افراد با هورمون تیروئید پایین را تحت تاثیر قرار می دهد، در حالی که ۱۰ درصد از افرادی که سطح تیروئید طبیعی دارند (۶).

در این مطالعه، ۲۰٪ از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید گفتند که یبوست آنها بدتر می شود، در حالی که تنها ۶٪ از افراد با تیروئید طبیعی (۶).

در حالی که یبوست یک شکایت رایج در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید است، غیر معمول است که یبوست تنها یا شدیدترین علامت باشد (۲۴).

اگر یبوست دارید اما در غیر این صورت احساس خوبی دارید، قبل از اینکه نگران تیروئید خود باشید، ملین های طبیعی را امتحان کنید.

اگر کار نکردند، یبوست شما تشدید شد، چندین روز بدون مدفوع سپری کردید یا شروع به درد معده یا استفراغ کردید، به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

اکثر افراد مبتلا به یبوست کم کاری تیروئید ندارند. با این حال، اگر یبوست با سایر علائم کم کاری تیروئید همراه باشد، تیروئید شما ممکن است علت آن باشد.

۱۰. پریودهای سنگین یا نامنظم

خونریزی قاعدگی نامنظم و شدید با کم کاری تیروئید مرتبط است.

یک مطالعه نشان داد که حدود ۴۰ درصد از زنانی که هورمون تیروئید پایینی داشتند، در سال گذشته افزایش بی‌نظمی قاعدگی یا خونریزی شدید را تجربه کردند، در مقایسه با ۲۶ درصد از زنان با سطح تیروئید طبیعی (۶).

در مطالعه ای دیگر، ۳۰ درصد از زنان مبتلا به کم کاری تیروئید، پریودهای نامنظم و سنگینی داشتند. این زنان پس از اینکه علائم دیگری باعث آزمایش آنها شده بود، مبتلا به کم کاری تیروئید تشخیص داده شدند (۲۵).

هورمون تیروئید با سایر هورمون‌هایی که چرخه قاعدگی را کنترل می‌کنند تعامل دارد و سطوح غیر طبیعی آن می‌تواند سیگنال‌های آنها را مختل کند. همچنین هورمون تیروئید مستقیما بر روی تخمدان ها و رحم تاثیر می گذارد.

علاوه بر کم کاری تیروئید، مشکلات متعددی وجود دارد که می تواند باعث پریودهای سنگین یا نامنظم شود. اگر پریودهای نامنظم یا سنگینی دارید که سبک زندگی شما را مختل می کند، قبل از اینکه نگران تیروئید خود باشید با یک متخصص زنان صحبت کنید.

قاعدگی‌های سنگین یا چرخه‌های نامنظم که بدتر از حد معمول هستند، می‌تواند ناشی از یک بیماری پزشکی، از جمله کم‌کاری تیروئید باشد. بهتر است در مورد آنها با یک متخصص زنان صحبت کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

امتیاز 0.00 از 0 رای

فهرست مقاله

 ۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

فعال باش و جایزه بگیر

با پیوستن به فیتیتو کلاب و انجام یک سری فعالیت ها در سایت فیتیتو، فیتی کوین جمع کن. با این فیتی کوین ها میتونی کلی جایزه و تخفیف بگیری. همین الان کلیک کن.

fitito club

 ۵ مقاله برتر

مقالات برتر فیتیتو را در این قسمت مشاهده کنید

نوشته های مشابه

کاهش وزن با جراحی اسلیو معده

چه مدت طول می کشد تا وزن کم کنید؟

الکل چقدر در بدن شما باقی می‌ماند؟

دیدگاهتان را بنویسید